رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

کشاورزی محور توسعه استقلال کشور/فعالیت ۱۱۵ صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی در استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت:کشاورزی در فرایند توسعه کشور نقش حیاتی داردو عزم، اراده و بسیج منابع برای توسعه این بخش ضروری است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ؛اسمعیل کریم زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در آغاز دوره آموزشی سه روزه تربیت مربی و مشاور کار آفرینی زنان روستایی بر اساس الگوی استاندارد LNSIE ،با بیان اینکه کشاورزی محور توسعه استقلال کشوراست و مسیر توسعه یافتگی از مسیر کشاورزی می‌گذرد، اظهارکرد: کشاورزی در فرایند توسعه نقش حیاتی داشته و عزم و اراده و بسیج منابع برای توسعه این بخش ضروری است.

کریم زاده با اشاره به عدم توازن سرمایه گذاری در بخش کشاورزی استان، افزود: در کشور‌های توسعه‌یافته با اتکا به فناوری‌های نوین و حمایت‌های هدفمند نسبت به ارتقا بهره وری و بهبود عملکرد در واحد سطح جهت ایجاد امنیت غذایی، اهتمام ویژه‌ای صورت می‌گیرد و این در حالی است که در کشور ما تنها ۵ درصد سرمایه گزاری در بخش کشاورزی صورت می‌گیرد که رقم ناچیزی است.

وی ادامه داد: برای رسیدن به توسعه یافتگی بر روی سه مقوله کشاورز، توسعه و کشاورزی باید تمرکز و برنامه ریزی صورت گیرد.

کریم زاده گفت: ۴۹ و نیم درصد جمعیت روستا‌های استان را زنان و ۵۰ و نیم درصد از جمعیت را مردان روستایی تشکیل می‌دهند که نزدیک به ۵۰ درصد از زراعت و باغبانی و امورات کشاورزی توسط بانوان انجام می‌گیرد و ۷۵ درصد از کاردامداری و دامپروری در مناطق عشایری و روستائی استان نیز توسط بانوان صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه کشاورزی پایدار و دانش بنیان در روستا‌ها و توانمند سازی زنان روستایی، اضافه کرد: بیش از ۵۰ درصد از بهره برداران بخش کشاورزی استان بی سواد یا کم سواد هستند که نیاز است با برگزاری دوره‌های اموزش‌های ترویجی، کشاورزی ما به سمت دانش بنیان و علمی شدن سوق داده شود که توانمند سازی زنان روستایی به دانش و تکنولوژی‌های نوین در این زمینه ضروری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تاکید کرد: ما از بانوان روستایی کارآفرین و توانمندی که تمایل به سرمایه گذاری و اشتغالزایی در بخش کشاورزی اعم از ایجاد واحد‌های گلخانه‌ای و طرح‌هایی که به بهبود ضعیت روستا‌ها کمک می‌کند، با اعطای تسهیلات از محل تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری حمایت و استقبال می‌کنیم.

بیتا احمدیان مشاوررئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در امور بانوان و مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی استان نیز در این دوره آموزشی اظهار کرد: زنان روستایی به عنوان پر تلاش‌ترین قشر جامعه انسانی نقش اساسی در تامین رفاه، امنیت غذایی و توسعه اقتصادی جامعه دارند.

احمدیان افزود: یکی از مولفه‌های ارتقای وضعیت زنان روستایی گسترش خدمات مالی و تقویت بنیه اقتصادی آنان به منظورفراهم ساختن زمینه‌های مشارکت هر چه بیشتر و افزایش بهره وری آنان در تصمیم گیری و اجرا در سطح خانواده و جامعه روستایی است.

وی با اشاره به فعالیت ۱۱۵ صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی در سطح ۹ شهرستان استان، اظهار کرد: ۳۵۳۰ نفر عضو این صندوق‌ها هستند که دارای سرمایه ۲۲ میلیارد ریالی بوده و آذربایجان غربی جزو دومین استان کشور از نظر رتبه صندوق‌های اعتبارات خرد زنان روستایی و از نظر تعداد صندوق شهرستانی رتبه اول کشوری را در این زمینه به خود اختصاص داده است.
 
انتهای پیام/م
 

۱۱۵ صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی در استان وجود دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.