لس آنجلس تایمز: سیاست آمریکا در برابر عربستان در دوره ترامپ به شکلی غیرمسئولانه‌، مهربانانه بوده است

روزنامه لس آنجلس تایمز در مطلبی با انتقاد از موضع دولت آمریکا در قبال عربستان، خواستار تغییر سیاست‌های واشنگتن در این خصوص شد.

لس آنجلس تایمز: سیاست آمریکا در برابر عربستان در دوره دونالد به شکلی غیرمسئولانه‌ای مهربانانه بوده استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز نوشت ناپدیدشدن جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، ممکن است پایان فرایند چک سفید امضای آمریکا به عربستان سعودی باشد.

در این گزارش آمده است: اتهامات مبنی بر این که جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار عربستانی، کشته شده و جسد وی از سوی ماموران سعودی تکه‌تکه شده است عجیب و ناخوشایند هستند. لازم است درباره این اتهامات تحقیق انجام شود و کسانی که در این پرونده مسئول بوده‌اند باید مجازات شوند؛ اما ناپدیدشدن اسرارآمیز جمال خاشقجی باید به تغییر سیاست آمریکا در قبال عربستان سعودی منجر بشود، چون سیاست آمریکا در برابر عربستان در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ به شکلی غیرمسئولانه‌، مهربانانه بوده است.

خاشقجی روز دوم اکتبر برای انجام امور رسمی ازدواجش به کنسولگری عربستان در استانبول رفت و دیگر خبری از وی نیست. مقامات سعودی می‌گویند وی از ساختمان کنسولگری خارج شده است، اما مقام‌های امنیتی ترکیه گفته‌اند قاشقجی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول کشته شده و جسدش هم قطعه‌قطعه شده است.

روزنامه لس آنجلس تایمز در ادامه نوشت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، که بنظر می‌رسد اطلاعات مرتبط با این موضوع را از نهاد‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا دریافت کرده است در کنفرانسی خبری گفت: ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که چنین حادثه‌ای نه برای خبرنگاران و نه برای هیچ کس دیگری به وقوع بپیوندد. اما وی در عین حال تلاش کرد خود را از این موضوع دور نگه دارد و تاکید کرد که خاشقجی شهروند آمریکا نبوده است و در ترکیه ناپدید شده است نه در آمریکا. این موضع و اظهارنظر ترامپ بسیاری را مایوس کرد.  اگر مشخص شود که حکومت عربستان سعودی با ربودن خاشقچی یا کشتن وی حقوق وی را نقض کرده است این موضوع می‌تواند تاثیرات دیگری هم در پی داشته باشد و تردید‌های اعضای کنگره را درباره روابط نزدیک دولت ترامپ با ولیعهد عربستان تشدید خواهد کرد.

دولت ترامپ به ولیعهد عربستان به عنوان دیواری در برابر نفوذ و سیطره ایران نگاه می‌کند. عربستان در عین حال یکی از خریداران اصلی تسلیحات آمریکا هم است. اما دیگران عربستان و ولیعهد آن را عامل اختلال امور در منطقه می‌دانند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، یکی از نگرانی‌های خاص کنگره هزینه‌های انسانی تهاجم عربستان به یمن است. آمریکا در این تهاجم از نظر اطلاعاتی و شناسایی از عربستان حمایت کرده است. هر چند دولت آمریکا می‌گوید از دولت عربستان درخواست کرده است هزینه‌های جنگ یمن را کاهش بدهد، اما غیرنظامیان همچنان در جنگ یمن قربانی می‌شوند. در ماه اوت نیرو‌های سعودی یک مینی‌بوس حامل دانش‌آموزان یمنی را هدف قرار داد که در آن حمله ده‌ها بچه یمنی کشته شدند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار