باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گزارش میدهد؛

تولید ادوات کشاورزی بومی به دست متخصصان گلستانی

استان گلستان با تولید سالانه 2 میلیون تن محصولات باغی و زراعی یکی از قطب های کشاورزی کشور است و ادوات کشاورزی در افزایش محصولات نقش موثری دارند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛  شرکتی در گلستان به کمک متخصصان خود توانسته ادوات کشاورزی به روز دنیا را طراحی و بومی کند.

به سراغ این شرکت رفتیم تا از نزدیک با مراحل کار آشنا شویم.

فتاحی مدیر عامل این شرکت در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ازگرگان؛گفت: حدود ۳ دهه از فعالیت این شرکت میگذرد و توانستیم با بکارگیری متخصصان داخلی ۱۴ نوع دستگاه در زمینه ریز دانه کار، کشت مستقیم، دیمی و آبی تولیدکنیم.

تولید ادوات کشاورزی بومی به دست متخصصان گلستانی


وی با اشاره به یکی از دستگاه‌ ها گفت: دستگاه کشت مستقیم یا نوتیلج یکی از بروزترین دستگاه‌های ما و مطابق با تکنولوژی روز دنیاست.

وی ادامه داد: به کمک این دستگاه هزینه کشاورز کاهش یافته و با یکبار رفتن داخل زمین می‌توان عملیات کشت و کار انجام داد.

تولیداتی بر پایه دانش متخصصان داخلی

یکی از تکنیسین‌های سازنده دستگاه به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ازگرگان؛گفت: مشغول مونتاژ دستگاه خطی کار هستم و این دستگاه برای کشت انواع حبوبات، گندم، جو و ریز دانه کار مانند گوجه و کلزا استفاده میشود.

تولید ادوات کشاورزی بومی به دست متخصصان گلستانی

استاد کار دیگری گفت: همه مراحل کار از برش کاری، سوراخ کاری، تا رنگ و مونتاژ همین جا انجام میشود.

آسان‌تر کردن کشاورزی برای کشاورزان

با کشاورزانی که از این دستگاه برای کشت محصولات خود استفاده کردند گفتگو کردیم که کریمی به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ازگرگان؛گفت: این دستگاه همزمان کار دیسک و گاوآهن را انجام میدهد و ما یک مرتبه محصول را میکاریم.

تولید ادوات کشاورزی بومی به دست متخصصان گلستانی

کشاورز دیگری گفت: سرعت عمل کاشت، داشت وبرداشت را افزایش میدهد و از نظر زمانی خیلیی به ما کمک میکند.

جرجانی کشاورز دیگری گفت: امسال ۴ هکتار ذرت را با این دستگاه کاشتم و به کمک آن نیازی به شخم و دیسک ندارشتم و بعد گندم مستقیم زراعت را به عمل آوردم.

برزنانی رییس اداره مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی استان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ازگرگان؛گفت: دستگاه کشت مستقیم نمونه‌ای از ادوات کشاورزی نوین است که همه آن‌ها علاوه بر کوتاه کردن زمان انجام عملیات کشاورزی در حفظ منابع پایه تولید یعنی آب و خاک به ما بسیار کمک میکند.

تولید ادوات کشاورزی بومی به دست متخصصان گلستانی

خدمات مناسب پس از فروش

مرد کشاورزی کفت: چون تولید کننده در استان خودمان است هرزمان دستگاه اشکال پیدا میکند شرکت تکنسین‌های خود را میفرستد تا کارمان انجام بشود.

کریمی کشاورز دیگری است که در این زمینه گفت: ۱۲ شب با این شرکت تماس گرفتم، دستگاه ایراد کوچکی داشت، اما برای من کشاورز خیلی بزرگ بود، تکنیسین شرکت آمدند مشکل را در محل برطرف و سپس ما مجددا به کشاورزی مشغول شدیم.
صادرات محصولات

میر قاسمی مدیر بازرگانی شرکت در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ازگرگان؛گفت: در این شرکت سالانه ۸۰۰ دستگاه تولید و علاوه بر تامین نیاز استان ۱۲۰ دستگاه را به خارج از کشور و استان‌های دیگر صادر میکنیم.

تولید ادوات کشاورزی بومی به دست متخصصان گلستانی


وی ادامه داد: کشور‌های ترکمنستان، آذربایجان، افغانستان و عراق مقصد محصولات هستند و اکثر استان‌های کشور مانند خراسان شمالی، رضوی و جنوبی و مازندران را نیز پوشش میدهیم.


مشکلات سد راه تولید


فتاحی مدیر عامل شرکت گفت: برای حمایت از تولید کننده و کشاورز اوراق بهادار عرضه کردند که این اوراق مربوط به سال ۹۸ و ۹۹ است، اما ما محصول را سال گذشته به کشاورز فروختیم و این فاصله زمانی بین فروش محصولات و دریافت مبلغ اوراق بهادار موجب ضرر به تولید کنندگان شده است.

وی ادامه داد: ما نه تنها سود نداشتیم بلکه متضرر هم شده ایم.

برطرف کردن این مشکلات برای کشاورزان راهی برای توسعه کشاورزی صنعتی است.


گزارش از فاطمه حمزه

انتهای پیام/فا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.