سناتور روبیو: اگر ترور خاشقجی ثابت شود روابط آمریکا-عربستان تیره خواهد شد

سناتور جمهوری‌خواه آمریکا و عضو کمیته روابط خارجی مجلس سنا هشدار داد اگر ثابت شود آل سعود در قتل جمال خاشقجی، منتقد سعودی دخالت داشته روابط دوجانبه آمریکا و عربستان تیره خواهد شد.

سناتور روبیو: اگر ترور خاشقجی ثابت شود روابط آمریکا-عربستان تیره خواهد شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، مارکو روبیو، سناتور برجسته حزب جمهوری‌خواه آمریکا و عضو کمیته روابط خارجی مجلس سنا هشدار داد اگر در بررسی‌ها ثابت شود رژیم آل سعود در قتل ستون نویس واشنگتن پست، جمال خاشقجی دخالت داشته روابط دوجانبه بین آمریکا و عربستان تیره خواهد شد که از آن جمله می‌توان به لغو قرارداد تسلیحاتی چندمیلیارد دلاری اشاره کرد.

مارکو روبیو در گفتگو با برنامه «فیس د. نیشین» شبکه تلویزیونی سی بی اس گفت: «اگر اجازه بدهیم وضعیتی این چنینی در دنیا پیش بیاید و هیچ واکنشی نشان ندهیم آنگاه هرگز نخواهیم توانست در هیچ جای دنیا برای دفاع از حقوق بشر اقدام کنیم.»

به گفته روبیو اگر پای آل سعود به این ماجرا کشیده شود آنگاه دیگر هیچ گروهی در کنگره از سعودی‌ها پشتیبانی نخواهد کرد آنگونه که هم اکنون در ساختار حکومتی آمریکا چنین حمایتی دیده شده است.

روبیو گفت: «هیچ تصویری که نشان بدهد او از ساختمان خارج شده وجود ندارد. این مشکلی بسیار بزرگ رقم خواهد زد. تنها می‌توانم به شما بگویم هم اکنون در کنگره هیچ عنصر هوادار سعودی وجود ندارد که تصمیم داشته باشد از ساختار کنونی رابطه مان با سعودی‌ها دفاع کند. در حقیقت اگر آنان این مرد را به کنسولگری کشاندند تا او را بکشند و سپس جسدش را قطعه قطعه کردند و گروهی را به آن کشور فرستادند تا او را ابتدا کشته و جسدش را به عربستان بازگردانند، چنین چیزی پذیرفتنی نیست. ما هرگز نباید چنین چیزی را از هیچ کس در دنیا بپذیریم. چنین موردی اعتبار ما و جایگاه اخلاقی مان را در گوشه و کنار سیاره تضعیف می‌کند.»

وی افزود: «تا جایی که به گزینه‌ها مربوط می‌شود افراد بسیاری درباره فروش تسلیحات گفتگو می‌کنند، اما رابطه ما با عربستان فراتر از فروش سلاح است؛ و من تنها باید بگویم خیلی تاسف آور است، زیرا عربستان سعودی بخش مهمی از راهبرد خاورمیانه ماست. آن‌ها اهرمی کلیدی و حصاری در برابر نفوذ ایران در منطقه هستند، اما چنین چیزی نمی‌تواند بر تعهدات ما به حقوق بشر برتری پیدا کند.»

انتهای پیام/

سناتور آمریکایی از تیره شدن روابط با عربستان در صورت اثبات ترور خاشقجی خبر داد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار