گروهی از پژوهشگران دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با توجه به محدودیت‌های تهیه کیت استخراج پلاسمید در شرایط تحریم تولید بومی آن را آغاز کردند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ پلاسمید یک مولکول DNA حلقوی است که می‌تواند حامل ژن‌های متفاوتی باشد ودر ژن درمانی و حتی صنعت کاربرد فراوان دارد. برای تکثیرش از باکتری که سرعت و قدرت فوق العاده بالایی دارد استفاده می‌شود برای جداسازی پلاسمید از باکتری کیت استخراج پلاسمید ضروری است.

کیت استخراج پلاسمید یکی از انواع کیت‌های تحقیقاتی پرکاربرد برای تحقیقات سلولی مولکولی محسوب می‌شود.

  تحریم‌ و نوسان قیمت ارز عاملی شد که گروهی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با استقرار در مرکز رشد بیوتکنولوژی به تولید بومی این محلول تحقیقاتی گران قیمت اقدام کنند.

دارا دانشجوی دکترای تخصصی پزشکی مولکولی دانشکده علوم و فن آوری‌های نوین علوم پزشکی شیراز در این باره در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ گفت: همه چیز برای ما از تحقیق برای پایان نامه هایمان آغاز شد، تحقیقاتی که در زمینه درمان بیماری‌های مختلف است.

وی با بیان این که مشکلی که ما با آن روبه رو شدیم مشکل همه کسانی است که در زمینه سلولی مولکولی فعالیت تحقیقاتی دارند افزود: ما در تحقیقاتمان با این مساله روبه شدیم که کیت‌های استخراج پلاسمید علاوه بر وارداتی بودن و داشتن قیمت بالا مدت زمان زیادی طول می‌کشید تا به دستمان برسد.

چاه کندن دشمنان هم تبدیل به فرصت شد/ تولید کیت‌های استخراج پلاسمید وطنی شد

این دانشجو بیان کرد: همین مساله باعث شد ما به صورت گروهی تصمیم گرفتیم این مشکل را حل کنیم برای همین تولید بومی کیت استخراج پلاسمید را آغاز کردیم.

تیم تحقیقاتی این گروه متشکل از دانشجویان رشته‌های پزشکی مولکولی، بیوتکنولوژی، مهندسی کامپیوتر و مهندسی شیمی است که با استقرار در مرکز رشد بیوتکنولوژی دانشگاه شیراز تحقیق و تولید روی کیت استخراج پلاسمید را آغاز کردند.

تولید انبوه کیت استخراج پلاسمید به زودی در مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی شیراز آغاز می‌شود.

پیروز فر دانشجوی کارشناسی ارشد بیوتکنولوژی دیگر عضو این گروه نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ عنوان کرد: تحقیقات میدانی تیم ما یکسال طول کشید و بعد قدم در راه تولید گذاشتیم.

وی با بیان این که گام بعدی ما تولید انبوه کیت پلاسمید است و به زودی آغاز می‌شود گفت:: کیت استخراج پلاسمید مجموعه‌ای از چند ماده شیمیایی است که منجر به تولید بافر‌هایی با ویژگی‌های خاص می‌شود.

پیروزفر مهمترین و زمان بر،‌ترین بخش این تولید را تهیه فرمول‌های شیمیایی عنوان کرد و افزود: این کیت در مراکز آموزشی بخش‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حال حاضر استفاده می‌شود.

چاه کندن دشمنان هم تبدیل به فرصت شد/ تولید کیت‌های استخراج پلاسمید وطنی شد

بسیاری از دانشجویان نمی‌دانند بعد از فارغ التحصیلی چه کنند؟

رزبان رئیس گروه پزشکی مولکولی دانشکده علوم و فن آوری‌های نوین دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ با بیان این که کیت تولیدی برای استخراج پلاسمید و سایر قطعات ژنتیکی از باکتری استفاده می‌شود گفت: این تولید باعث می‌شود که ما نیاز به واردکردن بسیاری از کیت‌ها که هزیته بالایی دارد نباشیم.

وی کیت‌های تولیدی این دانشجویان را قابل رقابت با سایر نمونه‌های وارداتی دانست و تصریح کرد: این کیت کاربرد زیادی در تمام آزمایشگاه‌هایی که فعالیت‌های سلولی مولکولی دارد و پیش بینی می‌شود بسیاری از مراکز آموزشی خریدار این تولید باشند که با هزینه بسیار پایین تری تهیه می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز کار این گروه دانشجویی را ارزشمند برشمرد و افزود: نکته‌ای که مد نظر بسیاری از اساتید دانشگاه می‌باشد این است که دانشجو‌ها بتوانند بدون وابستگی به دولت و بودجه‌های دولتی روی پای خودشان بایستند.

توان تولید علم به ثروت دستاورد تحسین برانگیز و ارزشمند این گروه دانشجویی است

قاسمی معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ این تولید را گام بلندی در جهت تولید علم به ثروت برشمرد و گفت: این شرکت که در مرکز رشدبیوتکنولوژی دانشگاه شیراز قرار دارد به جایی رسیده که می‌تواند عامل اشتغال زایی برای جدب دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد بیوتکنولوژی باشد.

قاسمی عنوان کرد: برای حمایت از این دانشجویان باید پژوهشگران را باتوجه به نیاز بالایی که در زمینه کیت استخراج و انتقال پلاسمید وجود دارد تشویق کرد تا از این محصول وارداتی استفاده کنند.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: این محققان دانشجو توان به خودکفایی رساندن کشور در زمینه کیت‌های تحقیقاتی آزمایشگاهی را به شرط حمایت دارند.

چاه کندن دشمنان هم تبدیل به فرصت شد/ تولید کیت‌های استخراج پلاسمید وطنی شد

گروه تولید کننده کیت استخراج پلاسمید که در آستانه تولید انبوه این محصول برای ورود به عرصه تجاری سازی هستند قصد دارند دامنه فعالیت شان را با بهره از دانش سایر محققان و فارغ التحصیلان علوم سلولی مولکولی افزایش دهند ونسبت به تولید سایر کیت‌های آزمایشگاهی تحقیقاتی اقدام کنند.

موفقیت چنین گروه‌هایی در عرصه تولید می‌تواند گام بلندی در جهت اعتلای علوم مدرن سلولی ملکولی در کشور ما باشد، همین طور مشوقی برای سایر دانشجویان که هدفمند به سمت پژوهش سوق داده شوند.

تولیدات علمی که پشتوانه تحقیقی پرباری داشته باشند می‌توانند عامل موثری درشکوفایی اقتصاد شوند.

انتهای پیام/ن

 

برچسب ها: صنعت ، علوم پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار