راهکاری آسان برای اینکه در شب‌های سرد خوابی عمیق داشته باشید

بی خوابی و بدخوابی افزون برتمامی علت‌ها می‌تواند به دلیل الیاف پارچه لباسی باشد که در زمان خواب بر تَن دارید.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان دانشگاه سیدنی در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافته‌اند جنس الیاف پارچه لباس در کیفیت خواب افراد به ویژه در شب‌های سرد پاییزی تاثیرگذار است.


افزون بر استفاده از دستگاه‌های تنظیم کننده دمای اتاق خواب و استفاده از رو انداز‌های گرم، استفاده از لباس خواب‌هایی از جنس پشم و نه پلی‌استر یا پنبه می‌تواند سبب افزایش کیفیت خواب در افراد شود.


در گذشته و پیش از تحول در صنعت نخ ریسی افراد از لباس‌های از جنس پشم استفاده می‌کردند و بسیار کم دچار مشکل‌هایی، چون بی‌خوابی در شب‌های سرد پاییز و زمستان بودند.

محققان به افراد به ویژه آن‌ها که به شکل مزمن دچار بدخوابی و بی‌خوابی در شب  هستند توصیه می‌کنند در کنار تمامی راهکار‌ها از لباس‌هایی از جنس پشم به جای پنبه یا پلی استر استفاده کنند.

لباس‌های پشمی سبب کنترل مرکز حرارت بدن و با افزایش آن سبب ایجاد خواب عمیق و راحت در افراد می‌شود.


محققان این نتیجه‌ها را با انجام دو مطالعه انجام دادند. ابتدا ۱۷ دانشجو مورد بررسی کیفیت خواب در حالی که لباس پشم پنبه یا پشم گوسفند مرینوس داشتند قرار گرفتند.
گروه دوم شامل ۳۶ فرد بزرگسال در رده سنی ۵۰ تا ۷۰ سال بودند که لباس‌هایی ازجنس پلی استر، پنبه و پیژامه برتن داشتند.


در ادامه پژوهش ضربان قلب، دمای پوست، رطوبت نسبی محیط و الگوی امواج مغزی هر دو گروه در زمان خواب اندازه گیری شد.
نتایج نشان داد که گروهی که از لباس‌های پشمی استفاده کرده‌اند، کیفیت خواب بهتری داشته‌اند و مدت خواب آن‌ها طولانی‌تر از گروه دوم بوده است.
همچنین گروه اول زودتر به خواب رفته‌اند (حدود ۱۲ دقیقه)، درحالی که گروه دوم بین ۲۲ تا ۲۷ دقیقه پس از دراز کشیدن درتخت خواب به خواب فرو رفته‌اند.
این یافته‌ها نشان می‌دهند استفاده از الیاف پشمی در کنار پوست بدن مانند نوعی عایق حرارتی عمل می‌کند و سبب افزایش گرمای پوست و به این ترتیب بهبود کیفیت خواب می‌شود.


یافته‌های به دست آمده از این مطالعه درمجله (the journal Nature and Science of Sleep) به چاپ رسیده است.
منبع:Dailymail
انتهای پیام/

تاثیر جنس لباس در کیفیت خواب عمیق 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.