حداد عادل:

صنعت نشر در حال ورشکستگی‌ است/ کتاب درسی در ذهن دانش آموز تزریق می‌شود/ مولفان کتاب‌های درسی گمنام می‌مانند

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی گفت: عمولاً مولفان کتاب‌های درسی گمنام می‌مانند و کمتر به آنها توجه می شود.

کتاب درسی در ذهن دانش آموز تزریق می‌شود/ مولفان کتاب‌های درسی گمنام می‌مانندبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در سیزدهمین همایش تجلیل از مؤلفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی بیان کرد: این جلسه از جهت احترام به مؤلفان درسی و توجه به دفاع مقدس، شهدا، رزمندگان قابل توجه است، معمولاً مولفان کتاب‌های درسی گمنام می‌مانند و کمتر به آنها توجه می شود.

وی با اشاره به اهمیت کتاب‌های درسی نسبت به سایر کتب ادامه داد: شمارگان کتاب درسی حدود یک میلیون نفر است در حالی که برای سایر کتاب‌ها اینطور نیست؛ علاوه بر آن کتاب درسی آموخته می‌شود در واقع، کتاب درسی در ذهن دانش‌آموز تزریق می‌شود بنابراین مولف کتاب درسی تلاش بیشتری می‌کند.

نگارش کتاب‌های پایه‌های درسی پایین، دشوار است

حداد عادل با اشاره به اینکه هر چقدر پایه درسی پایین‌تر است، نگارش کتاب دشوار تر خواهد بود، بیان کرد: خیلی از کارها برای کتاب‌های معمولی، مکروه است اما برای کتاب درسی حرام است.

حداد عادل با تأکید بر اینکه کتاب‌های درسی کلمه به کلمه با حساب و کتاب نوشته می‌شود، گفت: با توجه به اهمیت کتاب‌های درسی بعضی موارد در این زمینه حساسیت بسیاری ایجاد می‌کند؛ بنابراین نباید کتاب درسی را سرسری‌ گرفت و حتی یک غلط چاپی داشته باشد زیرا گاهی اوقات این اشکالات باعث تغییر در مفاهیم می‌شود.

رئیس فرهنگستان‌ زبان و ادبیات فارسی تصریح کرد: در نثر فارسی امروزه عبارات زائد‌ بسیار است که احتیاجی به استفاده از آنها در گفتار و نوشتار نداریم‌، همچنین در نثر اداری و حتی کتاب‌های درسی باید تا حد امکان عبارات ساده را استفاده کنیم.

ضرورت تقویت ویراستاری کتاب‌های درسی

وی با بیان اینکه ویراستاری کتاب‌های درسی باید تقویت شود، گفت: اهمیت این موضوع از تألیف کتاب‌های درسی کمتر نیست و ناشران موفق ویراستاران‌ توانمندی‌ دارند که به طور تخصصی به این موضوع می‌پردازند.

حداد عادل تصریح کرد: در فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی‌ بخشی ویژه ادبیات داریم و در خدمت کتاب‌های درسی هستیم‌ چراکه این موضوع اهمیت بسیاری دارد و سازمان پژوهش آشپزخانه تغذیه‌ ذهن نسل آینده کشور محسوب می‌شود و سنگ بنای ارزش‌ها و نگرش‌ها در کتاب‌های درسی بنا نهاده می‌شود.

وی بیان کرد: به عنوان مؤلف باید حساس باشیم چرا که مردمی داریم‌ که در عمرشان غیر از کتاب درسی کتاب دیگری نمی‌خوانند و به کتاب فروشی‌ها چندان اهمیتی نمی‌دهند.

کتاب فروشی دیگر شغل درآمدزایی‌ نیست

رئیس فرهنگستان‌ زبان و ادبیات فارسی تصریح کرد: صنعت نشر در حال ورشکستگی‌ است و کتاب فروشی دیگر شغل درآمدزایی‌ محسوب نمی‌شود.

حداد عادل تصریح کرد: کتاب‌های درسی باید از جهت استحکام و صحافی متفاوت با کتاب‌های معمولی باشد همچنین تصویر‌گری هم اهمیت بسیاری دارد و ایراداتی‌ که به نظام تعلیم و تربیت وارد است با تألیف کتاب‌های درست قابل پیشگیری‌ خواهد بود البته تحقق این موضوع نیازمند ابتکار عمل است.

وی تصریح کرد: ارزش‌های اسلامی و انقلابی و افرادی که شایسته الگوبرداری‌ هستند باید در کتاب‌های درسی با توجه خاصی وارد شوند تا دانش آموزان از آموزه‌های آنها استفاده کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار