کارخانه ای کاملا ایرانی با تولیدات ایرانی

کارخانه ای در شهرک صنعتی ایلام به همت متخصصان بومی با تولید نخ پلی استر کاملا ایرانی استان را از این محصول بی نیاز کرده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام؛ کارخانه نخ پلی استر با ایجاد اشتغال بالای خود باعث دلگرمی در جوانان استان ایلام شده که علاوه بر جلوگیری از مهاجرت باعث بازگشت جوانان به استان شده است.

پلی استر نوعی الیاف حاصل از پلیمریزاسیون است که امروز این لیف بیشترین سهم تولید را در بین الیاف ها به خود اختصاص داده است.

جهان تاب مدیر عامل کارخانه پویا نخ شهرک صنعتی ایلام درباره شروع بکار این کارخانه به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام؛ گفت:  شروع بکار این شرکت سال ۸۹ بوده که تولیدات آن با دولاین خط تولید آغاز شد و روزانه ۲۰ تن تولید نخ پلی استر داشت اما به دلیل کیفیت خوب محصول و استقبال کارخانه های سطح کشور از آن ،سه خط دیگر به این کارخانه اضافه شد که توانستیم ظرفیت تولید را از ۲۰ تن به ۷۰تن در روز برسانیم.

انواع نخ تولیدی کارخانه و تفاوت آنها

نخ های تولیدی در کارخانه پویا نخ ایلام علاوه بر نخ پلی استر نخ های poy و fdy نیز تولید می شود،نخ poyبه نخی اطلاق می شود که از نظر ساختار زنجیره مولکولی بصورت نیمه آرایش یافته تولید می شود و می توان آن را بصورت نخ پایه (محصول بالا دستی) در تولید انواع نخ های تکسچره dty ، انواع نخ های aty ،انواع نخ های کامل کشیده fdy ویا انواع نخ های ity استفاده نمود.

اما نخ fdy الیافی بیش از ۶۰۰۰ متر در دقیقه تولید می شود و ازدیاد طول این الیاف بین ۲۰ تا ۳۰ درصد است. این الیاف بیشتر برای تولید منسوبی بافت مورد استفاده قرار می گیرد.

نخ fdy ، نخی کاملا کشیده شده که فرایند تولید آن شبیه فرایند poy است با این تفاوت که این نخ با سرعت بالا تابیده و بصورت یکپارچه کشیده می شود. این کار اجازه می دهد که از طریق جهت گیری و بلور سازی تثبیت شود.

تمام ویژگی های اصلی نخ مانند سختی، طول، تنوع و آب رفتگی در مقابل آب جوش کنترل می شود.نخ fdy به دو دسته ساده و اینترمینگل تقسیم می شود که نخ اینترمینگل مناسب تابیدن مستقیم،تابیدن (چله کشی) و بافتن بکار می رود .نخ fdy مقاومت بسیار خوبی در برابر رنگ شدن دارد.

احمدی مدیر تولید کارخانه گفت : کارخانه نخ پلی استر ایلام یکی از کارخانه های است که دو نوع نخ poy و نخ fdy در آن تولید می شود که موارد استفاده از این نخ در کف پوش ماشین،فرش های ماشینی،پارچه های که پلی استر پنبه است،پارچه های گرد بافت و روکش صندلی است.

وی ادامه داد: نخ پلی استر علاوه بر نیاز استان به استان های همجوار از جمله مشهد، اصفهان، یزد، قزوین و تهران ارسال می شود.
حالا همه این تلاش ها نتیجه داده و این شرکت محصولات خود را به خارج از کشور هم صادر می کند.

احمدی مدیر تولید کارخانه درباره صادرات نخ به کشورهای خارجی افزود: نخ پلی استر خام و تکسچره شده از طریق مرزهای شمال غرب کشور به کشور ترکیه که مهد نساجی است و همچنین کشور تاجیکستان صادر می شود که با افزایش صادرات می توان ارز آوری خوبی را هم برای کشور داشت

این کارخانه اشتغالزایی هم داشته که ۱۵۰ نفر را بصورت مستقیم و ۷۰۰نفر را بصورت غیر مستقیم مشغول بکار کرده است.

مواد خامی که از مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان به این کارخانه ارسال می شود قرقره های بزرگی را به حرکت در میاورد که نخ های پلی استر بر آن تاب میخورند.

احمدی گفت :این کارخانه که ظرفیت تامین وتولید 7 درصد نخ کشور را دارد می افزاید نمره نخ های تولیدی این کارخانه نخ های ۷۵دِنیر تا ۷۵۰دِنیر است که در رنگ های سفید ،مشکی و رنگ های متنوع دیگر تولید می شود.

کمبود مواد اولیه یکی از مشکلات کارخانه نخ پلی استر ایلام

جهان تاب مدیر عامل کارخانه درباره کمبود مواد اولیه گفت:کارخانه پویا نخ ایلام تنها کارخانه تولید نخ poy در غرب کشور است که علاوه بر نخ poy قابلیت تولید نخ fdy نیز در این کارخانه وجود دارد که در کمتر کارخانه ای در کشور امکان تولید نخ fdy وجود دارد.

وی در ادامه افزود: اما برای سر پا نگه داشتن این واحد تولیدی مواد اولیه یکی از نیازهای اصلی کارخانه است که ما در هفته مواد اولیه یک روز تولید را تهیه می کنیم.

وی همچنین نبود کارخانه های جانبی و استفاده نکردن  نخ پلی استر در استان را یکی دیگر از مشکلات کارخانه نخ پلی استر ایلام است که اگر مسئولان حمایت کنند و مواد اولیه تولید نخ تامین بشود،ایجاد کارخانه جانبی در استان فراهم خواهد شد که باعث اشتغالزایی بیشتر می شود.

محمد رحیمی معاون امور صنایع سازمان صنعت معدن و تجارت استان نیز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، گفت: میزان مواد اولیه تحویلی به کارخانه نخ پلی استر در ابتدای سال ۱۵۰ تن بوده که در حال حاضر به حدود ۸۰۰ تن رسیده که با ارائه مستندات مربوط، مواد اولیه آن را افزایش خواهیم داد.

وی در ادامه به ایجاد کارخانه های جانبی اشاره کرد و گفت: افرادی که قصد ایجاد کارخانه های جانبی در استان را دارند سازمان صنعت معدن وتجارت تسهیلات بانکی و حمایت قانونی را در اختیار آنها قرار خواهد داد.

با توجه بیشتر مسئولان به این واحد تولیدی هم تولید و اشتغال بیشتر می شود و هم باعث می شود که استان خودکفاتر بشود،البته با گسترش و طرح توسعه آن کارخانه های جانبی نیز راه اندازی می شود که علاوه بر تولید بیشتر نخ در استان و کشور،صادرات هم افزایش خواهد یافت.

گزارش از سجاد اویسی

انتهای پیام/ب

 

برچسب ها: صادرات ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.