ترور جمال خاشقجی چه تاثیری بر معادلات منطقه می‌تواند داشته باشد؟

خبرگزاری رویترز در تحلیلی درباره ناپدید شدن و قتل احتمالی روزنامه‌نگار منتقد سعودی، به بیان تاثیرات این حادثه بر معادلات فعلی حاکم بر خاورمیانه پرداخت.

ترور جمال خاشقجی چه تاثیری بر معادلات منطقه می‌تواند داشته باشد؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری رویترز در تحلیلی در رابطه با ناپدید شدن و قتل احتمالی جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، تاثیرات این حادثه بر معادلات فعلی حاکم بر خاورمیانه را بررسی کرد. در این تحلیل آمده است:

ربوده شدن و قتل احتمالی جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، که از سه‌شنبه هفته گذشته هیچ اطلاعی از او در دست نیست، سایه سنگینی بر سر وجهه جهانی عربستان انداخته است. اگر مشخص شود که عربستان جمال خاشقجی را به قتل رسانده یا حتی ربوده است، این حادثه پیامدهای مهم زیادی برای [آرایش سیاسی نیروها در] خاورمیانه به همراه خواهد داشت.

جمال خاشقجی، ستون‌نویس واشنگتن‌پست، که از منتقدان سرشناس محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، به شمار می‌رود، پس از آنکه در روز دوم اکتبر (10 مهر) برای دریافت مدارک مورد نیاز برای ازدواجش با یک زن ترکیه‌ای به کنسولگری عربستان در استانبول رفت، برای همیشه ناپدید شد. دوستان و نزدیکانش و حتی نامزدش از آن روز تاکنون نه او را دیده‌اند و نه صدای او را شنیده‌اند. 

مقامات ترکیه‌ای معتقدند که او در ساختمان کنسولگری کشته شده و جسدش -احتمالا پس از تکه تکه شدن- به بیرون از ساختمان منتقل شده است. یک منبع امنیتی نیز در این خصوص به رویترز گفت همزمان با ناپدید شدن خاشقجی، 15 تبعه سعودی با دو هواپیما وارد استانبول شدند و پس از رفتن به کنسولگری عربستان، ترکیه را ترک کردند.

اگر ادعاهای منابع ترکیه‌ای درست باشد، قتل خاشقجی منطقه را به تلاطم وا خواهد داشت و باعث از سرگیری انتقادات داخلی و جهانی از سیاست‌های سرکوبگرانه محمد بن سلمان خواهد شد چراکه او از ابتدای ولیعهدی در ژوئن 2017، رهبران مذهبی، فعالان سیاسی، روشنفکران زیادی را دستگیر کرده و حتی اعضایی از خاندان سلطنتی که مخالف او بوده‌اند را نیز سرکوب کرده است.

در فضای رقابتی ایران و عربستان نیز این مسئله تاثیرگذار خواهد بود و در زمانی که رهبران جهان، جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران را به عنوان منبع اصلی بی‌ثباتی در خاورمیانه معرفی می‌کنند و ترامپ می‌گوید که آنها "بذر مرگ و نابودی" در منطقه می‌پاشند، ابزار سیاسی و اخلاقی لازم را برای دفاع از خود [و متهم کردن طرف مقابل] در اختیار ایران قرار خواهد داد.

همانطور که سناتور کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا اذعان کرد، اگر مسئولیت عربستان در پرونده خاشقجی اثبات شود، این موضوع استراتژی ترامپ برای مقابله با ایران در منطقه را نیز با چالش مواجه خواهد کرد.

حاکمیت جدید عربستان طی یکی دو سال گذشته برای منزوی کردن ایران در منطقه تلاش‌های زیادی انجام داده -از گروگان گرفتن سعد حریری نخست‌وزیر لبنان در نوامبر 2017 و اتحاد پنهانی با اسرائیل گرفته تا تحریم قطر به خاطر داشتن روابط نزدیک با ایران- که البته عمده این تلاش‌ها با شکست مواجه شده یا حتی نتیجه عکس به همراه داشته‌اند.

حال، با چنین سیاست‌های شکست‌خورده‌ای اگر ثابت شود که خشونت سازمان‌دهی‌شده‌ای از جانب دولت عربستان علیه خاشقجی صورت گرفته است، کارِ سران سعودی برای خبیث نشان دادن ایران و معرفی آن به عنوان کانون اصلی شرارت در منطقه از آنچه که هست دشوارتر خواهد شد.

از سوی دیگر، اثبات چنین جنایتی فشارهای بین‌المللی را علیه دولت ترامپ نیز به شدت افزایش خواهد داد. دولت ترامپ از ابتدای روی کار آمدن تمام حمایت خود را صرفِ شاهزاده جوان سعودی کرده تا او با انجام اصلاحات ادعایی خود بتواند بر تخت پادشاهی بنشیند و در ازای این حمایت، از قراردادهای تسلیحاتی هنگفتی با عربستان و سرمایه‌گذاری‌های چندین میلیارد دلاری این کشور در آمریکا بهره برده است. 

اما اکنون اگر ثابت شود که عربستان علیه خاشقجی اقدامی انجام داده، این مسئله هزینه سیاسی حمایت از ریاض را برای آمریکا به شدت بالا خواهد برد. دولت ترامپ از آغاز جنگ یمن -با فروش تسلیحات پیشرفته یا با بهره‌گیری از اهرم‌های سیاسی خود در نهادهای بین‌المللی مانند سازمان ملل- از مداخله نظامی بحث‌برانگیز عربستان در این کشور حمایت کرده است. این حمایت سیاسی و تسلیحاتی اما در صورت اثبات نقش ریاض در پرونده خاشقجی می‌تواند به چالش کشیده شود.

تایید نقش دربار سعودی در ربوده شدن یا ترور جمال خاشقجی، بر روابط عربستان و قطر نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد. قطر که از ژوئن 2017 به بهانه حمایت از تروریسم مورد تحریم سیاسی و اقتصادی عربستان و متحدان عربش قرار دارد، در صورت اثبات ارتباط میان عربستان و پرونده خاشقجی، فرصت نادری به دست خواهد آورد تا از سیاست خارجی ماجراجویانه ولیعهد سعودی در منطقه انتقاد کند.

راز پرونده تراژیک خاشقجی ممکن است هیچگاه برملا نشود، اما اگر مشخص شود که او به دست افرادی ربوده یا کشته شده است که دارای ارتباطاتی با دولت عربستان بوده‌اند، محمد بن سلمان با تبعاتی مواجه خواهد شد که دامنه آنها مطمئنا از قلمرو کشورش فراتر خواهد رفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۲۱ مهر ۱۳۹۷
بالاخره دیر یا زود نقاب از چهره ال سعود خواهد افتاد
Iran (Islamic Republic of)
گل افشان
۰۱:۰۹ ۲۱ مهر ۱۳۹۷
با سلام
عربستان سعودی جنایت زیاد کرده مردم، یمن، شیعیان خودشان، مردم سوریه، مردم افغانستان، مردم پاکستان ، مردم عراق ، یازده سپتامر خیانت به مردم فلسطین، مردم بحرین، مردم لیبی ، ولی جهان به جز بعضی کشورهای خداشناس سکوت نمودند حالا پیش او که یک منتقد را شکنجه کرده و کشته چیزی به حساب نمی آید ولی بعضی اوقا بعضی شهادتها تو دنیا جریان ساز می شود و جهان را با شهادتش تکان می دهد این شهادت منتقد خبرگزار عربستان همین حکم را دارد یعنی چنان تکان می دهد که همه آنها که تا حالا احسنت احسنت به عربستان سعودی برای جنایاتش می گفتند و یا بهش سلاح می دادند و یا در جنایاتش شریک بودند و یا سکوت می کردند چنان صدایشان در آید وگرنه خبرنگارها می گویند به آن دولتها که از جمله انگلیس و فرانسه و آمریکا هست که شما در جنایاتشان شریک هستید تا عربستان دست از جنگ با یمن و جنگ با دنیا بکشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۵ ۲۱ مهر ۱۳۹۷
مرگ بر آل سعود مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۱ ۲۱ مهر ۱۳۹۷
احتمال قوی میرودموسادخواسته است چون بن سلمان" کلینکسی" شده بااین سناریواوراباشاهزاده ای دیگرونسبتاغیربدنام جایگزین کند؟21/7/1397
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۲۰ مهر ۱۳۹۷
امریکا هم نابوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۴ ۲۱ مهر ۱۳۹۷
عربستان متحد نفتی ابرقدرتهای جهان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۲۰ مهر ۱۳۹۷
بن سلمان مرموز چند روز دیگه با خاشقچئ عکس یادگاری میگیره
و محبوبیت خود را بیشتر میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ستاره
۲۰:۴۰ ۲۰ مهر ۱۳۹۷
سلام .. ببخشید من نمیدونستم کجا پیام بدم راستش حق نزدیک به ۷۵ هزار داوطلب ازمون سر دفتری ضایع شده و کسی هم پیگیری نمیکنه ... ازتون ملتمسانه میخوام به خاطر تمام زحمتای ک کشیدیمه از این فساد واقعا اشکار جلوگیری کنید ...
Iran (Islamic Republic of)
ستاره
۲۰:۴۰ ۲۰ مهر ۱۳۹۷
سلام .. ببخشید من نمیدونستم کجا پیام بدم راستش حق نزدیک به ۷۵ هزار داوطلب ازمون سر دفتری ضایع شده و کسی هم پیگیری نمیکنه ... ازتون ملتمسانه میخوام به خاطر تمام زحمتای ک کشیدیمه از این فساد واقعا اشکار جلوگیری کنید ... ب
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۸:۰۲ ۲۰ مهر ۱۳۹۷
نه بابا فقط همه میدونن کارال سعود و آل خلیفه وخود آمریکا و اسرائیل بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۲۰ مهر ۱۳۹۷
خود ترامپ و اردوغان در این جنایت دستشان به خون آلوده است
با دلار هر کاری میشود کرد
بنابراین این جنایت به آرامی مسکوت می ماند
Iran (Islamic Republic of)
مسلم
۱۴:۴۶ ۲۰ مهر ۱۳۹۷
کوچکترین اتفاقی نمی افتد.کوچکترین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۲۰ مهر ۱۳۹۷
عزیز جان برادر باور کنید هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. حد اکثر تا یکی دو هفته دیگر (تا رسیدن تاریخ اعلام تحریمهای جدید آمریکا بر علیه ایران) موضوع آقای خاشقجی بطور کلی به فراموشی سپرده خواهد شد و سر تیتر تمام رسانه های دنیا از جمله همین رویترز صرفاً به موضوع تحریمهای آمریکا بر علیه ایران اختصاص خواهد یافت و خط و نشانهای ترامپ و پمپئو برای شرکتها و کشورهایی که با ایران معامله کنند. والسلام نامه تمام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۲۰ مهر ۱۳۹۷
حق باشماست
Saudi Arabia
مصمم
۰۰:۵۸ ۲۱ مهر ۱۳۹۷
ولی یادمان نرود که ترامپ عربستان را گاو شیر دهی نام برد که هر موقع شیرش تمام شد وقت ذبحش است و بعید نیست که آمریکا دنبال پرونده سازی علیه آل سعود برای استفاده در زمان مقتضی باشد
Iran (Islamic Republic of)
عباس س
۱۲:۴۶ ۲۰ مهر ۱۳۹۷
بسم الله الرحمن الرحیم ؛ عربستان تقریبا با همین شیوه قتل جمال خاشفچی ۱۱ سپتامبر را رقم زد ه است و این دو چند وجه مشترک دارند الف - در هر دو مورد از افراد اهل عربستان صورت گرفته است ب - سازمانهای جاسوسی سیا و موساد و ام ای ۶ در جریان این کارها بوده اند . د - همانطور که در قضیه ۱۱ سپتامبر به هیچ یهودی اسیب نرسید در مورد خاشفچی قتل در ترکیه اتفاق افتاد تا اروپا و امریکا از تبعات پیگیری داخلی و فشارهای بین المللی در امان باشند و با توجه به مشکلات ترکیه از این نقطه ضعف برای خرید حاکمان ترکیه استفاده کنند
United States of America
ناشناس
۱۲:۲۶ ۲۰ مهر ۱۳۹۷
آل سغود از "دوستان" بسیار صمیمی است! هیج نکوهشی از غرب برای آنها نخواهد آمد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۲۰ مهر ۱۳۹۷
با پای خودش رفته پیش سلمان تله ای به خیال باطل برای بقیه مخالفان و دستگیری راحت همه و اینکه گفته بوده برگرده عربستان ما باش کاری نداربم وچه دمکراسی داره این
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۲۰ مهر ۱۳۹۷
باید ایران از این وضعیت شدیدا استفاده کنه و عربستان و امریکا رو شدیدا محکوم کنه و ابروی اونها رو ببره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۲۰ مهر ۱۳۹۷
باشه چشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۲۰ مهر ۱۳۹۷
هیچ تاثیری نداره
چند روز دیگه همه فراموش میکنن
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۰۹:۴۱ ۲۰ مهر ۱۳۹۷
ظلم و ظالم هیچ موقع پایدار نمیماند !! ببینید چطور ظالم(عربستان) به دست خودش خودش را نابود میکند !!! مرگ بر آل سقوط !!!
Iran (Islamic Republic of)
کریم علیخانی
۰۹:۳۹ ۲۰ مهر ۱۳۹۷
تا اسرائیلیها نخواهند هیچ اتفاقی برای محمد بن ناتانیاهو در ارتباط با خاشقچی پیش نمیاید. ظاهراً خاشقچی دل خوشی از اسرائیلها نداشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۲۰ مهر ۱۳۹۷
شاید احمد شاه مسعودی بوده که نباید در تحولات آینده عربستان حضور داشته باشد... احتمالا بزودی در عربستان شاهد اتفاقاتی خواهیم بود!!!
آخرین اخبار