اساتید بسیجی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری ضمن اعلام آمادگی برای حل مشکلات کشور از بسته پیشنهادی خود برای حل نوسانات ارز و سکه خبر دادند.

بیسجیان بدون گرایش سیاسی برای حل مشکلات کشور به کمک کارگزاران نظام می‌آیندبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا ابن الادین حمیدی، قائم مقام بسیج اساتید در برنامه گفتگوی ویژه خبری که شامگاه پنج‌شنبه (19 مهرماه) برگزار شد، به بررسی موضوع راهکار‌های اساتید بسیجی در حل مشکلات کشور اظهار کرد: اساتید بسیجی در پی رویکرد جدید نسبت به کشور به دنبال شناخت راه حل و عبور از مشکلات کشور هستند و اکنون این رویکرد افزایش پیدا کرده و اساتید در اقصی نقاط کشور متناسب با رشته تخصصی خود و مشکلات مرتبط با آن اندیشکده‌ای را تاسیس کرده‌اند.

وی افزود: اندیشکده‌ها روزنه‌های فکری هستند که اساتید بسیجی به کمک کارگزاران نظام می‌آیند و مسائل را از نظر اجرایی و علمی بررسی می‌کنند تا به راه حل برون رفت از مشکلات دست پیدا کنند.

حمیدی تصریح کرد: در هر برهه‌ای از انقلاب بسیج حمایت از نظام در قالب خاصی خود را نشان داده است، به عنوان مثال بسیجی‌ها در همه اقشار روزگاری به صورت فیزیکی در جبهه‌های جنگ حاضر شدند و از کشور دفاع کردند و امروز در حوزه جنگ نرم و کمک به کارگزاران نظام بدون توجه به گرایش‌های سیاسی و بحث اصولگرا و اصلاح‌طلب می‌آیند.

قائم مقام بسیج اساتید بیان کرد: اساتید بسیجی با این رویکرد عمل می‌کنند که هرکس دوستدار وطن است باید در صحنه باشد و برای حل مشکلات کشور و پیدا کردن راه حل بکوشد.

وی ادامه داد: این رویکرد از گذشته نیز وجود داشته، اما در مناسبت‌های خاص قوی‌تر عمل شده است و  اساتید بسیجیدر حوزه جنگ نرم و پیوست نگاری فرهنگی آموزش دیده‌اند.

حمیدی با اشاره به رویکرد جدید بسیج اساتید خاطرنشان کرد: در شهریور ماه یک بسته پیشنهادی برای مشکلات کشور در حوزه ارز و سکه تهیه کردیم و در آن به بسیاری از مشکلات این حوزه پرداختیم و امیدوارم که رسانه ملی روی این بسته کار کند.

وی افزود: ما به وزیر نیز ارتباطات بسته‌ای را ارائه کردیم تا شبکه ملی توسعه پیدا کند همچنین به ریاست جمهوری و معاون اول وی در سال گذشته در خصوص مشکل واردات برنج نامه‌ای ارسال کردیم چرا که واردات برنج بیش از دو برابر ظرفیت مصرف کنندگان بود که این امر باعث شد بسیاری از کشاورزان برنج وارد خط فقر شدند.

حمیدی بیان کرد: مشکلات موجود توسط اساتید بسیجی شناسایی و راه حل‌های مناسب برای آن تهیه می‌شود و در قالب نامه و یا مذاکره حضوری و یا بسته‌های خاص مطرح خواهد شد.

در ادامه برنامه نورالله قیصری دبیر شورای عالی اندیشکده‌های راهبردی اساتید اظهار کرد: می‌دانید که ما در یک وضعیت ویژه و خاص قرار داریم و در چنین شرایطی مسائل عادی نیز حالت وِیژه به خود می‌گیرند.

وی افزود: اصولاً سیاستگذاری در کشور ما به شدت مرکز پایه است، کشور ما از نظر آب و هوا و جمعیت متفاوت است لذا نیازمندی‌های متفاوتی نیز دارد به عنوان مثال فرض کنید که کشوری با یک معضل اساسی در حوزه زیست محیطی مواجه باشد لذا زیست محیطی که ما در شمال و گرگان با آن مواجه هستیم مشکلاتی متفاوت با مشکلات زیست محیطی جنوب کشور دارد.

قیصری تصریح کرد: راهکار‌های دولت برای مبارزه با مشکلات زیست محیطی به یک شیوه است بحث ما این است که سازمان بسیج اساتید و اندیشکده‌های آن در مناطق مختلف کشور قرار دارد.

وی ادامه داد: ظرفیت بزرگی در کشور به نام دانشگاه داریم، اما از پتانسیل این ظرفیت بزرگ در اداره کشور استفاده نمی‌شود، ما تلاش می‌کنیم تا رابطه‌ای مناسب بین اساتید و دستگاه‌ها به وجود بیاید لذا اگر قرار است مشکلات حل شود راه‌حل آن استفاده از تمامی ظرفیت‌های کشور است.

دبیر شورای عالی اندیشکده‌های راهبردی بسیج اساتید گفت: بسیج اساتید، کل بسیج کشور نیست البته ما تلاش می‌کنیم تا هر استادی که دل در گرو پیشرفت کشور دارد از آن‌ها استفاده کنیم.

وی گفت: اساتیدی که در شهرستان‌ها مستقر هستند دیدگاه خوبی نسبت به مسائل دارند همچنین در اندیشکده‌ها به صرف شناخت اساتید اکتفا نکرده ایم.

قیصری بیان کرد: تلاش می‌کنیم تا در هر حوزه‌ای اطلاعات پایه‌ای تهیه شود که اگر قرار است در کشور سیاست گذاری صورت بگیرد ما به عنوان یک بازوی مشورتی بتوانیم نظر خود را در اختیار دستگاه‌ها قرار بدهیم.

حمیدی بیان کرد: اساساً در روز‌های اخیر بسیاری از اساتید نظر‌های خود را مطرح کرده‌اند و به بنده می‌گویند که این امر یک فرصت بزرگ تلقی می‌شود چرا که استادان در زمینه‌های مختلف دغدغه‌مند هستند و وارد صحنه شده اند.

وی افزود: گاهی این ورود با میدان عمل فاصله بسیاری دارد، رویکردی که ما اتخاذ کرده‌ایم رویکرد ظرفیت راه حل است به این معنا که در کشور ظرفیت‌های بومی و شناختی از منابع انسانی، مادی، زیست بوم و اقتصادی ناشناخته وجود دارد اگر این منابع کشف و متناسب با مشکل موجود به کار گرفته شوند بن بستی در کشور نخواهیم داشت.

وی گفت: در حوزه بانکداری، بیمه، نرخ ارز و تجارت بسته مفصلی ارائه کردیم به عنوان مثال آب  یک موضوع حساس در کشور محل بحث قرار دارد و می‌دانید که بیش از ۹۰ درصد آب‌های موجود در کشاورزی مصرف می‎شود و ۱۰ درصد آن به شست و شو و مصارف مردم اختصاص می‌یابد.

حمیدی بیان کرد: در سیستم‌های آبیاری روش غرق آبی برای آبیاری مزارع استفاده می‎شود در حالی که روش‌های آبیاری قطره‌ای گسترش یافته است که این حرکت مناسبی از سوی وزارت جهاد کشاورزی است، اما میزان استفاده از این شیوه بسیار کم است و آب‌های کشور به هرز می‌رود لذا برای حل این مشکل گسترش سیستم آبیاری قطره‌ای و تحت فشار و مدیریت آب به عنوان روش‌های موثری از سوی اساتید بسیج ارائه شده است.

وی افزود: در حوزه صنعت گسترش سد‌ها علیرغم آنکه یک فرصت تلقی و  باعث می‌شود تا آب‌های زیرزمینی ما تبخیر شوند و همچنین زمین‌های زیر کشت بسیاری را از دست می‎دهیم.

محمد رضا حمیدی قائم مقام بسیج اساتید با اشاره به اینکه یکی از مشکلات دانشگاه و نظام آموزشی بیگانه بودن این نظام و فارغ التحصیلان از مسائل اجتماعی است، متاسفانه علم اجتماعی نیست، فارغ التحصیلان ما باید بعد از فارغ التحصیلی آموزش تکمیلی ببینند و این مسئله نقطه ضعف نظام آموزشی محسوب می‌شود گفت: بیش از ۵۳ هزار استاد بسیجی ثبت نام شده و ۷۲۰ اتاق فکر در دانشگاه‌های کشور داریم که آرم استاد بسیجی دارند لذا باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد.

قائم مقام بسیج اساتید با اشاره به بحث حذف دلار در موضوع اربعین، گفت: خوشبختانه مسئولان به توصیه ما گوش دادند، چرا بین دو کشور مسلمان باید دلار حاکم باشد؟ لذا بحث دلار در خصوص سفر اربعین حذف شد.

وی با بیان اینکه تا قبل از پایان سال بسته‌های ما در رابطه با مسائلی مانند حاشیه نشینی، جمعیت، آسیب‌های اجتماعی بیرون خواهد آمد، خاطرنشان کرد: برای استفاده از ظرفیت‌های آب زیرزمینی برنامه ریزی به گونه‌ای است که کشش حل مشکل را ندارد لذا باید طرح‌های عملیاتی را در پیش بگیریم که متناسب با موقعیت طرح باشد.

نورالله قیصری دبیر شورای عالی اندیشکده‌های راهبردی اساتید با اشاره به اینکه ما پیشنهادات را تولید و به عرصه اجرا، عمل و سیاست گذاری ارائه می‌دهیم، ادامه داد: در ابتدای گزارش‌های راهبردی ارزیابی خودمان را از وضعیت و آسیب شناسی وضع موجود ارائه می‌کنیم، در حوزه بسیج اساتید ظرفیت معطل مانده‌ای به نام ظرفیت دانشگاهی وجود دارد.

قیصری با اشاره به اینکه تعداد اندیشکده‌های ما به ۴۰ رسیده است، افزود: ما به عنوان بازوی مشورتی باید بتوانیم نظر خود را در اختیار دستگاه‌ها قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در بسته ارائه شده در رابطه با اصلاح سیستم بانکی و انتقال درآمد‌های نفتی به کشور پیشنهاداتی ارائه شده است، گفت: بسته پیشنهادی مورد توجه دولت قرار گرفته است، لذا اساس بحث بر محور تحریم‌های آمریکا بود.

دبیر شورای عالی اندیشکده‌های راهبردی اساتید تصریح کرد: در آینده امیدواریم در سطح استانی و کشوری بتوانیم براساس داده‌ها اقدام به برگزاری سمینار‌های بین المللی کنیم تا به پیمان‌های دوجانبه و چندجانبه برسیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار