آذربایجان‌غربی رتبه چهار کشوری در تولید انگور را به خوداختصاص داده است

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت:آذربایجان‌غربی رتبه چهار کشوری در تولید انگور را به خوداختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ؛انگور میوه‌ای است که به ندرت می‌توان گفت: بیشتراز بقیه میوه‌ها در شکل‌ها و موارد گوناگون مصرف می‌شود.

این میوه حساس به سرماست ودربرداشت آن باید برنامه ریزی دقیق انجام شود.

برگ مو، غوره، آبغوره، انگور تازه خوری، کشمش، دوشاب، سرکه، موارد استفاده از این نعمت شیرین خداوند است.

آذربایجان‌غربی رتبه چهار کشوری در تولید انگور را به خوداختصاص داده است

زنان کدبانوی آذربایجان اردیبهشت وخرداد ماه هرسال شروع به جمع آوری برگ مو می‌کنند که برای درست کردن دلمه استفاده می‌شود.

بعداز گذشت چند مدت از جمع آوری برگ مو انگور‌ها که به صورت غوره هستند غوره وآبغوره را تهیه می‌کنند به عنوان چاشنی در انواع سالاد‌ها وغذا‌ها استفاده می‌کنند.

۲۵شهریور درمیان باغداران آذربایجان "ورزن"نام دارد.

از ۲۵شهریور باغداران انگور‌های کاملا رسیده را در قسمتی از باغ که "ورزن"نامیده می‌شود به صورت ساده یا آغشته در تیزآب پهن می‌کنند.

طرز تهیه "دوشاب "

انگور‌ها بعدازچیده شدن شسته وله می‌شوند آب انگور‌ها را در ظرف بزرگی شبیه گلدان که در زبان محلی "تاغار"گفته می‌شود ریخته و خاک مخصوص دوشاب به آب انگور اضافه کرده و خوب هم زده و بعداز ۲تا۳ساعت استراحت کف روی ظرف را گرفته واز آبکش در ظرف مخصوص پخت دوشاب که "تیان"نام دارد ریخته می‌شود.
برای اینکه دوشاب صاف و روشن تهیه شود به ظرف پخت ۲ یا ۳ عدد سفیده تخم مرغ زده اضافه میکنند در همین هنگام کف دوشاب کامل باید گرفته شود بعداز رسیدن به غلظت مناسب دوشاب آماده است.

آب تفاله انگور یا "پولوش"بهترین نوع سرکه برای درست کردن ترشی

بعداز آبگیری انگور برای دوشاب تفاله‌های انگور رادرظرف‌هایی ریخته وروی آن‌ها را پوشانده ودرجای گرم قرار می‌دهند حدود یک ماه بعد روی تفاله‌ها آب گرم ریخته و آب آن را کامل میگیرند که برای درست کردن ترشی استفاده می‌شود.
اگر این آب به مدت طولانی بماندتبدیل به سرکه خانگی خواهد شد.

آذربایجان‌غربی رتبه ۴ کشوری درتولید انگور را به خوداختصاص داده است

عبداله فتح اله زاده معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ؛ بااشاره به اینکه سطح زیر کشت انگوردراستان ۲۱ هزارو۳۳۰ هکتار است گفت: پیش بینی تولید برای امسال ۱۰۵هزارو۴۱۵ تن از ارقام سفید بی دانه، کشمشی قرمز، قزل، حسینی، خلیلی، دیزماری، تبرزه، سیاه سردشت و فخری می‌باشد.

وی افزود:۳۰ هزارتن از محصول تولیدی انگورسال جاری به کشور‌های همجواروسایر استان‌ها در قالب بسته بندی‌های ۲،۵و۸کیلویی صادر می‌شود.

فتح اله زاده با اشاره به اینکه بیش از ۳۰هزار بهره بردار به طور مستقیم درزمینه تولید انگور اشتغال دارند گفت: ۳۰ هزارنفر دیگر نیز به طور غیر مستقیم در امر داشت، برداشت، بسته بندی و حمل و نقل انگور فعالیت می‌کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه شهرستان ارومیه ۷۳ هزارتن بیشترین میزان تولید را داشته است افزود:بالای ۲۵ هزارتن تولید انگور استان در سردخانه‌ها ذخیره سازی ودرخارج از فصل به بازار مصرف داخلی و خارجی می‌شود.

وجود ۸۱۴ واحد صنایع تبدیلی در آذربایجان‌غربی

پرویز تومرائی مدیر صنایع تبدیل جهاد کشاورزی استان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ؛بااشاره به اینکه ۳۴۸ واحد زیر مجموعه صنعت و معدن و۴۶۶ واحد زیرمجموعه جهاد کشاورزی استان می‌باشد گفت: ۸۰ درصد این واحد‌ها درحال حاضر فعال بوده و بقیه نیز با ظرفیت ۷۰ درصد فعال می‌باشد.

وی افزود:وجود کارخانه‌های تولید آبمیوه و کنسانتره ونیز سردخانه‌های نگهداری انگور، سیب و سایر میو‌های هسته دار دراین استان اهمیت محصول باغی را نشان می‌دهد.

ربابه سیدی یکانی

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.