نجار خبر داد؛

تحویل چهارده هزارمین خانه به زلزله زدگان کرمانشاه/ وقوع ۱۷۵ زلزله بالای ۵ ریشتر در کشور

رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: چهارده هزارمین خانه بازسازی شده به زلزله زدگان کرمانشاه تحویل داده شد.

۱۴هزارمین مسکن باز سازی شده در کرمانشاه تحویل مردم داده شدبه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اسماعیل نجار معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در حاشیه نشست علمی و تخصصی مدیریت خطرپذیری و کاهش خسارات ناشی از سوانح طبیعی در محل پژوهشکده سوانح طبیعی اظهار کرد: روزانه ۶۵ تا ۷۰ زلزله در کشور رخ می‌دهد که در یک سال حدود ۱۷۵ زلزله بالای ۵ ریشتر است.

وی افزود: علاوه بر وقوع زلزله حواد دیگری از جمله بارش برف سنگین، خشکسالی و سیل را که ناشی از بازگشت بارش‌های هزارساله است را هم در کشور داریم که برخی بارش‌های اخیر از این دست هستند.

معاون وزیر کشور در ادامه به پدیده ریزگرد‌ها در غرب و جنوب شرق کشور اشاره کرد و افزود: آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع و سرما زدگی بیش از ۷۵۰ هزار هکتار باغات کشور از دیگر مخاطرات طبیعی در کشور است.

رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور با بیان اینکه شبکه‌های مجازی گاهی خود بحران ساز هستند تاکید کرد: همه ما دیدیم که در حوادث اخیر چگونه شایعات بدون اسناد علمی و تخصصی، مردم و جامعه را نگران کرده است که رسانه‌ها نقش مهمی در اعتماد سازی و انعکاس اخبار و مطالب صحیح و مورد نیاز جامعه در شرایط بحرانی را دارند و به نظر می‌رسد پرداختن به موضوعی که کذب بودن آن توسط مراجع قضایی مشخص شده و بار‌ها توسط سازمان مدیریت بحران کشور به رسانه‌های مختلف اعلام شده است.

وی افزود: در شرایطی که جامعه به خاطر ترس از وقوع زلزله در تهران ملتهب بوده، فضای مجازی کمکی به مدیریت بحران کشور نکرد و به دور از مسئولیت‌های حرفه‌ای و اجتماعی یک رسانه کار کرد.

نجار با اشاره به اینکه روز گذشته چهارده هزارمین مسکن بازسازی شده در کرمانشاه تحویل مردم داده شد، گفت: کمک‌های مردمی باید بصورت نقدی باشد و در مسیر صحیح و درست خودش قرار گیرد، لازمه تحقق این امر اعتماد است نه اینکه مردم نسبت به دولت اعتماد ندارند، اما باید با برنامه ریزی دقیق و اطلاع رسانی شفاف گزارش هزینه کرد این مبالغ در مناطق حادثه دیده ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه رفتار مردم تهران در زلزله اخیر صحیح نبود تصریح کرد: شما دقت کنید در حادثه زمین لرزه تهران که در ملارد اتفاق افتاد رفتار مردم قابل قبول نبود، در زمان زلزله باید ساکنان طبقه همکف بیرون بیایند و ساکنان طبقات یک تا آخر پناه گیری درست انجام دهند.

نجار ادامه داد: مردم ما زمانی که زلزله را احساس می‌کنند بجای پناه گیری در ناطق امن به پارکینگ‌ها می‌روند و ماشین‌ها را بر می‌دارن و داخل شهر تردد می‌کنند در حالیکه در زمان زلزله اگر خودرو در حال حرکت باشد باید به سمت خط سبقت بروند و در یک محل پارک کنند و منتظر اطلاعات و اخبار از طریق مبادی قانونی باشد.

وی افزود: در زلزله‌های اخیر در تهران مردم به خیابان‌ها آمدند اگر حادثه‌ای پیش می‌آمد اقدامات ماموران امداد چگونه در این ترافیک میسر بود؟ لذا آموزش در همه سطوح همواره اولویت جدی ما است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه به اهمیت مقوله آموزش در مدیریت بحران پرداخت و گفت: ما معتقدیم اولین و دلسوز‌ترین امدادگر اعضای خانواده‌ها هستند و با شعار هر خانواده یک امدادگر دنبال تحقق این موضوع هستیم. به عنوان مثال بنده که در زلزله زنده مانده ام میتوانم به نزدیکان خودم که مصدوم شده اند کمک کنم، مشروط بر اینکه آموزش لازم را دیده باشم و باید نحوه حضور مردم در حوادث را نهادینه کنیم.

نجار با بیان اینکه دنیا با علم و خرد و اندیشه خود را ایمن کرده است، تصریح کرد: حوادث قابل پیش بینی نیست، اما قابل پیشگیری است مثال ملموس همان زلزله است.

وی ادامه داد: ما برای ساختمان سازی آیین نامه ۲۸۰۰ داریم اگر این آیین نامه به طور کامل رعایت شود زیر آن سقف فردی جان خود را از دست نمی‌دهد، که اجرای این آیین نامه دارای مراحل مختلفی است.

وی در ادامه به معطل ماندن قانون سازمان مدیریت بحران در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: هم اکنون حدودا چهل و سه ماه است که این قانون در مجلس در دست بررسی است، اگر مدیریت بحران اولویت مجلس باشد این موضوع باید در راس قرار بگیرد، ماده ۱۰ و ۱۲ این فانون که باید در اختیار ما قرار بگیرد هنوز تصویب نشده است.

نجار ادامه داد: باید به صورت مستمر به مردم آموزش داده شود به عنوان مثال در آموزش به دنبال گنجاندن درس مدیریت بحران در کتب درسی هستیم، ما توانستیم ۲ واحد اختیاری را در این خصوص به واحد‌های دانشگاه‌ها بگنجانیم.

معاون وزیر کشور با تاکید بر اینکه در مدیریت بحران زلزله کرمانشاه رکورد زدیم، گفت: در زلزله کرمانشاه نسبت به حوادث گذشته بهتر عمل شد. زلزله در ساعت ۲۱ و ۴۸ دقیقه و ۱۷ ثانیه اتفاق افتاد یعنی زمانی که تاریکی مطلق حاکم بود و تا ساعت ۷ صبح در تاریکی کار کردیم و حدود ۲۰ هزار کیلومتر مربع تحت تاثیر ۷ شهرستان، ۸ شهر و حدود ۱۹۳۰ روستا تحت تاثیر زلزله قرار گرفته بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: ستاد بحران ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار