کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: قطعا بغداد دیگر به زمان طایفه گری و سهم خواهی گذشته برنخواهد گشت.

آمریکا قرار است با یک دولت قوی و منسجم با محور مقاومت مواجه باشدبه گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عراق از همسایه‌های پر تعامل ایران، به تازگی شاهد تحولات مهمی در روند سیاسی خود بوده است. چندی پیش رئیس پارلمان این کشور تعیین شد، به تازگی هم بغداد شاهد انتخاب رئیس جمهور و به دنبال آن نخست وزیر جدید بود، درنتیجه این کشور درحال سپری کردن شرایطی حساسی بوده، اما به نظر می رسد که این شرایط رو به بهبود خواهد بود زیرا  به اذعان کارشناسان این تغییرات در روابط عراق با جمهوری اسلامی ایران هم تاثیر مثبتی خواهد داشت. در همین رابطه خبرنگار حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، گفت‌وگویی با یکی از کارشناسان انجام داده که در ادامه ارائه شده است؛

سید هادی سیدافقهی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با  خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  در رابطه با تحولات اخیر سیاسی در عراق، گفت:بسیاری از دول بویژه آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی تصور می کردند که همواره میان گروه سائرون به رهبری مقتدی صدر و الفتح به رهبری هادی عامری (دو فراکسیون بزرگ شیعه) دوئل سیاسی ادامه خواهد داشت و مسئله انتخاب نخست وزیر که باید توسط فراکسیونی قدرتمند انجام شود، به صورت چرخشی و ناگهانی لیست فراکسیون الفتح، اکثریت را ازسائرون خواهد ربود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: با ورود مرجعیت و خواست آیت الله سیستانی از اعضای هر دو لیست مبنی بر حفظ بیت شیعه و توافق  بر سر انتخاب نخست وزیر، پیش بینی های فراکسیون الفتح محقق نشد.

وی با تاکید بر خواست ایران درباره اتحاد دو فراکسیون سائرون و الفتح، تصریح کرد: خواست ایران در قبال  تحولات عراق ایجاد اتحاد و ائتلاف بود که خوشبختانه محقق شد، اینکه دو فراکسیون موردنظر متحد شده، رایزنی کنند و به یک وحدت نظر و اجماع عملیاتی درخصوص انتخاب نخست وزیر، رئیس پارلمان و رئیس جمهور برسند.این تجربه موفق  از انتخاب رئیس پارلمان یعنی محمد الحلبوسی آغاز شد؛ الحلبوسی فراجناحی و متعلق به گروه اهل سنت ۵۳ نفری بود که به هیچ یک از فراکسیون ها تعلق نداشت و جالب اینکه هر دو فراکسیون بر سر ریاست پارلمانی وی توافق نظر داشتند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا درباره انتخاب رئیس جمهور در عراق، اظهار کرد: بر اساس قانون اساسی رئیس جمهور پس از تعیین و روی کار آمدن، مکلف به انتخاب نخست وزیر و ابلاغ دستور تشکیل کابینه به وی خواهد بود؛ و از آنجا که رئیس جمهوری سهم کردها بود، رئیس پارلمان سهم اهل تسنن و نخست وزیر در عراق سهم شیعیان است؛ میان کردها برای انتخاب رئیس جمهور درگیری شدیدی رخ داد.

وی در ادامه گفت: مسعود بارزانی تمایل داشت که فواد حسین رئیس دفترش کاندیدای این سمت شود، این در حالی است که گزینه جناح مخالف برهم احمد صالح بود. در واقع بارزانی با معرفی رئیس دفتر خود برای رئیس جمهوری، این مقام را در عراق به نوعی به تمسخر گرفت، گزینه ای که از نظر دانش و سابقه با برهم صالح که تجربه معاونت رئیس جمهوری عراق را در کارنامه خود داشته، قابل قیاس نیست.

سیدافقهی تصریح کرد: در حقیقت آنها قصد داشتند ابتدا در بیرون از پارلمان به توافق رسیده و برهم صالح به نفع فواد حسین کنار بکشد که قطعا چنین اتفاقی نمی افتاد، چراکه  بارزانی می دانست کاندیدای مورد نظرش رای نخواهد آورد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در تصریح چگونگی انتخاب برهم صالح به عنوان رئیس جمهور عراق گفت: به دنبال شمارش آراء در مرحله اول، برهم صالح حائز ۱۶۵ رای و فواد حسین ۵۸ رای شدند و زمانی که برگزاری انتخابات به مرحله دوم رسید، فواد حسین برای حفظ آبروی خود وارد رینگ انتخاباتی نشد و کناره گیری کرد، در نتیجه برهم صالح به عنوان رئیس جمهور عراق اعلام شد.

وی افزود: برهم صالح هم به محض روی کار آمدن، عادل عبدالمهدی را که از پیش‌ مورد تایید تمام گروه ها و مرجعیت برای انتصاب نخست وزیری عراق بود، مکلف به تشکیل سریع کابینه کرد، با این اوصاف حرکت و فرآیند سیاسی در عراق روند مثبتی در پیش گرفته است.

سیدافقهی با اشاره به فرصت یک ماهه عبدالمهدی نخست وزیر جدید عراق برای تشکیل دولت، گفت: باید دید که کابینه عبدالمهدی چه رویکردی در پیش خواهد گرفت همچنین از چه اشخاص و با چه اولویت هایی تشکیل خواهد شد، قطعا تصور می‌شود با  فرآیند سیاسی که در مسیر صحیحی قرار گرفته، عراق دیگر به زمان طایفه گری و سهم خواهی برنخواهد گشت.

وی تصریح کرد: در راستای شرایط و تحولات سیاسی فعلی عراق هم برهم صالح، عبدالمهدی و حلبوسی باید به سمت ایجاد حکومت وفاق ملی حرکت کنند که این امر از اشخاص و وزاری انتخابی، مشخص خواهد شد.

سیدافقهی با تاکید بر واکنش احتمالی آمریکا به تحولات سیاسی عراق، خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه این است که قطعا آمریکا آرام نخواهد نشست و اقداماتی از قبیل ناامن کردن فضای عراق، برهم زدن توافق سیاسی و به کارگیری عناصر و مزدوران و جریان های منتسب به خود همچنین  تحریم و یا به نحوی آزار مردم در بحث معیشت و ایجاد تفرقه میان مناطق سنی نشین و مناطق شیعه نشین ( جنگ شیعی- شیعی، جنگ سنی- سنی، جنگ سنی- سنی و جنگ سنی- کرد) را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

وی ادامه داد: قطعا آمریکا با وجود چالش‌ها و مسائل پیش روی عراق، اجازه نخواهد داد دولت جدید این کشور به ریاست عبدالمهدی آب خوش از گلویش پایین برود.

این کارشناش مسائل منطقه با اشاره به سفر آتی پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا به عراق اظهار کرد: ورود پمپئو در روزهای آینده به بغداد، نشان دهنده عصبانیت آمریکا از وضعیت فعلی عراق و محقق نشدن خواست آنها مبنی بر تشکیل دولت با ترکیب موردنظرشان است. با این اوصاف تمام خواب و خیال و آرمان های آمریکا نقش بر آب شد و در نتیجه ایالات متحده قرار است با یک دولت منسجم، قوی با محور مقاومت مواجه باشد.

وی درخصوص تاثیر تحولات سیاسی اخیر عراق در روابطش با جمهوری اسلامی، گفت: به عقیده من  ایران از  رویکرد توافقی و این حالت انسجام دور از طایفه گری، تشنج و رقابت های منفی حمایت جدی کرد.

سیدافقهی در پایان یادآور شد:  چند روز پیش از انتخاب رئیس جمهور عراق برهم صالح و فواد حسین هردو با سفیر ایران در بغداد ملاقات کرده و ما ضمن استقبال از آنها، اعلام کردیم هر کدام از شما که روی کار بیاید، جمهوری اسلامی آمادگی کامل برای توسعه همکاری‌ها و روابط در بالاترین سطح را دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: عراق ، اخبار سیاسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار