دبیر کل کانون صرافان ایرانیان:

صرافان در گروه های تلگرامی فروش ارز فعالیت ندارند/بانک مرکزی ارزی به صرافی ها تزریق نمی کند

ورود مدیر جدید بانک مرکزی فعالیت صرافان را به جریان واقعی انداخت/ دریافت ارز به شکل قبل صورت نمی گیردترکاشوند گفت: صرافی های مجاز در سایت و فضای مجازی با نام رسمی خود تنها به اطلاع رسانی بروز قیمت سکه و طلا و همچنین ارز اکتفا می کنند.

به گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،رضا ترکاشوند دبیرکل کانون صرافان ایرانیان در نخستین نشست خبری این نهاد که در محل این ساختمان برگزار شد،اظهار کرد:این نشست را برای اولین برگزار کرده ایم تا درباره قضاوت ها و اخبار منتشر شده توضیحاتی را ارایه کنیم.

وی افزود:کانون صرافان با دریافت مجوز از بانک مرکزی  فعالیت خود را آغاز کرد و جالب توجه است که اولین درخواست تاسیس بانک خصوصی در دوران مشروطه از جانب صراف ها صورت گرفته است.

دبیر کل کانون صرافان ایرانیان بیان کرد: به علت تحریم های اعمالی ،صرافی ها وظایف پولی خود را بر عهده بانک ها گذاشتند تا بتوانند به دولت برای مقابله با تحریم ها کمک کنند.صرافی ها نقش پررنگی در جا به جایی پول و کالا در کشور داشته و دارند.

وی با اشاره به شرایط حال حاضر صرافی ها افزود: ما در دو برهه از زمان فعالیت های متفاوتی را داشتیم.زمان قبل از ۲۱ فروردین سال جاری که فعالیت ها به طور معمول انجام می شد اما بعد از ۲۱ فروردین با گزارش های غلط این افراد با تصمیم دولت به مدت ۴ ماه از فعالیت باز ماندند.

ترکاشوند اضافه کرد: پس از ۲۱ فروردین سال جاری ،دلالان بصورت زیر زمینی به خرید و فروش ارز می پرداختند اما با تعویض مدیر کل بانک مرکزی نگاه واقعی تری به این صنف متمرکز شد و ما شاهد آغاز مجدد فعالیت صرافی ها بودیم.

وی گفت: درباره بخشنامه ای که این کانون صادر کرد با توجه به دستورالعمل های بانک مرکزی رقم اعلامی بر مبنا و سقف کف بازار صورت گرفت، کانون صرافان هیچ رابطه و نقش سیاسی را ایفا نمی کند.

دبیرکل کانون صرافان بیان کرد: ورود بانک ها برای خرید ارز خانگی از جامعه تاثیر چندانی بر فعالیت صرافی ها ندارد.در واقع بانک مرکزی دیگر نقش بازارسازی را ایفا نمی کند بلکه بازیگر این بازارهاست.

وی ابراز کرد: نرخ ارز بر اساس تکنیک های اقتصادی اصولا قابل پیش بینی است،بویژه ارزهای جفت مثل یورو و دلار، اما در ایران این امر خیلی محقق نیست زیرا ما تحت هجمه و فشارهای خارجی هستیم.

ترکاشوند ابراز کرد: سامانه نیما آنچنان دخالتی بر میزان ارز نقدی و داخلی بازار ها ندارد بلکه تنها 5 درصد از ارز حاصل از صادرات غیر نفتی کشور در این مکان جا به جا می شود.ضمن این که معتقدم ایراداتی در این نوع معامله ها وجود دارد.

وی افزود: بازار ثانویه باید دارای یک اتاق شیشه ای باشد که بتواند خریدار و فروشنده را رصد کرد و هرکسی که ارزی برای فروش دارد به مانند کشورهای اروپایی به صورت حضوری در همان جا خریدار مورد نظر خود را پیدا کند.

تنها 650 صرافی در کشور مجاز هستند

دبیر کل کانون صرافان ایرانیان از فعالیت 650  صرافی مجاز در سراسر کشور خبر داد و گفت: به هموطنان توصیه می کنیم که ارز مورد نیاز خود را از طریق همین صرافی های مجاز تهیه کنند زیرا بعد تهیه ارز خود، صرافی ها پرینت و شماره اسکناس های دریافتی را هم به آن ها ارائه می کند تا در صورت وجود هرنوع مشکلی بتوانند مجددا به این صرافی مراجعه و غرامت خود را دریافت کنند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه صرافی ها صنف تاثیر گذار در سیستم مالی کشور هستند اما به تنهایی نمی توانند معادلات ارزی کشور را حل کنند.

سود صرافی ها از هر دلار 100 تومان است

ترکاشوند با اشاره به درصد سود حاشیه فروش ارز در بازار تشریح کرد: این روز ها با التهابات فراوانی در ارز ایجاد شده است خیلی این موضوع مورد توجه قرار نگرفته اما به طور قانونی برای ارزی مانند دلار بیشترین سقف سود 100 تومان یعنی 1 درصد است.

وی بیان کرد: در زمینه خرید و فروش سکه صرافی‌ها برای سکه تمام ۱۰ تا ۳۰ هزار تومان سود دریافت می‌کنند و به تبع آن سکه‌های ریزتر با سود کمتری خرید و فروش می‌شود.

دبیر کل کانون صرافان ابرازکرد: ضرب سکه صرفا از جانب بانک مرکزی صورت گرفته و تنها از طریق صرافی ها به فروش می رسد لذا زمانی که سک نهاد دولتی تولید سکه را در انحصار خود دارد بنابر این می تواند تعیین کند که آن را در کجا به فروش برساند.

وی تصریح کرد: البته بحث هایی بین وزارت صمت و اتحادیه های طلا و جواهر صورت گرفت در نتیجه مصوب شد فروش رسمی سکه ها در صرافی به وقوع بپیوندد.

ترکاشوند اضافه کرد: لازم به ذکر است که صرافی ها به مانند قبل از بانک مرکزی ارزی را دریافت نمی کنند و تنها به خرید خود مشغول هستند که این امر راجع 23 ارز رایج هم به همین منوال است.

وی با اشاره به تاثیر اف ای تی اف در بازار ارز گفت: تبادلات بین المللی همگی به دنبال ایجاد شفافیت هستند لذا این قانون نیز با ایجاد شفافیت در بلند مدت موجب اتفاقات مناسب و خوبی خواهد شد اما اینکه بگوییم در کوتاه مدت می تواند وضعیت ما را تغییر دهد نه اینطور نیست.این یک حباب مثبت در بازار است که براساس تحولات سیاسی و جو روانی تغییر می کند که قطعا اف ای تی اف نیز بر آن تاثیر گزار خواهد بود.همانطور که ما توانایی بررسی عملکرد صرافی ها کشورهای مختلف را داریم آن ها نیز می توانند جهت تبادل اطلاعات از فرایند کاری ما با خبر باشند.اما اینکه بگوییم تمام اطلاعات مالی و شخصی صرافی ها برای برخورد های سیاسی و جنگ اقتصادی در اختیار اف ای تی اف قرار می گیرد یه نوع منازعه سیاسی است.

صراف ها در گروه های تلگرامی حضور ندارند

ترکاشوند در پاسخ به سوال  خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر فعالیت برخی صرافان در کانال ها و گروه های تلگرامی گفت: صرافی های مجاز در سایت و فضای مجازی با نام رسمی خود تنها به اطلاع رسانی بروز قیمت سکه و طلا و همچنین ارز اکتفا می کنند.اما این موضوع را واقفیم که برخی از افرادی که در خارج از کشور نسبت به ایجاد جو روانی تلاش می کردند در گروه ها نرخ های کذایی را اعلام می کردند.

وی افزود: با توجه به جلسه چند روز پیش با دادستان کل تهران فعلا سایت از ارائه قیمت ها به صورت لحظه به لحظه دست کشیده اند اما برخی از صرافی ها و سایت های مجازی که فعالیت درستی داشتند درخواستی را به بانک مرکزی ارسال کردند تا بتوانند مجددا به اعلام قیمت سکه و ارز در سایت های خود بپردازند که در هفته آینده مجدد شاهد بازگشت این نرخ ها به فضای مجازی خواهیم بود.

دبیر کل کانون صرافان اضافه کرد: ورود اسکناس به کشور در سال های قبل نیز انجام می گرفت اما از 21 فروردین ماه به کل فعالیت صرافی ها متوقف شد که خوشبختانه با ورود مدیر کل جدید بانک مرکزی توانستیم در جهت تسهیل بازار به فعالیت خود برای واردات اسکناس ادامه دهند.

وی با اشاره به ابطال مجوز چند صرافی ابراز تصریح کرد: تعداد بسیار اندکی از این صرافی ها به علت تخلف بازداشت شدند که در روز های گذشته با جلساتی که با دادستان داشتیم درخواست کردیم تا بررسی پرونده این متخلفان را از حالت امنیتی خارج کرده و به حالت برخورد با جرائم در بیاید.

ترکاشوند تاکید کرد: لازم به ذکر است که هیچکدام از مخلان اقتصادی که به صورت علنی محاکمه شدند، از صرافان بازداشت شده نیستند.

دلار 7 هزار تومانی یک نظر شخصی است

دبیر کل کانون صرافان با اشاره به رد رقم 7 هزار تومان برای دلار توسط بانک مرکزی اظهارکرد: برخی از اشخاص دولتی و مسئولان نظرات شخصی خود را بیان می کنند که هیچ ربطی به نحوه محاسبه قیمت واقعی ارز ندارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار   گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر تاثیر برخورد با مخلان اقتصادی در روند کاهش نرخ ارز گفت: قطعا برخورد با هر جرمی در حیطه کاری آن جرم تاثیر مثبتی خواهد داشت لذا اینکه موجب ایجاد آرامش در آن بازار می شود اما اگر بخواهیم بگوئیم که به صورت کلی و عمقی در ساختار بازار ارز تاثیر گذاراست، اینطور نیست.

ترکاشوند در پایان با اشاره به اینکه بازار ثانویه همه روز در تحول است بیان کرد: قطعا برخی از روزها میزان تقاضا و عرضه با نوسانات مختلفی رو به روست اما بهتر است که این عرضه و تقاضا به صورت حضوری بر قرار شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: نرخ ارز ، بانک مرکزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار