شعار روز جهانی بهداشت روان در سال ۲۰۱۸/ علت نامگذاری روز جهانی بهداشت چیست؟

نادیده گرفتن سلامت روان اثر‌های بسیار مخربی بر جسم و روح افراد دارد، جوانان از جمله اصلی‌ترین قشر‌های در معرض ابتلا به بیماری‌های روانی هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ روز جهانی بهداشت روان از سال ۱۹۹۲ به وسیله فدراسیون جهانی سلامت روان نام گذاری شده است و دراین روز به بررسی مشکل‌های سلامت روان مردم در کشور‌های مختلف جهان پرداخته می‌شود.

امروزه عده زیادی از مردم در کشور‌های مختلف دنیا دچار ابتلا به انواع بیماری‌ها و سطح بهداشت سلامت روان هستند، این رویداد درسال ۲۰۱۸ در تاریخ ۱۰ اکتبر (برابر با ۱۸ مهرماه ۹۷) برگزار می‌شود.


شعار امسال روز سلامت روان درسال ۲۰۱۸، جوانان و سلامت روان دریک دنیای درحال دگرگونی است.

راه‌های پیشگیری از ابتلا به اختلالات روانی

کارشناسان اعتقاد دارند برای افزایش سلامت روان انجام کارهایی، چون بررسی ژنتیکی اختلال‌های عصبی پیش از ازدواج، جلوگیری از بروز مشکل‌های سلامت، چون افسردگی، مشاوره دوره‌ای با کارشناس در صورت ابتلا به اختلال‌های روانی، کاستن از فشار‌های عصبی و استرس، تغذیه سالم، خودداری از مصرف مواد دخانی، انجام مدیتیشن و مراقبه، ورزش روزانه و اصلاح سبک زندگی توصیه می‌شود.


محققان علت نام گذاری روزجهانی بهداشت روان به نام جوانان و سلامت روان دریک دنیای درحال دگرگونی را افزایش بی سابقه ابتلا به بیماری‌های روانی، دگرگونی‌های فراوان در دنیا، افزایش اختلال‌های عصبی، چون افسردگی، گسترش شبکه‌های مجازی، اختلاف طبقاتی در دنیا، افزایش میزان استفاده از مواد دخانی و مخدر به وسیله افراد اعلام کرده‌اند.

نوجوانان درسال‌های اولیه بلوغ دوران سرشار از دگرگونی را پشت سر می‌گذارند. به طور مثاال دگرگون شدن مدرسه، ترک خانه، شروع به کار یا تحصیل دردانشگاه، که می‌توانند سبب استرس و هیجان بیش از اندازه در جوانان شوند.


قرار گرفتن در وضعیت‌هایی مانند وقوع بلایای طبیعی، مرگ اطرافیان، ابتلا به بیماری و ورشکستگی اعضای خانواده همگی می‌تواند سبب خطر ابتلا به اختلال‌های روانی در جوانان شود.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند بیش از نیمی از بیماری و اختلال‌های روانی از سن ۱۴ سالگی در افراد آغاز می‌شود و به همین دلیل پرداختن به بهداشت سلامت روان در این سنین اهمیت فوق العاده‌ای دارد.

کارشناسان اعتقاد دارند نقش مربیان بهداشت و مشاوران متخصص در زمینه اختلال‌های اعصاب و روان می‌تواند از ابتلای نوجوانان به این بیماری‌ها بکاهد.
منبع:Dailymail

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار