یورونیوز: ترامپ ماهیت دروغین فشار آمریکا بر ریاض را بر سر پرونده خاشقجی برملا کرد

پایگاه اینترنتی یورونیوز نوشت اظهارات «عجیب» رئیس‌جمهور آمریکا درباره پرونده جمال خاشقجی، ماهیت دروغین فشار آمریکا بر عربستان برای کشف علت ناپدید شدن او را فاش کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی شبکه یورونیوز در مطلبی نوشت: جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، از دوم اکتبر، زمان ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول تاکنون ناپدید است و هیچگونه خبری از وی در دست نیست.

پس از گذشت ده روز از ناپدید شدن این روزنامه‌نگار عربستانی معمای سربه نیست شدن وی با موضع‌گیری مقامات ریاض روز به روز پیچیده‌تر می‌شود.

مقامات کشور عربستان و مسئولان کنسولگری این کشور در استانبول در حالی اصرار به خروج جمال خاشقجی از ساختمان کنسولگری دارند که شواهد ارائه شده از سوی پلیس و مسئولان امنیتی ترکیه خلاف این موضوع را ثابت می‌کند. آنکارا معتقد است که این روزنامه‌نگار منتقد از سوی ماموران ویژه عربستان سعودی به قتل رسیده است. این درحالیست که برخی رسانه‌ها به نقل از سفیر ترکیه در لبنان از پیشنهاد رشوه پنج میلیارد دلاری دولت عربستان به رئیس جمهور ترکیه برای مختومه کردن پرونده قتل جمال خاشقجی خبر داده‌اند.

جمال خاشقجی که پیشتر مشاور دولت عربستان نیز بوده سال گذشته در پی طرح انتقاد‌هایی نسبت به سیاست‌های محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و نیز زیر سوال بردن مداخله نظامی کشورش در یمن از بیم دستگیری عربستان را ترک کرد و به  آمریکا پناه برد.

پس از بالا گرفتن فشار‌های بین‌المللی و در حالی که انگشت اتهام از سوی این روزنامه آمریکایی، و نیز بسیاری از کشور‌ها و نهاد‌های مدافع حقوق روزنامه‌نگاران به سوی ریاض نشانه گرفته شد، مسئولان کاخ سفید دیگر سکوت را جایز ندانسته و خواستار توضیح از مقامات عربستان شدند.

دونالد ترامپ در حالی از تحقیقات مشترک کشورش با عربستان و ترکیه در خصوص این ماجرا خبر داد که مقامات آنکارا وجود چنین مشارکتی را منکر شده‌اند.

یورونیوز در ادامه نوشت: رئیس جمهور آمریکا اندکی بعد با گفتن جمله‌ای ماهیت دروغین فشار آمریکا بر ریاض را بر سر این رسوایی برملا کرد. ترامپ روز پنج‌شنبه ۱۱ اکتبر (۱۹ مهر) در جمع خبرنگاران به صراحت گفت دلیلی وجود ندارد که به خاطر ناپدید شدن یک خبرنگار، جلوی سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در  آمریکا را گرفت.


بیشتر بخوانید:  ترامپ حاضر به توقف فروش سلاح به سعودی‌ها نیست!


در ادامه این مطلب آمده است: پس از سخنان عجیب و دور از باور ترامپ، حالا دیگر مقامات آمریکایی برای پاک کردن این رسوایی به تکاپو افتاده و در صدد تحت فشار قرار دادن ریاض برآمده‌اند. این فشارها، اما تنها به درخواست توضیح از سوی مقامات عربستانی، متحد همیشگی و سنتی واشنگتن در خاورمیانه محدود شده است.

در این خصوص، گفته می‌شود مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، و تنی چند از مسئولان بلندپایه کاخ سفید تلفنی با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، گفتگو کرده‌اند. وزارت خارجه آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که پیگیر این ماجرا است و تلاش دارد تا اطلاعات بیشتری در این زمینه بدست آورد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار