در گفت‎وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

40 میلیون نفر در کشور تحت پوشش بیمه سلامت هستند/ حدود 11درصد هموطنان بیمه نیستند

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع بیمه سلامت ایرانیان پخش شد.

گفت‎وگوی ویژه خبریبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیمه سلامت ایرانیان موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری چهارشنبه 25 مهرماه بود که با حضور طاهر موهبتی رئیس بیمه سلامت و ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت برگزار شد.

طاهر موهبتی رئیس بیمه سلامت در ابتدای برنامه اظهار کرد: سازمان خدمات درمانی که امروزه به بیمه سلامت تغییر پیدا کرده، در سال 74 شکل گرفته است و در آن سال نزدیک به 5 میلیون نفر را تحت پوشش خود داشت.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه امروزه 40 میلیون نفر تحت پوشش خدمات بیمه سلامت هستند،گفت: بیشترین جمعیت این خدمات مربوط به صندوق بیمه روستائیان با 22 میلیون نفر و کم ترین این پوشش به بیمه ایرانیان با 4 و نیم میلیون نفر می باشد.

موهبتی با اشاره به اینکه در حال حاضر مانعی برای بیمه شدن وجود ندارد، تصریح کرد:کسانی که توانایی مالی داشته باشند، باید سرانه حق بیمه را پرداخت کنند و کسانی که این تونایی را نداشته باشند، همان طور که در طرح بیمه رایگان به صد میلیون و 800 هزار نفر فعال هستند که البته جمعیت بیمه رایگان ما اعم از روستائیان حدود 34 میلیون نفر می باشد که 85 درصد بیمه پرداز نیستند و بیمه آن ها توسط دولت تامین می شود.

وی اظهار کرد: طبق برنامه ششم، پوشش بیمه خدمات درمانی اجباری شده و بر اساس اعلام مرکز آمار ایران 10 و نیم درصد فاقد هرگونه پوشش بیمه هستند که با این حال ما مدعی هستیم که 40 میلیون نفر بیمه شدند.

ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه برنامه تصریح کرد: مرکز آمار در یک مطالعه ای این 10 و نیم درصد را اعلام کرده، ولی بر اساس مطالعات دیگر مرکز آمار ایران که درباره هزینه خانوار و از طریق پرسشگری انجام شده، این میزان عدم بیمه شدن را تا حدود 7 درصد نشان می دهد که این دو آمار از نظر ما رقم بسیار بالایی محسوب می شود و تا قبل از اجرایی شدن طرح تحول سلامت حدود 16.7 درصد مردم غیربیمه بودند و بیمه شدگان ما پایین تر از 84 درصد بودند که در این زمینه دولت و مجلس اعتبارات مناسبی را اختصاص دادند.

وی با بیان اینکه مطالعات مناسبی درباره افراد غیربیمه شده انجام گرفته،گفت: میانگین سنی 54 درصد افراد بیمه نشده بین 25 تا 30 سال است که در این سنین کمترین مراجعه به پزشک را دارند. با توجه به این که دوران کودکی و پیری بیشترین مراجعه به پزشک را داریم، مشکلات این افراد بیمه نشده بی هویتی بوده است.

حریرچی با اشاره به این که سازمان بیمه سلامت آمادگی پذیرش بیمه افراد را تحت شرایطی را دارد، بیان کرد: ابتدا بیمه شدگان باید توان پرداخت هزینه های بیمه را داشته باشند که در این راستا 50 درصد از حق بیمه را دولت پرداخت می کند.

موهبتی درباره تعیین سقف بیمه سلامت،اظهار کرد: از این مسئله می توان سقف ریالی و خدمت را برداشت کرد که در زمینه سقف خدمت، طبق قانون کل کشور  وزارت بهداشت  مکلف به تدوین راهنمایی های بالینی شده است و دستگاه های بیمه بر این اساس خدمات و هزینه های خود را انجام می دهند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت تصریح کرد: ما هم همانند دستگاه های اجرایی دیگر باید در چارچوب بودجه خود خدمات خود را انجام دهیم که در این راستا تفاهم نامه ای میان وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت منعقد شد که پرداخت ها به روز و منظم شود و مدیریت هزینه مناسبی صورت بگیرد و بسیاری از خدمات ما در بخش دولتی به حساب آید.

ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه برنامه با اشاره به اینکه خط قرمز وزارت بهداشت کاهش خدمت ضروری و مطابق با دستورالعمل‌ها و راهنمای بالینی برای مردم است، لذا هیچ تقدم زمانی در این رابطه وجود ندارد گفت: در چند ماه اخیر دشمنان ما هر چه می‌خواستند فشار  آوردند، سخت‌ترین شرایط برای ما خرداد، تیر و مرداد بود.

وی با اشاره به اینکه دولت و ستاد اقتصادی روسای سه قوه منابع خوبی را در نظر گرفته‌اند، لذا مردم باید بدانند که خدمت ضروری برای آن‌ها سر سوزنی کاهش پیدا نخواهد کرد افزود: ارائه خدمت در بخش دولتی بیشتر از بخش خصوصی است، پزشکان تمام وقتِ دولتی که تمام درآمدشان از این بخش بوده متاسفانه نه ماه دریافتی شان به تاخیر افتاده است.

قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه دریافتی اکثر پرسنل ما از بخش خصوصی بیشتر است ادامه داد: نظام سلامت از سال ۷۴ به بیماری مزمنی به نام تاخیر در پرداخت‌ها مبتلا است، قبل از طرح تحول پوشش بیمه کمتر و غیر عادلانه بود.

حریرچی با اشاره به اینکه خط پرداخت به اکثر طرف‌های قرارداد نسبت به متوسط ۲۰ ساله وضعیت بهتری پیدا کرده گفت: پرداخت از جیب مردم در سال ۸۹ به ۵۸ درصد رسید و در ۱۰ سال قبل از طرح تحول بالای ۵۵ درصد بود و بعد از طرح تحول به ۳۵ درصد رسید.

قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه در سال ۹۱ و ۹۲ به دلیل بحران تحریم‌ها با کاهش هزینه‌های سلامت روبرو شدیم افزود: قبل از طرح تحول پوشش بیمه کمتر بود، اما پوشش افراد بیمه شده سطوح مختلف درآمدی بعد از طرح تحول عادلانه شده است.

طاهر موهبتی مدیر عامل بیمه سلامت با اشاره به اینکه طبق برنامه ششم پوشش بیمه خدمات درمانی اجباری شده است اظهار کرد: ۴۰ میلیون نفر تحت پوشش خدمات بیمه سلامت هستند، ۴۴ درصد مراجعه به بخش خصوصی کم تر شده است، باید بتوانیم بیمه ایرانیان را تقویت کنیم.

مدیر عامل بیمه سلامت با بیان اینکه از ابتدای سال جاری پرداخت‌ها منظم شده تصریح کرد: یک عده می‌گویند هزینه‌های دولت بالا رفته که این مسئله طبیعی است، در سبد هزینه‌ای مردم، دولت و دستگاه بیمه‌ای پول می‌دهند، وقتی قانون گذار می‌گوید که می‌بایستی هزینه از جیب مردم از ۶۰ درصد به ۳۵ درصد برسد به معنای تأمین هزینه‌ها از سوی مردم است.

موهبتی خاطرنشان کرد: زمانی که سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت منتقل شد بدهی ما در کشور ۱۲-۱۳ ماه متوسط به تمام ارائه دهندگان خدمت بود، بخش دولتی ۱۴ ماه، بخش خصوصی ۱۲ ماه و داروخانه‌ها ۱۱ ماه بود، اما امروز از ابتدای سال ۹۷ پرداخت‌ها منظم شد، در میان بخش دولتی شهریور ماه این هفته پرداخت می‌شود و قطعی آن در تیرماه خواهد بود. منتهی به پایان ۹۶ دانشگاه‌ها ۳ ماه از ما مطالبه دارند و به داروخانه‌ها یک ماه باید پرداخت انجام شود.

احمد همتی عضو کمیسیون بهداشت مجلس طی گفت و گوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه بیمارستان‌های دولتی با مشکل منابع بودجه‌ای مواجه هستند خاطرنشان کرد: پرداخت‌ها هنوز به طور متوسط نه ماه برای پزشکان و پیراپزشکان با تأخیر روبه‌رو است، در آینده بیمارستان‌های دولتی با چالش جدی مواجه خواهند شد، زیرا هزینه‌های این نوع از بیمارستان‌ها طبعا مضاعف خواهد شد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به اینکه به‌جای بخشنامه‌های سلیقه‌ای باید قانون را اجرا کرد افزود: در قالب بخشنامه‌ها به دنبال کنترل هزینه ها، کنترل تجویز بی‌رویه دارو‌ها، آزمایشات و پاراکلینیک هستیم، لذا اجرای کامل قوانین ما را از تنگنا‌ها نجات می‌دهد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۱۲ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
پسرم قبل از سربازی بیمه سلامت داشت وقتی به سربازی رفت از طرف ارتش بیمه شد حالا که برگشته بیمه اش نمیکنند بیمه سلامت اشتباه ما این بوده که باید در هنگام سربازی دفترچه بیمه سلامت را از دولت دریافت میکردیم نه اینکه به بیمه ارتش اعتماد میکردیم باید هر چند تا بیمه میتوان گرفت بگیری چون در ایران حسابی نیس
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۲:۵۷ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
به داد جوانان برسید
Iran (Islamic Republic of)
داود
۰۹:۱۸ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
بیمه سلامت بیمه رایگان پزشکی کار بسیار ارزنده در حق تمام مردم ایران بخصوص قشر ضعیف جامعه است و همچنین رایگان بودن طرح تصادفات در بیمارستانهای دولتی این طرح هم یکی از بهترین طرحهای جمهوری اسلامی ایران است خدا قوت مسئولین دلسوز..........
فقط اگر یک طرح برای دندانپزشکی هم اضافه شود واقعا کمک بزرگی به قشر ضعیف جامعه میکنند
آخرین اخبار