تغییرات ژنتیکی بیشترین علت بیماری ای ال اس

ریس پژوهشکده رویان گفت : بیماری ای ال اس تک علتی نیست و بیشترین علتی که برای این بیماری شناخته شده است ، تغییرات ژنتیکی در افراد است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محمد حسین نصر ریس پژوهشکده رویان درنشست خبری به منظور تشریح اهداف تشکیل جمعیت حمایت از بیماران ای ال اس ونوروپاتی ایران در اصفهان با بیان اینکه بالارفتن سن ازدواج وآلودگی هوا زمینه ابتلا به بیماری ای ال اس را تسریع می کند ، اظهار کرد: متاسفانه سن ازدواج در کشور افزایش پیدا کرده است که تاوان آن را فرزندان نسل بعد ما با دچار شدن به بیماری های متعدد می دهد، بیماری ای ال اس     ( als ) از آن جمله است و سن  مناسب ازدواج ، تغذیه ، زندگی و هوای سالم مهمترین عوامل پیشگیری از بروز چنین بیماری است.

وی در تشریح تاثیر بیماری ای ال اس بربدن با بیان اینکه وقتی تمام ماهیچه های بدن حرکت می کند که دستور از مغز از طریق اعصاب داده شود ، گفت : این سیر فقط مخصوص حرکات ارادی نیست و در حرکات غیرارادی چون معده وروده هم دستور از مغز توسط اعصاب داده می شود در این حالت اگر اعصاب به هر دلیلی از دست بروند مثلا از بین رفتن سلول های آنها، ماهیچه ها از کارمی افتد وبدن رو به زوال می رود.

ریس پژوهشکده رویان و مشاور عالی جمعیت حمایت از بیماران ای ال اس ونوروپاتی ایران عنوان کرد: علت بیماری ای ال اس تک علتی نیست و چند علتی بوده و بیشترین علتی که برای این بیماری شناخته شده، تغییرات ژنتیکی در افراد است.

نصر افزود: هرکاری که بشود تولید مواد سمی در سلول های عصبی را کاهش داد به تبع می تواند از اثرات بیماران ای ال اس جلوگیری کند، در دنیا بطور میانگین طبق آماراعلام شده  روزانه 15 نفر مشخص می شود ال ای اس دارند و 5600 نفر جهان در سال ال ای اس می گیرند البته  آمارها احتمالا در ایران بیشتر است.

وی یادآور شد: آلودگی هوایی، سلام نبودن غذاهایی که می خوریم و سلامت زندگی می تواند به وقوع ای ال اس سرعت بخشد، ما توانایی جلوگیری از وقوع این بیماری را نداریم، ولی چنانچه سلامت زندگی را بالا ببریم سرعت این بیماری را کاهش می دهیم.

ریس پژوهشکده رویان اضافه کرد: 40 تا70 سال سن افرادی است که این بیماری را عمدتا می گیرند ، سلول درمانی ، روش  درمانی جدیدی است که برای این بیماری در جهان شکل گرفته است ؛ البته باید اذعان کرد برای این بیماری درمان قطعی نداریم ولی درمان مراقبتی داریم.

نصر بیان کرد: برای اینکه سلول های بنیادی به یک بیماری تزریق شود نمی توان این عمل را در  یک اتاق معمولی صورت انجام داد، لذا سلول درمانی در فضایی به نام کلین روم که تمام وسایل آن استریل است و شرایط محیطی خاصی دارد صورت گرفته ، در شهر اصفهان هنوز یک کلین روم استاندار وجود ندارد و پژوهشکده رویان در تهران چنین اتاقی را شکل می دهد.

وی با تاکید براینکه بالا بودن سن پدر ومادردر زمان بارداری از عوامل ایجاد این بیماری در فرزندان است عنوان کرد:  که هرچه سن بالاتر باشد احتمال شیوع ای ال اس بیشتر می شود

مشاور عالی جمعیت حمایت از بیماران ای ال اس ونوروپاتی ایران خاطرنشان کرد : متاسفانه سن ازدواج در کشور افزایش پیدا کرده است که تاوان آن را فرزندان نسل بعد ما با دچار شدن به بیماری های متعدد می دهد، بیماری ای ال اس  ( als ) از آن جمله است ، در زوج های نابارور احتمال وقوع بیماران ای ال ای بیشتر است.

نصر ادامه داد: بحث دیرازدواجی در غرب واروپا هم به شدت کاهش یافته و به سمت ازدواج به موقع وفرزندداری رفته اند ، در شهرهایی که در معرض آلودگی هواهستیم استقاده از آنتی اکسیدان ها و قرص هایی نظیر روی و ویتامین دی برای جلوگیری از دچار شدن به چنین بیماری هایی لازم به نظر می رسد.

وی در تشریح ایجاد چنین جمعیت حمایتی گفت : ما یک رسالت مهمتر از همه داریم وآن اطلاع رسانی صحیح به منظور پیشگیری است، سن مناسب ازدواج ،غذای سالم وزندگی سالم و هوای سالم مهمترین عوامل جلوگیری از بروز چنین بیماری است

درادامه مجید مجیری عضو هیئت مدیره جمعیت حمایت از بیماران ای ال اس ونوروپاتی ایران اظهار کرد: این جمعیت با هدف بزرگ حل مشکلات فروان این قشر از بیماران گام برداشته است.

وی متذکر شد: خیریه ها در جهان از لحاظ نوع فعالیت به دو دسته تقسیم بندی می شوند، یک دسته در جهت تامین کالای نیازمندان و دسته ای دیگر درراستای فعالیت های پژوهی وبخش سلامت فعالیت دارند که در این دسته در ایران کم بوده است .

عضو هیئت مدیره جمعیت حمایت از بیماران ای ال اس ونوروپاتی ایران تصریح کرد: این جمعیت نخستین بار درکشور در اصفهان  شکل گرفته است، در ایران تقریبا از هر 100هزار نفر دو نفر مبتلا به این بیماری هستند ، ولی متاسفانه  آمار دقیق از مبتلایان به این بیماری نداریم.

مجیری افزود: این بیماری علائم خاص ندارد و به راحتی قابل شناسایی نیست، که با آزمایش خون و ام ای آر و تحلیل مایه نخاعی قابل تشخیص است و از نکات قابل تامل این است که به رغم هزینه های هنگفت درمان این بیماری، این بیماران هنوز جزو بیماران خاص محسوب نمی شوند .

انتهای پیام/م

تشکیل جمعیت حمایت از بیماران ای ال اس ونوروپاتی ایران در اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.