خادمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

وزارت نفت از ابتدا با فعال شدن "سامانه کارت سوخت" مخالف بود/کارت سوخت مانع از قاچاق بنزین می‌شود

عضو کمیسیون انرژی گفت: فعال کردن سامانه کارت سوخت می‌تواند تا حدود زیادی مانع از قاچاق بنزین شود و این امر در گذشته نیز به اثبات رسیده است.


قیمت بنزین به زودی دو نرخی خواهد شد/فعال کردن کارت سوخت ازقاچاق جلوگیری می‌کندهدایت‌الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تأثیر توزیع کارت سوخت در جلوگیری از قاچاق بنزین، اظهار کرد: فعال کردن سامانه کارت سوخت می‌تواند تا حدود زیادی مانع از قاچاق بنزین شود و  این امر در گذشته نیز به اثبات رسیده است.

وی افزود: سال‌ها قبل، زمانی که سوخت و مقایر زیادی توسط سوداگران به خارج از مرزها انتقال می‌یافت و مصرف سوخت کشور را غیرواقعی جلوه می‌داد، با ایجاد سیستم هوشمند کارت سوخت توانستیم جلوی قاچاق را گرفته و مصرف سوخت را کاهش دهیم.

خادمی تصریح کرد: آقای زنگنه بارها سعی کرده‌اند که سیستم کارت سوخت مجددا فعال نشود، اما مجلس دهم با وقفه، دوباره فعال شدن این سامانه را به تصویب رساند.

عضو کمیسیون انرژی بیان کرد: مصرف سوخت در برهه کنونی بسیار بالا بوده و به دلیل اعمال تحریم‌های نفتی در شرایط ویژه‌ای قرار می‌گیریم، لذا باید هرچه زودتر با توزیع کارت سوخت میان مردم از مصرف بی‌رویه و سوءاستفاده قاچاقچیان جلوگیری کنیم، در صورت ادامه وضعیت موجود، سامانه کارت سوخت به زودی فعال شده و قیمت بنزین دو نرخی خواهد شد.

خادمی در پایان خاطرنشان کرد: وزارت نفت از ابتدا با فعال شدن سامانه کارت سوخت مخالف بود، اما با بررسی‌های صورت گرفته به این نتیجه رسید که تنها راه جلوگیری از قاچاق بی‌رویه، توزیع کارت سوخت است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد رجبی
۱۲:۵۸ ۱۴ مهر ۱۳۹۷
نحوه توزیع سوخت( بنزین) باید تغییر کند و به دو گونه توزیع شود: 1- سوخت سهمیه براساس پیمایش برای تاکسی های عمومی، آژانس ها و خودروهای حمل بار و مسافر( داخل کشور)، ماشین آلات کشاورزی 2- سهمیه آزاد برای استفاده های شخصی. تمام خودروهای عمومی باید مجهز به سیستم های موقعیت یاب شوند و میزان پیمایش آنها و سهیمه اختصاص یافته آنها دقیق مشخص شود. قیمت سوخت برای خودروهای عمومی به حالت یارانه ای مشخص شود و در صورت تخلف( قاچاق یا عرضه خارج از شبکه) با قانون 85برابر میزان هزینه سوخت جریمه نقدی شود. قیمت سوخت برای سهمیه آزاد باید به قیمت حداقل فوب خیلج فارس عرضه شود و نصف تولید روزانه به همه ایرانیان اختصاص یابد( روزانه نیم لیتر و ماهیانه 15 لیتر). دولت پول 15 لیتر را ابتدای هر ماه به حساب همه ایرانیان داخل کشور واریز کند و مصرف کنندگان شخصی باید سوخت را به قیمت واقعی و به هر میزان که بخواهند مصرف کنند. چون مصرف سوخت در هر شهر یا ناحیه ای همراه با عوارض می باشد مسئولین آن ناحیه می تواند عوارض منطقه ای یا ناحیه ای یا استانی تعریف کنند و پول عوارض مصرف سوخت صرف محیط زیست, فضای آموزشی و بهداشتی آن نواحی یا مناطق شود.
آخرین اخبار