کود‌ها سبب کاهش کیفیت منابع آبی می‌شوند

محققان طی بررسی ها دریافتند کود‌های مورد استفاده در کشاورزی به مرور زمان موجب کاهش کیفیت منابع آبی می‌شوند.

کود‌ها سبب کاهش کیفیت منابع آبی می‌شوندبه گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محققان دانشگاه مونترال و دانشگاه مک گیل دریافتند کود‌های مورد استفاده در کشاورزی به مرور زمان موجب آسیب دیدن محیط زیست و کاهش کیفیت منابع آبی می‌شوند.
محققان در این تحقیقات حداکثر میزان مواد غذایی را که زمین قادر به جذب آن از کود‌های کشاورزی است محاسبه کردند. بر اساس این تحقیقات زمینی به مساحت تقریبی ۲.۶ کیلومتر مربع قادر است حدود ۸۱۶ کیلوگرم فسفر را جذب کند. بیش از این مقدار فسفر، وارد جریان‌های آب خواهد شد.
مواد غذایی مانند فسفر موجب بهبود رشد گیاهان و محصولات کشاورزی می‌شود، اما مقادیر بیش از اندازه این مواد غذایی منجر به رشد غیرطبیعی گیاهان و جلبک‌ها شده، اکوسیستم را مختل می‌کند و به محیط زیست آسیب می‌رساند.
محققان در این تحقیقات ۲۳ آبراه منتهی به رودخانه سنت لارنس واقع در کبک کانادا را مورد بررسی قراردادند. سپس برای محاسبه میزان انباشت فسفر در این آبراه ها، ساختار تاریخی زمین‌های اطراف آن‌ها را مدلسازی کردند. برخی از این زمین‌ها بخشی از یک جنگل دست نخورده هستند در حالی که بخش دیگر آن‌ها از ده‌ها سال قبل به عنوان مزارع کشاورزی کاربرد داشته اند.
محققان از طریق مقایسه تاریخی اثرات هر قطعه از این زمین‌ها بر کیفیت آب توانستند نقطه عطف زمان اثرگذاری سرریز کود از زمین‌ها را بر اکوسیستم پایین دست آبراه‌ها محاسبه کنند.
به گفته محققان اگر زمین را مانند یک اسفنج در نظر بگیریم، پس از مدتی ظرفیت جذب این اسفنج به پایان رسیده و سرریز می‌کند. این اتفاق در مورد فسفر که سال‌ها به عنوان کود در مزارع به کار گرفته شده نیز صادق است و این ماده پس از سرریز از مزارع وارد آب‌های جاری می‌شود.
این تحقیقات دورنمای وسیع تری از مشکل جاری شدن ضایعات کشاورزی به دست می‌دهد.
منبع: ایرنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار