هفته آینده برگزار می شود؛

نخستین دو سالانه مسابقات معماری و شهرسازی ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی از برگزاری نخستین دو سالانه مسابقات معماری و شهرسازی که در نهایت موجب افزایش کیفیت بناهای معماری ایران می‌شود خبر داد.

نخستین دو سالانه مسابقات معماری و شهرسازی ایران/کیفیت بناهای معماری افزایش می یابدبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری نخستین دو سالانه مسابقات معماری و شهرسازی ایران  با اشاره به اینکه نخستین دو سالانه مسابقات معماری و شهرسازی ایران در 22 و 23 مهرماه در دانشگاه تهران برگزار می‌شود گفت: همواره در چند سال گذشته پیگیر برگزاری چنین مسابقاتی در حوزه معماری بودیم که خوشبختانه امسال این امر محقق شد.

وی ادامه داد: معماری یکی از شاخص‌های تمدن به شمار می‌رود و همواره دستاوردهای امر معماری را در طول تاریخ شاهد هستیم.

مظاهریان با اشاره به اینکه معماری به عنوان یکی از دستاوردهای فرهنگی به نام به شمار می‌رود افزود: دستاوردهای تمدنی خلق شده در زمینه معماری آینه معرف جامعه به شمار می‌رود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در تاریخ هنر و معماری همین نقش را بازی می‌کند و ما جدا از مکتوبات و تحولات در جامعه باید از درون معماری به جوامع نگاه کنیم.

وی ادامه داد: در طول یک قرن گذشته بناهای شاخصی در حوزه معماری داشته‌ایم و این بناها به عنوان یک سمبل در جامعه شناخته شده‌اند.

مظاهریان با اشاره به اینکه یکی از پارامترهای مسابقات معماری میزان کیفیت در هنر و معماری است افزود: این مسابقات یک فرصت بی بدیل را برای ایجاد خلاقیت در قالب رقابت‌های سالم را فراهم می‌کند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی شعار این مسابقات را خلاقیت، رقابت و انتخاب دانست وعنوان کرد: کارفرمایان با برگزاری این مسابقات یک معمار متخصص را انتخاب می‌کند و از طریق آن بنای خود را می‌سازد.

وی تصریح کرد: این مسابقه زمینه را برای هنرجویان و جوانانی که قدرت لابی‌گری در این بخش را ندارند فراهم می‌کند که از طریق یک رقابت سالم وارد این حوزه شوند.

مظاهریان اظهار کرد: در این مسابقات همه برنده هستند زیرا که تمامی شرکت‌کنندگان با یک انگیزه بسیار زیاد وارد حوزه معماری و هنر شده‌اند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در تهران از طریق برگزاری چنین مسابقاتی بناهای شاهد ساخت بناهای شاخص بوده‌ایم افزود: بنای میدان آزادی از طریق مسابقه انتخاب و ساخته شده و اگر چنین مسابقاتی در کشور وجود نداشت امروز شاهد ساخت چنین بنایی نبودیم در نتیجه چنین رقابت‌هایی زمینه‌ساز افزایش خلاقیت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اولین قدم را برای برگزاری چنین مسابقاتی  فرهنگستان هنر برداشته است گفت: در یک دهه گذشته آیین‌نامه‌هایی را برای  برگزاری این مسابقات پیشنهاد کرده‌ایم و شورای عالی فرهنگی این آیین‌نامه‌ها را تصویب کرده است.

مظاهریان اظهار کرد: دبیرخانه دائمی مسابقات در سال 94 به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی شکل گرفت و در این آیین‌نامه دو بخش از جمله دبیرخانه عملیات اجرایی و دبیرخانه حل اختلافات شکل گرفته است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی افزود: جامعه حرفه‌ای در این بخش باید به فرایند‌ها اعتماد کنند زیرا که همین امر زمینه‌ساز افزایش اعتبارات بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سال 94، 52 درصد از مسابقات در دبیرخانه ثبت شده است افزود: در این دبیرخانه سعی کرده‌ایم تمامی حداقل‌ها را رعایت کنیم به همین منظور در سال 96 میزان مسابقات ثبت شده به 75 درصد و در سال 97 میزان ثبت مسابقات به 90 درصد رسیده است.

مظاهریان تأکید کرد: در این مسابقات کارفرمایان پذیرفته‌اند که از طرح‌های برگزیده جهت استفاده از پروژه‌های خود استفاده کنند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که طرح پروژه پلاسکو نیز در قالب مسابقه گذاشته شد اما بعد از گذشت مدت زمانی مشخص شد که از این طرح‌های برگزیده استفاده نمی‌کنند و همچنان طرحی که خودشان را ارائه کردند را استفاده می‌کنند افزود: بنیاد مستضعفان درباره این مشکل اعلام کرده است که ما این مسابقه را برای زمین‌های اطراف پلاسکو طراحی کرده‌یم و به دلیل آنکه خریداران مغازه‌های اطراف پلاسکو حاظر نشده‌اند که زمین‌های خود را ارائه دهند بنابراین اجرای این مسابقه به تعویق افتاده است.

وی افزود: با پیگیری هایی که انجام داده‌ایم بنیاد مستضعفان قبول کرده‌ است که از طرح‌های ارائه شده در مسابقات استفاده کند.

مظاهریان در پاسخ به سوال  خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر اینکه آیا طرح‌های ایرانی – اسلامی در این بخش‌ها رعایت می‌شود یا خیر گفت: وزارت راه و شهرسازی در برگزاری چنین مسابقاتی تنها نقش بازرسی دارد و دخالت دولت در این بخش‌ها به هیچ عنوان مطرح نیست.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد در این مسابقات سعی خواهیم کرد کیفیت بناهای معماری و شهری را افزایش دهیم زیرا که مردم در این بخش بسیار تحت تأثیر هسنتند و امیدواریم برگزاری چنین مسابقاتی به افزایش کیفیت شاخص‌های معماری بیانجامد.

انتهای پیام /

معماری آینه معرف جامعه است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار