سامانه پرتاب متحرک در موشک سجیل، قابلیت بالقوه‌ای است که تحول عظیمی در صنعت موشکی ایران به وجود آورد.

به گزارش خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، قدرت موشکی ایران اکنون یکی از دستاورد‌های بزرگ جمهوری اسلامی در عرصه فناوی‌های نظامی و قدرت دفاعی کشور است که نقطه شروع این پیشرفت را می‌توان دوران جنگ تحمیلی و محاصره همه جانبه در آن زمان توسط سایر کشور‌ها دانست. امروز با تکیه بر توانمندی داخلی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در فواصل زمانی کوتاه، موشک‌های جدید و مدرنی توسط نیرو‌های مسلح کشور رونمایی می‌شود که با معرفی هرکدام از آن‌ها دشمنان از پیشرفت ایران در عرصه دفاعی عصبانی‌تر شده و توانایی جمهوری اسلامی در عرصه دفاعی نمایان‌تر می‌شود.

رتبه اول در باشگاه دو هزار کیلومتری‌ها

سجیل اولین موشک دوربرد از نسل موشک‌های بالستیک با سوخت جامد است که در ۲۲ آبان ماه سال ۱۳۸۷ تحت پروژه مشهوری به نام عاشورا ساخته و با موفقیت آزمایش شد و تحول عظیمی در صنعت موشکی ایران ایجاد کرد. وزن کلاهک این موشک حدود هزار کیلوگرم و برد آن ۲۵۰۰ کیلومتر می‌رسد که در دو نوع ۱ و ۲ ساخته شده است.

سجیل با ۲۳ تن وزن، موشکی زمین به زمین و دومرحله‌ای با قابلیت سرجدا شونده است که وزن سر جنگی آن ۶۵۰ کیلوگرم اعلام شده و طول آن ۱۷.۹۰ متر و قطرش ۱۲۵ سانتی متر است و قابلیت پرتاب از زوایای مختلف را دارد و تحلیلگران نظامی معتقدند که سجیل" مدل پیشرفته‌تر موشک "شهاب ۳"است. سوخت مایع در مورد موشک‌های بالستیک کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و بیشتر برای پرتاب موشک‌های حامل ماهواره استفاده می‌شود. اما "سوخت‌های جامد" و "سوخت‌های جامد مرکب" که برخلاف سوخت‌های جامد در آنها، ماده سوختی و اکسید کننده مخلوط شده و سوخت به صورت بلورهایی درآمده و فرآیند احتراق را ادامه می‌دهد، امروزه مرسوم‌ترین سوخت ها هستند، البته هنوز هم بسیاری از کشورها در تولید موشک‌های بالستیک، همچنان از سوخت‌های مایع استفاده می‌کنند.

یکی از مهمترین مزایای استفاده از سوخت‌های جامد به نسبت سوخت‌های مایع، ماندگاری این سوخت‌هاست. سوخت‌های مایع ماندگاری بسیار کمی داشته و باید بعد از مدتی حتما سوخت موشک تعویض شود اما سوخت‌های جامد چیزی در حدود 9 سال ماندگاری دارند.

اولین موشک دوربرد سوخت جامد ایران ظرف چند دقیقه آماده پرتاب می‌شود و بدلیل شتاب بالای این موشک، امکان انهدام آن بسیار پایین بوده و پس از شلیک نیز پرتابگر آن به سرعت، محل شلیک را ترک می‌کند که این ویژگی در موشک بالستیک سجیل باعث کم شدن احتمال نابودی موشک قبل از پرتاب می‌شود. اما به طور کلی موشک‌های بالستیک از لانچر‌های ثابت و متحرک پرتاب می‌شوند و طرزِ کارِشان نیز بدین شکل است که به صورت عمودی و یا زاویه دار (بسته به برد و کار کرد) پرتاب شده و از جو زمین خارج می‌شوند.

موشک سجیل دارای دو موتور بوده و به دلیل استفاده از سوخت نسل جدید جامد و سرعت بالای آن امکان برخورد به هدف در آن بسیار زیاد است. مکانیزم عمل سجیل به این صورت است که پس از خروج موشک از جو زمین، موشک حالت افقی به خود گرفته و در خارج از جو شروع به حرکت می‌کند و به محض رسیدن به بالای سر هدف، موشک مجددا وارد جو شده و با استفاده از جاذبه زمین و با سرعت بسیار بالا، روی هدف قفل کرده و سقوط می‌کند. سرعت بازگشت موشک بالستیک"سجیل" به جو زمین و سقوط روی هدف، حدود ۱۳ ماخ است که این خود، انهدام موشک را برای تمام سامانه‌های دفاع هوایی موجود «ناممکن» می‌کند.

سیستم ناوبری جدید و سنسور‌های بسیار پیچیده در این موشک باعث افزایش ضریب دقت آن شده و ردیابی سجیل را برای رادار‌های پیشرفته دنیا بسیار مشکل کرده است. سجیل به گونه‌ای طراحی شده که سامانه‌های دفاعی برتر دنیا ازجمله پاتریوت و گنبد آهنین توان مقابله با آن را ندارند. سیستم موشکی پاتریوت ایالات متحده در زمره سیستم‌های دفاعی برتر دنیا قرار می‌گیرد که وظیفه اصلی آن مقابله با موشک‌های بالستیک است. این سامانه دارای رادار مرکب چند کاره است و کشور‌هایی از جمله اسپانیا، آلمان، عربستان و ... از این سامانه استفاده می‌کنند.

بسیاری از کارشناسان و متخصصان، موشک بالستیک و دوربرد سجیل را جزو اولین گزینه‌های ایران برای پاسخ‌گویی به هر گونه تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورمان می‌دانند، موضوعی که این موشک را بیش از پیش مورد توجه جهانیان قرار داده است، چرا که برد این موشک ۲۳۰۰ کیلومتر است و حداکثر توان حمل ۴۰۰ کیلوگرم را دارد و این در حالی است که مسافت میان ایران و اسرائیل تنها ۱۳۰۰ کیلومتر است و این برد اضافه که در سلاح وجود دارد بر قدرت ویرانگری آن خواهد افزود.

کارشناس مسائل امنیتی اسرائیل پس از رونمایی از این موشک در مصاحبه‌ای با اشاره به پرتاب موشک "سجیل- ۲ " از سوی ایران گفت که "ردیابی این موشک برای دستگاه‌های رد یاب آمریکایی و اسرائیلی مشکل خواهد بود. به گزارش روزنامه اسرائیلی "یدیعوت آحرونوت "، "طال عنبر" با ابراز نگرانی عمیق درباره آزمایش موشک دور برد "سجیل"از سوی ایران معتقد است که اگر ایران موشک‌های کاملا بومی از این نوع به سوی اسرائیل پرتاب کند، ردیابی آن‌ها به دلیل استفاده از سوخت جامدبرای سامانه‌های دفاعی اسرائیل مشکل خواهد بود.

سردار مهدی فرحی از متخصصان صنعت موشکی کشور می‌گوید که استفاده از پوشش‌های ضد راداری در این موشک با تحقیق و پژوهش متخصصان دفاعی و کارشناسان دانشگاهی ایران میسر شده است. ۳ فاکتور شامل رنگ خاص، جنس بدنه موشک و استفاده از برخی سامانه‌های الکترونیکی ویژه، ارکان رادارگریزی این موشک را تشکیل می‌دهند که در هر بخش، متخصصان ما توانسته‌اند به بالاترین سطح تکنولوژی دست پیدا کنند و از ابتکارات خاصی نیز بهره گرفته‌اند.

ساخت موشک سجیل خط بطلانی بر تحریم گسترده علیه ایران و سند روشنی از خلاقیت در عین مقاومت رزمندگان انقلاب است که امروز در جایگاه متخصصان داخلی صنعت دفاعی موفقیت‌های دیگری را برای ملت ایران به ارمغان آورده‌اند. ساخت و ورود این سامانه به توان عملیاتی نیرو‌های مسلح، نشان از توجه وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح به ارتقاء توانمندی‌های دفاعی کشورمان داشته و به علت سامانه پرتاب متحرک با قابلیت حمل موشک آماده پرتاب دارای قابلیت بالقوه‌ای است که تحول عظیمی در صنعت موشکی ایران به وجود آورد. ایران بار‌ها نشان داده که قدرت برتر موشکی در منطقه و چه بسا جهان است و دکترین نظامی جمهوری اسلامی کاملا دفاعی بوده و همواره از محور مقاومت دفاع خواهد کرد.

انتهای پیام/

سید محسن حسینی

برچسب ها: موشک ، سجیل ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۰۲ بهمن ۱۳۹۸
انصافا خیلی ترسناکه البته اگر بهش کلاهک هسته ایی هم وصل بشه چه شود!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۰۳ آذر ۱۳۹۸
سلام علیکم باید چندین میلیون فروند از موشک سجیل
داشته باشیم هرچه بیشتر بهتر باید در برابر جهانخواران با اقتدار بایستیم و کم نیاریم از نظر تجهیزات جنگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۱۴ آبان ۱۳۹۸
باید انقدر تسلیحات نظامی داشته باشیم که اگر فرضا ده سال هم جنگ شد کم نیاریم و کمر دشمن را بشکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۱۳ آبان ۱۳۹۸
باید هزاران هزار از این موشک داشته باشیم ضمنا موشک های زلزال بارشی هم عالیست ادم کیف میکنه
Iran (Islamic Republic of)
آرمین
۰۰:۰۶ ۲۰ تير ۱۳۹۸
آمریکایی ها به شدت از یگان های موشکی ما میترسند چون میدانند اگر دست از پا خطا کنند موشک های ایران تمام پایگاه های امریکا در خلیج فارس را نابود خواهد کرد مثلا وقتی ایران موشک اژدر حوت را رونمایی کرد امریکا دستور داد که تمام ناو های جنگی خود را از خلیج فارس خارج کنند درود بر سپاه که کاری کرده همه از ایران بترسند
Iran (Islamic Republic of)
عاشق شهادت
۱۱:۳۱ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
سلام برشهدا،سلام بر رهبر شهدا،سلام خدا برکسانی که برای عزت و سربلندی این کشور تلاش می کنند،سلام بر کسانی که یاری رسان آخرین حکومت حق هستند، و سلام بر حسین(ع)
و سلام بر آبندگانی که جانشینان این خوبان حستند.
Iran (Islamic Republic of)
عاشق شهادت
۱۱:۳۱ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
سلام برشهدا،سلام بر رهبر شهدا،سلام خدا برکسانی که برای عزت و سربلندی این کشور تلاش می کنند،سلام بر کسانی که یاری رسان آخرین حکومت حق هستند، و سلام بر حسین(ع)
و سلام بر آبندگانی که جانشینان این خوبان حستند.
Netherlands
محسن از مشهد
۰۱:۰۰ ۱۸ مهر ۱۳۹۷
صاحب و مالکیت همه چیز از ان خداست از جمله قدرت داشتن و امنیت و در رفاه زندگی کردن یک جامعه
شکر این امنیت و نعمت فراوان رو دارم از خداوند متعال که ایرانی هارو در اوج قدرت و عزت قرار داده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۵ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
یه بنده خدایی می گفت ما به موشک نیاز نداریم الان قرن ۲۱ و ما باید گفتگوی تمدن داشته باشیم...گفتگو هم کردن تضمین هم دادند نتیجه نداد حالا جدیدا دیگه تضمین هم نمی دن دیگه واویلاااااست‌....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
قدرت موشکی ما افتخار ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۱ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
۷۰۳۰ را نصب کن bmmbs را بزن کد معرف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۶ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
کلرز
۲۱:۳۳ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
ان شاءالله قاره پیما های ایرانی نیز به صفوف موشک های ایرانی به پیوندن هرچند که مصرف آنها بیشتر برای حمل کلاهک هسته است.
United States of America
ناشناس
۲۰:۲۷ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
ماشاالله به نیروهای مسلح کشور عزیزم ایران اگر قدرت نظامیان را با زمان جنگ مقایسه کنیم می بینید که هیچ کشوری قدرت رویاروی با ایران را ندارد هنوز خاطره جانسوز هواپیمای مسافر بای آید باس در ذهنم تداعی میشود بم باران بیمارستانهاومدارس هنوز عمق گلویم را می فشارد آن موقع سرباز بودم در جبهه کردستان اما امروز افتخار می کنم وبه کشورم می بالم سلام بر رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران و و نیروهای مسلح کشور عزیزم ایران .
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۸:۳۹ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
اگر به اطراف ایران اسلامی نگاه بیندازیم همه کشورها یا برده و نوکر ابرقدرتها و یا یا به تسلیحات غیر متعارف از جمله هسته ای مجهزند پس دیوانگی خواهد بود که حتی اگر لحظه ای از پیشرفت موشکی غافل شویم
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۸:۳۱ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
لحظه ای فکر کنید که این توان موشکی را نداشتیم آن موقع این سگان درنده و تا دندان مسلح چطور همگی به کشور عزیزمان حمله میکردند
درود بر بازوان ایران اسلامی و پدافند همیشه بیدار و قهرمان خاتم الانبیا
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۸:۲۱ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
توان موشکی و پدافندی بالای ایران اسلامی قابل تقدیر و ستایش است و چه بسا هر جنبنده ای در آسمان و زمین و دریا و زیر دریا و چه بسا در فضا از تیررس نیروهای پرتوان نظامی ایران و پدافند همیشه بیدار در امان نخواهند بود
چشمان تیزبین ارتش و قدرت سپاه دو بازوی پرقدرت بر بالای سر این کشور صاحب زمان و همانند چتری از این کشور محافظت میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۵ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
دم سپاه گرم واقعا تشکرمندم از سپاه جانم فدای رهبر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
خد ا قوت قهرمان
Iran (Islamic Republic of)
قاسم
۱۷:۰۹ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
یاشاین ایران
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۴:۲۹ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
ایران باید موشکی درست کنه که تا آمریکا هم برسد که دگر آمریکا نادان تهدید نکند
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۴:۲۹ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
ایران باید موشکی درست کنه که تا آمریکا هم برسد که دگر آمریکا نادان تهدید نکند
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد کرمی
۱۴:۲۰ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
با سلام و احترام
امیدوارم سپاه با ادامه توان اقتدار و مانور موشکی به روش کره شمالی امریکا جنایتکار را مجبور به مذکره یکطرفه از سوی ما کند
Netherlands
م . ع
۱۴:۲۰ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
صنایع موشکی ما خاری است در چشم دشمنان این مرز و بوم .......درود و سلام خداوند بر سرداران بزرگ اسلام .....درود و سلام ما بر سردار بزرگ اسلام سلامی و تمام رزمندگان بزرگ این میهن اسلامی......درود و سلام ما بر سردار بزرگ اسلام سلیمانی و دیگر سرداران بزرگ گمنام و خدمت گزار اسلام و مسلمین .....انشا الله وعده دیدار ما در صبح ظهور حضرت ولی عصر (ع)
Iran (Islamic Republic of)
محمد نيري
۱۴:۰۷ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
باسلام ، از وزارت دفاع و بخش موشكي سپاه درخواست دارم كه در اسرع وقت براي سياسيون غربگرا يك كلاس فشرده برگزار كنند تا هم با توانمندي هاي دفاعي و موشكي كشورمان آشنا شوند و هم بدانند كه اگر به نيروي انساني متخصص كشور اعتماد كنند و ميدان دهند ، در عرصه هاي مختلف مي توانيم بهمين اندازه و شايد بيشتر پيشرفت نماييم.
Germany
مهدی
۲۰:۱۲ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
کسی که خواب باشه میشه بیدارش کرد ولی کسی که خودشو به خواب بزنه محاله بیدار بشه.
Iran (Islamic Republic of)
رزمنده
۱۴:۰۲ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
واقعا خدماتی که سپاه قهرمان به کشورکرده هیچگاه فراموش نمیشود ولی در بعضی جاها که واقعا میتونه وارد بشه وحتما هم کارگشا میباشد چرا وارد نمیشه ؟بعنوان مثال در صنعت خودرو سازی کشور اگر وارد بشه حتما حتما تحول بسیار بزرگی ایجاد میکنه سپاه با این روحیه بسیجی ومدیریت انقلابی وبسیجی که داره وارد این صنعت بشه واین شرکتهای قاتل مردم بیگناه کشور را متحول کنه -اینا که فقط به فکر جیبهای خودشونند وجان ومال ملت هیچ اهمیتی براشون ندارد-سپاه اگر واقعا میخواهد خدمت به ملت وکشور کند این خدمت را فراموش نکنه -
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
درود بر سپاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
سپاه با توجه به خدمات موثرش هر روزه مورد تهاجم دشمنان خارجی و داخلی است زیرا همگان میدانن با ورود سپاه به عرصه های دیگر پیشرفت چشمگیری حاصل میشود
-
ناشناس
۱۳:۵۱ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
خدارو شکر که سپاه رو داریم هم امنیت داخلی رو مدیون سپاه هستیم هم امنیت مرزهایمان هم با وجود سپاه از کشورهایی چون امریکا اسرائیل و عربستان ترسی بدل راه نمی دهیم نماز شکر خواندن واجب است
Iran (Islamic Republic of)
کوشا
۱۳:۲۳ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
سلام
اگر بجز صنعت موشکی سپاه در صنعت ماشین سازی ورود میکرد بجای سوار شدن بر آشغالهای بی کیفیت و گران ایران خودرو و سایپا سوار ماشینهایی با کیفیت بالا و جهانی به قیمت همین آشغالهایی چون پراید تیبا 405 سمند دنا l90 و غیره بودیم.
لطفا سپاه وارد صنعت خودروسازی بشه این تنها خواست من نیست بلکه خواست همه مردم هست چون با ورود سپاه جلوی رانت و رشوه و غیره که در ایران خودرو و سایپا هست وجود نداره.
خواهشا باشگاه خبرنگاران جوان این خواست همه مردم را به مسئولان سپاه و قرارگاه خاتم برساند.واقعا از سوار شدن در این این ماشینهای بی کیفیت داخلی خسته شدیم.
چرا سپاه وارد چنین مقوله ای نمیشه که اگر وارد شود مطمئنا محبوبیت سپاه حداقل سه برابر میشه.
یا حق
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۵۰ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
کلا کشور رو بدیم دست سپاه
Iran (Islamic Republic of)
کوشا
۱۳:۲۳ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
سلام
اگر بجز صنعت موشکی سپاه در صنعت ماشین سازی ورود میکرد بجای سوار شدن بر آشغالهای بی کیفیت و گران ایران خودرو و سایپا سوار ماشینهایی با کیفیت بالا و جهانی به قیمت همین آشغالهایی چون پراید تیبا 405 سمند دنا l90 و غیره بودیم.
لطفا سپاه وارد صنعت خودروسازی بشه این تنها خواست من نیست بلکه خواست همه مردم هست چون با ورود سپاه جلوی رانت و رشوه و غیره که در ایران خودرو و سایپا هست وجود نداره.
خواهشا باشگاه خبرنگاران جوان این خواست همه مردم را به مسئولان سپاه و قرارگاه خاتم برساند.واقعا از سوار شدن در این این ماشینهای بی کیفیت داخلی خسته شدیم.
چرا سپاه وارد چنین مقوله ای نمیشه که اگر وارد شود مطمئنا محبوبیت سپاه حداقل سه برابر میشه.
یا حق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
در صنعت بحث قیمت و ظواهر مهم نیست بهمین دلیل روشیه هم که از نظر نظامی پیشرفته است در صنعت تجاری موفق نیست
Iran (Islamic Republic of)
علي
۱۳:۲۲ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
لازم عنوان كنيم كه ميزنيم
هر لحظه وقتش شد ميزنيم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
کيف کردم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
درود بر ایران
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۳۲ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
درود بر شما سپاهیان امام زمان ، هر روز در انتظار شنیدن خبر جدیدی از شما عزیزان هستیم، موفق باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
درود بر ایران و سپاه
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۲:۱۱ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
درود خداوند بر سپاه پاسداران. ماشالا به غیرتتون. ایولا دارید. مرگ بر اسرائیل مرگ بر منافق و آل سقوط
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۲:۱۱ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
درود خداوند بر سپاه پاسداران. ماشالا به غیرتتون. ایولا دارید. مرگ بر اسرائیل مرگ بر منافق و آل سقوط
-
ناشناس
۱۰:۲۵ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
خدارو شكر
اين همه عزت بخاطر خون به ناحق ريخته شهداي مظلوم كشور ماست
درود بر غيرت كساني كه براي اعتلاي نام ايران زحمت ميكشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
درود بر غيرتتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
درود بر سپاه پاسداران
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۵۰ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
برای اسراییل بخوانید فاتحه مع الصلوات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
فاتحه نه مرگ بر اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۹:۱۱ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
برادر بزرگوار لطفاً این عبارت های مقدس رو برای رژیم منحوس اسرائیل بکار نبرید
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۹:۲۲ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
خدا قوتشون بده..دم متخصصهامون گرم..ای کاش تو صنعت خودروسازی هم ورود کنندو یه حالی به مردم بدن.
Iran (Islamic Republic of)
سید
۰۸:۵۰ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
به مولا آدم عشق میکنه وقتی این ابهت را می بینه. چی میشد یکی بفرستیم اسرائیل بعدش کلی کیف کنیم
Iran (Islamic Republic of)
سید
۰۸:۵۰ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
به مولا آدم عشق میکنه وقتی این ابهت را می بینه. چی میشد یکی بفرستیم اسرائیل بعدش کلی کیف کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۹ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
خدا را شکر چه قدرت عظیم بازدارندگی این موشکها دارند یه ساعت هم دست کشیدن از پشرفت وازمایشات موشکی خطای راهبردی هست خدا را به اعداد علمش شکر که مدیریت این موشکها به عهده افراد ترسو نیست وگرنه مثل قذافی این فن اوری به دریا می ریختند از ترس امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۷ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
ب والله سپاه دمت گرم سپاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۷ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
ب والله سپاه دمت گرم سپاه
Germany
نهضت جهانی صلوات
۰۷:۱۹ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
درود خدا بر تمامی شهدا بخصوص شهیدان طهرانی مقدم (پدر موشکی ایران) ویارانش که زمینه این اقتدار را فراهم ساختند
Iran (Islamic Republic of)
میثم.
۰۴:۰۵ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
در وصف سجیل هرچه بگوییم باز هم کمه؟ امنیت ایران عزیز بیشتر بخاطر این غول 23 تنی میباشد.من که خیلی عاشقشم.
Iran (Islamic Republic of)
عاشق. وطنم
۱۸:۰۳ ۱۷ مهر ۱۳۹۷
امنیت ایران اسلامی در پناه حضرت ولی عصر(عج) و وجود رهبری عزیز و هوش غنی ایرانیان و دانشگاهیانش و بعد این امکانات نظامی و ادوات است.
چه بسا با هوش و تفکر بزرگ است .
به امید حق.
آخرین اخبار