دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی:

تعلق 25 درصدی صادرات غیرنفتی به پتروشیمی‌ها/نرخ خوراک رقابت پذیر باشد

مهدوی گفت: هم اکنون 25 تا 26 درصد از صادرات غیرنفتی به صنعت پتروشیمی تعلق دارد.

به گزارش­ گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری صداوسیما،­ احمد مهدوی تصریح کرد: باوجود داشتن سهم بیش از 25 درصدی صادرات غیر نفتی،­ 70 درصد از ارز صادراتی به سامانه نیما از طریق پتروشیمی‌ها تحویل شده است.

وی گفت: دولت تصمیم گرفت قیمت میعانات گازی، گاز طبیعی و دیگر خوراک‌های تحویلی به واحدهای پتروشیمی داخلی، نرخ تسعیر ارز در هر ماه برابر با متوسط نرخ معاملاتی ارز در سامانه نیما باشد.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی از استقبال این انجمن از تصمیم مورد نظر دولت خبر داد و ادامه داد: با هر نرخی که خوراک تامین و صادرات صورت می‌گیرد ارز هم باید با همان نرخ به سامانه نیما طبق عرضه و تقاضا ارائه و از طرفی دیگر محصولات در بورس کالا هم ضرورت دارد با همین نرخ عرضه شود.

وی با بیان اینکه ­با تحقق این مهم،​ شفافیت در حوزه صنعت پتروشیمی به وجود خواهد آمد و رانت از بین می رود، افزود: اگر بخش‌های صادراتی دیگر همانند پتروشیمی‌ها ارز صادراتی خود را به سامانه نیما تحویل می‌دادند امروز وضع کشور در تنظیم بازار ارز به مراتب بهتر بود.

مهدوی ادامه داد: این تصمیم دولت در بلند مدت تاثیر منفی ندارد اما امکان دارد در­کوتاه مدت در بورس کالا قیمت سهام پتروشیمی‌ها کاهش یابد.

وی گفت: نرخ خوراک پتروشیمی‌ها طبق قانون الحاق دو مجلس شورای اسلامی باید به گونه‌ای باشد که شرایط رقابت در بازارهای جهانی فراهم شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار