مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران مطرح کرد؛

روند کند پیشرفت طرح فاضلاب استان تهران/ ۱۰هزار میلیارد تومان کسری اعتبار برای انجام پروژه‌های تصفیه‌خانه

بختیاری گفت: پیشرفت طرح فاضلاب در استان تهران برخلاف شهر تهران، بسیار پایین و حدود هشت درصد است؛ در حالی که میانگین کشوری در این زمینه ۴۸ درصد است.

۱۰ هزار میلیارد تومان کسری اعتبار برای انجام پروژه‌های تصفیه‌خانهبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران در نشست خبری که امروز (شنبه 14مهرماه) با حضور اصحاب رسانه در چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و تأسیسات آب و فاضلاب برگزار شد، با اشاره به بومی سازی تجهیزات در پروژه‌های تصفیه آب تهران اظهار کرد: با توجه به تحریم‌ها و مشکل در تأمین ابزار دقیق،۷۰ درصد تجهیزات مورد نیاز تصفیه‌خانه‌ها در داخل ساخته می‌شود و بخشی از تجهیزات برای افتتاح تصفیه‌خانه در سال آینده تأمین شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران با اشاره به ارائه مجموعه اقدامات آب تهران تصریح کرد: مصرف آب شرب در شهر تهران حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار متر مکعب است و حدود ۱۰۰میلیون متر مکعب در بخش شرب روستایی است که بسته به سال‌های تر سالی میزان استفاده از آب‌های سطحی و آبهای چاه متناوب است و معمولا درصد استفاده در شهر تهران ۷۰ به ۳۰ از منابع سطحی است.

به گفته وی؛  شهرداری تهران حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیون مترمکعب در بخش فضای سبز استفاده می‌کند که این رقم در پایان برنامه ششم توسعه به کمتر از ۷۰ میلیون مترمکعب خواهد رسید.

وی با تأکید بر اینکه  پیشرفت طرح فاضلاب در استان تهران برخلاف شهر تهران، بسیار پایین و حدود هشت درصد است؛ در حالی که میانگین کشوری در این زمینه ۴۸ درصد است، گفت: در اجرای طرح‌های فاضلاب تهران ۱۰هزار میلیارد تومان کمبود اعتبار داریم که با توجه به وضعیت مالی دولت، امکان استفاده از منابع اعتباری دولتی وجود ندارد و باید این کمبود را از روش‌های دیگر از جمله بانک‌های‌ سرمایه‌گذاری توسعه زیرساخت آسیایی و توسعه اسلامی، روش‌های B.O.T و B.O.O جبران کنیم. براساس برنامه‌ریزی های انجام‌شده در پنج سال آینده کل فاضلاب استان تهران باید به بهره برداری برسد.

بختیاری با اعلام اینکه در شهر تهران با وجود کمبود منابع آب، قطعی نداشتیم تصریح کرد: با وجود کمبود منابع آب قطعی در شبکه نداشتیم و در برخی از شهرستان‌ها به دلیل قطعی برق شاهد، قطعی آب به صورت محدود بودیم‌.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به اینکه منابع آب شرب تهران از پنج سد طالقان، امیرکبیر، لار، لتیان و ماملو تأمین می‌شود، گفت: در شهر تهران یک میلیارد و ۶۰ میلیون مترمکعب آب مصرف می‌شود که ۷۰ درصد از آن از منابع سطحی و بقیه از منابع زیرزمینی تامین می‌شود. میزان بارندگی ها در استان تهران از ابتدای سال جاری آبی (اول مهرماه) تاکنون ۲۶۰ میلی‌متر بوده است، در حالی که در مدت زمان مشابه پارسال به ۳۳۰ میلی‌متر رسید؛ یعنی بارندگی در نخستین هفته‌های سال جدید آبی ۲۰ درصد نسبت به پارسال کاهش داشته است.

به گفته وی، میزان بارندگی ها در استان تهران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون 260 میلیمتر بود در حالی که در مدت زمان مشابه پارسال به 330 میلیمتر رسید که نشان از کاهش ۲۰ درصدی بارندگی نسبت به سال گذشته دارد.

بختیاری در پایان با اشاره به میزان ذخایر آب سدهای استان تهران گفت: میزان ذخایر سدهای تهران در حال حاضر ۶۱۰ میلیون مترمکعب است که نسبت به سال گذشته ۱۹۰ میلیون متر مکعب کسری دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: بحران آب ، وزارت نیرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار