پیرهادی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

«مردم‌باوری» مهم‌ترین محور شاخص تغییر در بنای نواصولگرایی است

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت  گفت: لزوم شکل‌گیری یک تفاهم بین‌الاذهانی میان طیف‌های مختلف نیرو‌های انقلابی برای حل مشکلات روز و همچنین عبور از رخوت و انفعال در جریان اصولگرایی از جمله مسائل مهم مانیفست نواصولگرایی است.


«مردم‌باوری» مهم‌ترین محور شاخص تغییر در بنای نواصولگرایی استمحسن پیرهادی دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت در گفت‌وگو با حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به مانیفست نواصولگرایی، ضمن تاکید بر تغییر اساسی در جریان اصولگرایی گفت: لزوم شکل‌گیری یک تفاهم بین‌الاذهانی میان طیف‌های مختلف نیرو‌های انقلابی، به‌منظور اجماعی اساسی بر سر مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی برای حل مشکلات روز و همچنین عبور از رخوت و انفعال در جریان اصولگرایی از جمله مسائل مهم مانیفست نواصولگرایی است.

پیرهادی در ادامه با اشاره به اینکه مبانی اصیل اصولگرایی همان مبانی انقلاب اسلامی بوده و همچنان قابل‌اتکاست، تاکید کرد: ایجاد بنایی نو بر مبنای اصولگرایی بهترین و کوتاه‌ترین راه بازگشت به مبانی انقلاب اسلامی برای جریان انقلابی محسوب می‌شود.

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت افزود: اشتراکات میان طیف‌های مختلف جریان انقلابی به‌قدری هست که می‌توان با هم‌گرایی در جهت رسیدن به اهداف مشترک، زمینه ایجاد هم‌افزایی را فراهم آورد. درعین‌حال باید توجه داشت در صورت عدم پذیرش و به رسمیت نشناختن اختلاف سلیقه‌ها، همانند گذشته صرفاً شعار وحدت سر داده می‌شود و شکاف‌های موجود در بزنگاه‌ها لطمه‌ای غیرقابل‌جبران به جریان انقلابی وارد خواهد کرد. درحالی‌که پذیرش اختلاف سلیقه‌ها موجب تحمل یکدیگر و تقویت هم‌گرایی و وحدت رویه در بزنگاه‌ها می‌شود.

وی در خصوص ضرورت انتقاد درون جریانی بیان داشت: انتقاد از خود، چهره‌ها و جریان‌های متعلق به جریان اصول‌گرایی مفید و حتی گاه ضروری است. البته تاحدی که باعث تخریب طیف‌های داخلی و تضعیف جریان اصول‌گرایی نشود و از سوی دیگر موجبات اصلاح و سازندگی را فراهم آورد.

پیرهادی با انتقاد از کمرنگ شدن مردم‌باوری گفت: باید این واقعیت را پذیرفت که باور اصول‌گرایی به مردم چه آن زمانی که در قدرت بوده است و چه خارج از آن در طول این سال‌ها روزبه‌روز کمتر شده است. طیفی از جریان اصول‌گرایی به حکومت اسلامی به جای جمهوری اسلامی باور دارد و جایگاهی که برای مردم در نظام اسلامی قائل است با مبانی معرفتی امام (ره) و رهبر انقلاب تفاوت اساسی دارد. بر این اساس، که مهم‌ترین محور شاخص تغییر در بنای نواصولگرایی «مردم‌باوری» است.

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت خاطرنشان کرد: تعریف مطلوب از مردم باوری به معنای تأکید بر اقتصاد مردمی، مردمی کردن فرهنگ، باور به انتخاب مردم، اعتقاد داشتن به فهم درست مردم، منافع ملی را به‌عنوان منافع مردم ترجیح دادن، مطالبه کردن حرف‌های به‌حق مردم از نهادها، حاکمان و منتسبین حکومتی، اعاده حقوق و پاسخگویی به نیاز‌های اولیه مردم با سبک زندگی‌های مختلف حتی افراد فاصله گرفته از دین و خلاصه مردم‌باوری یعنی بازگشت و رجوع به نگاه حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به مردم است.

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت به محور دیگر این مانیفست که همان اسلام سیاسی است اشاره کرده و اظهار کرد: اسلامی که مردم‌سالاری را صرفاً نه به‌عنوان یک تاکتیک حکومت‌داری بلکه آن را یک باور اعتقادی می‌داند، در نظام محاسباتی‌اش به سنت‌های الهی در کنار عقلانیت و تدبیر باور جدی دارد، کارگزارانش را با تراز سیره علوی می‌سنجد و رویکرد جهادی را لازمه مدیریت و فعالیت خود تعریف می‌کند.

وی ادامه داد: اسلام سیاسی فعالیت اجتماعی زنان را همانند مردان نه‌تن‌ها مباح بلکه درصورتی‌که در راستای اهداف متعالی باشد، وظیفه‌ای دینی می‌داند مشروط به آنکه به وظایف اولویت‌دار آنان لطمه نزند و حل مسائل معیشتی و اقتصادی مردم را وظیفه ابتدایی حکومت و زمینه‌ساز دیگر اهداف خود می‌داند، اسلام نابی که خود را اسلام پابرهنگان و کوخ‌نشینان و نه فرصت‌طلبان و کاخ‌نشینان می‌داند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت سه مولفه عدالت، عقلانیت و معنویت برای نواصولگرایی افزود: عدالت در نگاه نواصولگرایی یعنی ایجاد فرصت‌های برابر برای رشد اقتصادی، اجتماعی، فکری و سیاسی؛ عقلانیت یعنی تدبیر، برنامه‌ریزی و همه‌جانبه‌نگری. معنویت یعنی فراگیر و نهادینه کردن «آخرت‌باوری» به‌جای دنیاگرایی در جامعه و درنهایت عقلانیت یعنی داشتن رویکرد آرمان‌خواهی واقع‌بینانه که با هدف قرار دادن آرمان‌ها در راه رسیدن به آن واقعیات را مدنظر قرار می‌دهد.

پیرهادی تاکید کرد: نواصولگرایی معتقد است حرکت در جهت شعار‌های انقلاب بدون توجه به کارآمدی نتیجه‌ای جز دور شدن از آرمان ایجاد دولت اسلامی و فاصله گرفتن توده مردم از آرمان‌های ارزشمند انقلاب، به دنبال نخواهد داشت. همچنین معتقدان به نواصولگرایی باید آماده باشند در جهت رسیدن به این هدف، هزینه‌های اصلاح ساختار‌های موجود در نظام جمهوری اسلامی را بپردازند.

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ضمن اشاره به مواضع مانیفست نواصولگرایی گفت: در این بیانیه اشاره شده است که قرار نیست اصول‌گرایی نقش مدافع نهاد‌های حکومتی و منتسبین به نظام را بازی کند؛ بنابراین اصول‌گرایی باید ضمن حفظ ساختار کلی حاکمیت، صادقانه، منصفانه و البته شجاعانه نقد نهاد‌های حکومتی و منتسبین به حاکمیت را در دستور کار خود قرار دهد.

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت  با اشاره به نواصولگرایی به آزادی‌های اجتماعی افزود: متأسفانه برخی رفتار‌های افراطی در مواجهه با مسائل مرتبط با این موضوع باعث تصویر نادرست مردم مخصوصاً جوانان از انقلاب و حتی اسلام شده است لذا از محور‌های مهم نوگرایی تعیین و اجرایی کردن راهبرد‌هایی مبتنی بر آرمان‌خواهی واقع‌بینانه با تمرکز بر ارائه پاسخی روزآمد و ایجابی است به‌گونه‌ای که هم به ولنگاری فرهنگی دچار نشویم و هم نیاز مشروع و منطقی را برآورده کنیم.

پیرهادی در پایان به مسئله جوانگرایی اشاره کرد و گفت: جوانگرایی در انتخاب مدیران، جوانگرایی در انتخاب نمایندگان مردم، جوانگرایی در چهره‌سازی، جوانگرایی در ساختار‌های سیاسی، جوانگرایی در تصمیم‌سازی‌ها یکی از شاخص‌های اصلی نواصولگرایی محسوب می‌شود که کشور امروز به آن نیاز اساسی دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار