بروجردی علوی:

تحقق یک میلیون شغل در کشور تا سال ۱۳۹۹ مستلزم حمایت از شرکت‌های دانش بنیان

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت: حمایت از کسب و کار و شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد در واحد‌های تولیدی وصنعتی زمینه اشتغال یک میلیون نفر را تا سال ۱۳۹۹ در کشورفراهم می‌کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، مهدخت بروجردی علوی سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در آیین اختتامیه چهارمین نمایشگاه اشتغال وتوسعه کارآفرینی مازندران در آمل گفت: سیاست دولت پشتیبانی از شرکت‌های دانش بنیان با هدف ایجاد کسب و کار‌های سالم و هدایت دانش آموختگان دانشگاهی به این سمت است.

وی افزود: بر اساس برنامه پیش بینی شده تا سال ۱۳۹۹ باید یک میلیون شغل در کشور ایجاد شود که یکی از مهم‌ترین راهکار‌ها برای تحقق این میزان اشتغال حمایت از این نوع کسب و کار و شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد در واحد‌های تولیدی وصنعتی است.

بروجردی علوی گفت: هیچ بهانه در زمان حاضر برای حذف و یا نپذیرفتن شرکت‌های دانش بنیان، مراکز رشد و شرکت‌های رویداد‌های شتاب در چرخه ایجاد کارآفرینی در کشور پذیرفتنی نیست.

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور شتاب گیری روند اشتغال آفرینی و خوداتکایی بخش تولیدی را نیازمند استفاده از علم و دانش دانست و تاکید کرد: این مجموعه‌ها اکنون به عنوان واحد‌های کارآفرین، قشر زیادی از جوانان فارغ التحصیل ونخبه‌های دانشگاهی را جذب بازار کسب وکار کرده اند و بازدهی و اثرگذاری آن‌ها مورد اقبال عمومی قرارگرفته است.

وی با تاکید بر این نکته که بخش‌های مهم تولیدی کشور باید از این ظرفیت‌های علمی برای افزایش بهره بری استفاده کنند، افزود: شرکت‌ها و واحد‌های تولیدی بخش صنعتی و کشاورزی که از وجود این مجموعه‌های تحقیقاتی و علمی استفاده می‌کنند، به اهمیت آن‌ها پیبردند و در ارزیابی‌های صورت گرفته مشخص شد ضریب بهره وری تولید و عملکرد نیرو‌های انسانی ارتقاء داشته است.

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با بیان اینکه نباید اجازه داد فاصله میان بخش تولید و علم در کشور بیشتر شود، گفت: مهم‌ترین گام برای کاهش این فاصله ها، تغییر سیاستگذاری و نوع مدیریت در واحد‌های تولیدی است که هنوز توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان ومراکز را باور نکردند.

تعطیلی ۶۰۰ واحد دانشگاه جامع علمی کاربردی در کشور

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت: از مجموع ۱۲۰۰ مرکز و واحد دانشگاهی این دانشگاه درکشور تاکنون حدود ۶۰۰ واحد در کمتر از یک دهه گذشته تعطیل شده است.

بروجردی علوی افزود: دولتی بودن تعدادی از این مراکز دانشگاهی با مصوبه شورای عالی اداری و تعدادی دیگر نیز به علت کیفیت پایین آموزشی حکم به تعطیل آن‌ها داده شد.

وی تعداد دانشجویان درحال تحصیل در دانشگاه‌های علمی کاربردی کشور را حدود ۲۵۰ هزار نفر اعلام کرد وادامه داد: البته تعدادی مراکز خاص دانشگاهی زیرمجموعه دانشگاه علمی کاربری اضافه خواهد شد.

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با بیان اینکه هم اکنون حدود ۸۴۱ رشته مختلف در سطح مراکز این واحد دانشگاهی فعال وتدریس می‌شود، گفت: که از این شمار ۳۶ درصد رشته‌ها در حوزه صنعت، ۳۲ درصد حوزه مدیریت وخدمات اجتماعی، ۲۰ درصد حوزه فرهنگ وهنر و ۱۲ درصد دربخش کشاورزی فعال وعلاقمند به تحصیل دارد.

بروجردی علوی افزود: البته مجوز‌های جدید دانشگاهی در این مجموعه به مجموعه‌هایی داده می‌شود که محیط کار واقعی با نوع درخواست داشته باشند که فارغ التحصیلان آن پس از تحصیل با مشکل شغل مواجه نشوند.

وی با بیان اینکه متاسفانه درصد بسیار بالایی از دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه‌ها پس از پایان تحصیل بدون مهارت خاصی هستند و با مشکل اشتغال درجامعه مواجه می‌شوند، ادامه داد: از ترم دوم سال تحصیلی مراکز این دانشگاه در اسفندماه، فقط به درخواست رشته‌هایی که محیط کار داشته باشند، مجوز داده خواهد شد.

وی گفت: مجموعه فولادین ذوب آمل به عنوان یک مجموعه بزرگ تولیدی وصنعتی با اشتغالزایی چند هزار نفر دارای یک مرکز علمی کاربردی مستقل هست که دیگر مجموعه‌ها نیز باید به همین شکل باشند ورشته‌های مرتبط با نوع فعالیت که فارغ التحصیلان آن حداقل بتوانند جوابگو نیاز داخلی باشد.

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور یادآورشد، که در مراکز زیرپوشش این دانشگاه، اصول تدریس بر نیاز‌های جامعه تعریف شده ودانشجو نیز متناسب با تنوع شغل‌های جامعه تحصیل می‌کنند.

انتهای پیام/آ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار