باشگاه فرهنگی؛

فیلمنامه ناتمام علی حاتمی در «مرشد و پهلوان» به پایان رسید/ روایتی از عاقبت غارت میراث فرهنگی در یک فیلم

پایان هفته فرصت مناسبی برای رفتن به سینما یا تماشای یک نمایش با خانواده است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایان هر هفته فرصت مناسبی است تا با انجام کار‌های نیمه‌تمام و بعد از تمام مشغله‌های کاری و ذهنی، فرصتی را به تفریح و گشت و گذار با خانواده و دوستان اختصاص دهیم و زمانی را برای دورهمی‌هایی بگذاریم که در طول هفته از آنها غافل شدیم.

به همین منظور در بسته فرهنگی زیر به معرفی آثاری می‌پردازیم که دیدن، خواندن و شنیدن آن‌ها می‌تواند برای مدت کوتاهی هم که شده ذهن ما را از روزمرگی‌ها دور کند.

پیشنهاد سینمایی آخر هفته

فیلم سینمایی «یک کیلو و بیست و یک گرم» ساخته رحیم طوفان نوشته لیلا نیکزاد به تهیه کنندگی وحید نیکخواه آزاد از چهارشنبه ۱۴ شهریور در گروه سینمایی ماندانا اکران شد. این فیلم سینمایی یک اثر اجتماعی است و داستان ۳ قشر از طبقه فرهنگی را کارشناسی و روایت می کند.

سعید آقاخانی، لیلا زارع، فرشته صدر عرفایی، آناهیتا افشار، بابک انصاری، مریم کاویانی، روشنک گرامی بازیگران این فیلم هستند. این فیلم سینمایی پیش از این در جشنواره فیلم سلامت حضور داشته است.

باشگاه فرهنگی؛

پیشنهاد تئاتر آخر هفته 

نمایش «مزا مزا» با بازی آرزو نبوت، سروش طاهری، سیروس همتی، سامان دارابی، جواد پورزند، شهرام مسعودی و آزیتا نوری وفا» به روی صحنه می‌رود. همچنین از سایر عوامل این نمایش می‌توان به حمیدرضا علی نژاد تهیه‌کننده، خیرالله تقیانی پور مشاور کارگردان، احسان باقری و ... اشاره کرد.

داستان این نمایش عبارت است از: تماشاگری به اتفاق همسرش در یک تماشاخانه نسبت به تأخیر در شروع اجرای نمایش اعتراض می‌کند و این اعتراض، منجر به اتفاقات عدیده‌ای می‌شود و در نهایت فاجعه‌ای رخ می‌دهد.

نمایش «مُزامُزا» از روز اول مهرماه ساعت 18:30 در سالن دکتر ناظرزاده کرمانی به اجرای عمومی درآمده است.

باشگاه فرهنگی؛

پیشنهاد کتاب آخر هفته 

مرشد و پهلوان اثر حامد قربانی در انتشارات كتاب نيستان منتشر شد. کتاب «مرشد و پهلوان» فیلمنامه‌ای مستند درباره آخرین فیلم مرحوم علی حاتمی با عنوان «جهان پهلوان تختی» است که به صورت نیمه‌تمام باقی ماند و راه به پایان نبرد.

حامد قربانی در فیلمنامه مستند خود در این کتاب سعی کرده به روایتی از چرایی شکل‌گیری این ایده در ذهن علی حاتمی بپردازد و از این منظر این فیلمنامه از چند منظر قابل توجه است. با وجود اینکه شخصیت اول این فیلمنامه؛ «علی حاتمی» در زمان نگارش این اثر دار فانی را وداع گفته است اما نویسنده این فیلمنامه با هوشمندی و با بهره‌گیری از صدای او در ساخت این سناریو، به آن استناد بیشتری داده است و مخاطب را در این موضوع قرار می‌دهد که گویی حاتمی برای ساخت چنین اثری خود به سخن نشسته است.

جهان پهلوان تختی و زندگی او با وجود سال‌ها پس از درگذشت عجیب این ورزشکار و ارائه حجم زیادی از داستان و گزارش و تحلیل درباره او، همواره یکی از داستان‌های جنجالی در تاریخ اجتماعی ایران معاصر بوده و معمای درگذشت او همانند درگذشت چهره‌‌ای چون جلال آل احمد لاینحل باقی مانده است. حامد قربانی در این فیلمنامه مستند تلاش کرده است که به سهم خود و به شیوه روایی یک اثر سینمایی مستند به ماجرای ساخته شدن این اثر و رمزگشایی از ناتمام ماندنش داشته باشد.

باشگاه فرهنگی؛

پیشنهاد فیلم تلویزیونی آخر هفته 

فیلم تلویزیونی «نشانه» به کارگردانی فرزاد زمانی، جمعه ۲۰ مهر ماه ساعت ۱۷:۳۰ از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.

این فیلم داستان گروهی را به تصویر می‌کشد که با تفکر غارت میراث فرهنگی و پیدا کردن دفینه‌ای، وارد غاری در کوهستان‌های زاگرس می‌شوند و به خاطر رانشی بودن منطقه و ریزش غار، مسیر بازگشتشان مسدود می‌شود. آن‌ها تلاش زیادی جهت یافتن راه نجات می‌کنند، اما در نهایت همه سعیشان به ناامیدی و یاس بدل می‌شود. اما در نهایت و در زمانی که امیدی برایشان نمانده، به وسیله همان میراث کهن سرزمین مادریشان یعنی نقش برجسته روی دیوار غار که به غارتش آمده بودند، نشانه رهایی را می‌یابند.

اردلان شجاع کاوه، عمار تفتی، مهران هادی، اردوان محمودیان، مائده رفیعی در این فیلم هنرنمایی کرده اند.

انتهای پیام/

برچسب ها: تئاتر ، فیلم سینمایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار