با کسب مدال آسیایی واترپلو باز هم شاهد تمایل نداشتن تیم‌ها و باشگاه‌ها برای حضور در لیگ برتر این رشته هستیم.

به گزارش خبرنگار پایه و آبی گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان یک ماه و نیم پیش بود که تیم ملی واترپلو در آوردگاه بازی های آسیایی بعد از دو دوره غیبت و 44 سال دوری از مدال، با شکست تیم چین در دیدار رده بندی به مدال برنز آسیا رسید. اهالی واترپلو قبل از آغاز بازی های آسیایی تصور می کردند آینده واترپلو بعد از کسب مدال تغییر خواهد کرد. البته پیش بینی آن ها تا حدودی درست از آب درآمد و استقبال از این رشته و فراگیری آن در طول یکی دو ماه اخیر چند برابر شد. امری طبیعی که ممکن بود در ازای موفقیت هر رشته دیگری رخ دهد، درست مانند موفقیت های والیبال در چند سال گذشته که باعث شد موجی از علاقمندان و استعدادها به سمت این رشته روانه شوند.

از سویی دیگر اهالی ورزش و مدیران تیم ها و باشگاه ها هنوز واترپلو را جدی نگرفته اند. انتظار می رفت با مدال برنز آسیا تمایل باشگاه ها برای تیم داری در لیگ برتر واترپلو چند برابر شود که نه تنها این اتفاق نیفتاده است بلکه از 7 تیم حاضر در لیگ برتر سال گذشته تنها سه الی چهار تیم حضور خود را قطعی کرده اند، این در حالی است که مهلت باشگاه ها برای حضور در لیگ برتر اول مهر ماه به پایان رسیده است. اتفاقی که صدای رضوانی رئیس فدراسیون شنا را هم درآورد. او در مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها درباره بی توجهی مسئولان و وضعیت لیگ گفت: " در مورد لیگ مشکلات زیادی داریم. بعد از درخشش تیم ملی واترپلو در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا انتظار داشتم که نگاه ورزشی بیشتری به این رشته شود اما اینطور نبود. بستن یک تیم با 400 تا 500 میلیون در لیگ واترپلو چندان کار سختی نبود که مدیران ما این کار را نکردند. در فصل جدید تعداد تیم‌های لیگ ‌برتری کمتر می‌شود که اصلا خوب نیست. فدراسیون توانایی جلوگیری از این اتفاق را ندارد، هرچقدر که لیگ بهتر برگزار شود تیم ملی و بازیکنان هم قوی‌تر می‌شوند."

اما چه اتفاقی رخ داده است که تیم ها و باشگاه ها برای شرکت در لیگ واترپلو عقب نشینی کرده اند؟

برق مدال آسیایی هم چشم آقایان را نگرفت/ لیگ واترپلو، هر سال دریغ از پارسال

مشکلات اقتصادی در تعقیب تیم ها

هادی بیک رییس سازمان لیگ واترپلو درباره این که تاریخ آغاز لیگ چه زمانی است و تا کنون چه تعداد از تیم ها اعلام حضور کرده اند و یا انصراف داده اند گفت: فعلا چیزی مشخص نیست. تیم ها به طور کامل اعلام آمادگی نکرده اند و به همین دلیل هنوز تاریخ دقیقی برای آغاز لیگ در نظرگرفته نشده است.

اوادامه داد: متاسفانه تیم های نفتی برای تامین هزینه ها و تیم داری در لیگ با مشکل مالی مواجه شده اند. این گونه مشکلات در تمام ساختار ورزش رخنه کرده است.

بیک افزود: فدراسیون تمام تلاش خود را به کار می گیرد و پیگیری ها را ادامه می دهد تا به نتیجه برسد. در همین راستا و برای تشویق تیم ها بخشی از محرومیت ها و بدهی های مالی تیم ها از سوی فدراسیون بخشیده شده است.

بدهی های سال گذشته را تسویه نکرده ایم

برای روشن شدن موضوع و عدم تمایل باشگاه ها برای تیم داری در لیگ واترپلو به سراغ درویش مدیرعامل باشگاه سایپا رفتیم. سایپا سال گذشته درلیگ واترپلو، تیمی بسیار خوب و منسجم ارائه داده بود و ملی پوشان زیادی را نیز به خدمت گرفته بود.

درویش درباره این که آیا سایپا امسال نیز مانند سال گذشته تیمی در لیگ واترپلو خواهد داشت یا خیر گفت: از سوی باشگاه به ما اعلام شده است که سایپا فقط در رشته فوتبال و والیبال فعالیت داشته باشد اما ما رایزنی هایی برای تیم داری در لیگ شطرنج و واترپلو نیز آغاز کرده ایم اما هنوز نتیجه ای نگرفته ایم. البته متاسفانه هنوز نتوانسته ایم بدهی های سال گذشته تیم واترپلو را بپردازیم.

او بیان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی تیم ها تمایل کمتری برای حضور در لیگ های مختلف دارند.

برق مدال آسیایی هم چشم آقایان را نگرفت/ لیگ واترپلو، هر سال دریغ از پارسال

ورزش اولویت نیست

فرید فتاحیان دبیر فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو درباره این که فدراسیون برای جذب تیم ها چه اقداماتی کرده است گفت: اقدامات زیادی را انجام داده ایم و از بخشی از هزینه ها چشم پوشی کردیم اما مشکل اقتصادی مانع از ورود باشگاه ها به لیگ شده است. بعضی از تیم ها هنوز نتوانسته اند برای تمرین استخر اجاره کنند. رضوانی برای حضور تیم ها در لیگ شخصا با مدیران باشگاه ها وارد مذاکره شده است.

او بیان کرد: امیدوارم نگرش ها به ورزش های پایه تغییر کند. بارها از مسئولان وزارت ورزش و جوانان خواسته ایم تا از باشگاه ها بزرگ مانند پرسپولیس و استقلال بخواهند در رشته های مادر و پایه تیم داری کنند که هنوز این اتفاق نیفتاده است. ما قول داده ایم در دور بعدی بازی های آسیایی در واترپلو برای مدال طلا و نقره بجنگیم و در شنا بین 8 شناگر برتر باشیم. تمام این قول ها زمانی محقق می شود که حمایت شویم.

فتاحیان اظهار کرد: ما شرایط جامعه را درک می کنیم. ورزش فعلا در اولویت نیست اما هر زمانی که با کمبود بودجه مواجه می شویم از بودجه ورزش و آموزش و پرورش کسر می شود.

دبیر فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو تصریح کرد: با ده ها شرکت برای قبول اسپانسرینگ وارد مذاکر شدیم اما به دلیل وجود مشکلات با هیچ کدام به توافق نرسیده ایم.

برق مدال آسیایی هم چشم آقایان را نگرفت/ لیگ واترپلو، هر سال دریغ از پارسال

دست واترپلو را رها نکنید

واترپلو روزهای اوج خود را پشت سر می گذارد. کام این خانواده از کسب مدال شیرین است و بازار استقبال عمومی هم داغ. هر کودک و نوجوانی که به این رشته پا می گذارد در رویاهایش خود را در میدان های بین المللی و روی سکو می بیند. سکویی که واترپلو نشان داد خیلی هم دور از دسترس و خارج از دید نیست اما تنگناها دست از سر ورزش های پایه برنمی دارد و کورسوی های امید را در نطفه خفه می کند. رونق نداشتن لیگ، عدم حضور حامیان مالیان و شرکت تنها 4 یا 5 تیم در لیگ، سرنوشت واترپلو را که تازه راه خود را پیدا کرده است و برای آینده روشن خیز برداشته است به کجا خواهد کشاند؟ تیم ملی امروز بیشتر از هر زمان دیگر به بازیکنان قدرتمندی نیاز دارد تا بتوانند ضمن حفظ عنوان به دست آمده برای طلای آسیا تلاش کنند. این بازیکنان تنها از لیگ که سکوی پرتابی به تیم ملی است به واترپلو معرفی خواهند شد. لیگ واترپلوی ایران که حالا در جایگاه سوم آسیاست باید محل رفت و آمد بازیکنان خارجی باشد اما  مشکلات اقتصادی باشگاه ها بر همه چیز سایه انداخته است.


بیشتر بخوانید:

برنامه زمانبندی مسابقات واترپلو قهرمانی جوانان آسیا

یزدان‌خواه: شرایط لیگ‌های واترپلوی اروپا برای ما عجیب نیست

صفابخش: مدال آسیایی، استقبال از واترپلو را چند برابر کرده است


انتهای پیام/

وضعیت لیگ واترپلو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار