پرداخت ۳ هزار تومان برای واکسیناسیون تب برفکی دام‌های روستایی

مدیر کل دامپزشکی مازندران گفت: دام‌های روستایی دامدار تنها بهای واکسن حدود ۳ هزارتومان را پرداخت می‌کند و هزینه تردد واجرای واکسیناسیون را دامپزشکی تامین خواهد کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، رضوانی مدیرکل دامپزشکی مازندران از تامین واکسن‌های لازم در استان برای واکسیناسیون دام‌ها در برابر بیماری تب برفکی و دیگر بیماری‌ها خبر داد.

وی افزود: درحال حاضر اجرای مرحله سراسری واکسیناسیون تب برفکی خیلی مهم است و درسراسر استان به فرمانداران این موضوع تاکید شده و نیز واکسن به اندازه کافی درشرکت‌های پخش وجود دارد و دراختیار دامداران قرار می‌گیرد.

مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: دامداران فعال به صورت صنعتی خودشان واکسن را تهیه و اجرا می‌کنند و برای دام‌های روستایی دامدار تنها بهای واکسن حدود ۳ هزار تومان را پرداخت می‌کند و هزینه تردد واجرای واکسیناسیون را دامپزشکی تامین خواهد کرد.

رضوانی افزود: درحال حاضر واکسن به اندازه کافی درشرکت پخش وجودارد وهیج گونه نگرانی برای واکسن نیست ودهیاران ودامداران همکاری کنند و واکسن به اندازه کافی دراختیار آنها قرارخواهد گرفت.

وی گفت: چند سال کذشته با همکاری جهاد کشاورزی، آموزش چهره به چهره برای دامداران انجام شد و هم اکنون هم برای آموزش واکسیناسیون با همکاری دهیاران و دامداران منطقه و روستا آمادگی کامل وجود دارد.

رضوانی درباره شروع فصل پاییز ومشکلات پرندگان خانگی وپرنده‌های مهاجر افزود: با ورود پرندگان مهاجر، احتمال شیوع بیماری آنفولانزای مرغی وجود دارد؛ بر این اساس، ممنوعیت شکار و صید و بهره برداری از پرندگان مهاجر را توصیه می‌کنیم ضمن اینکه پروانه‌ای برای شکار این پرندگان صادر نخواهد شد.

هشدار دامپزشکی مازندران به مرغداران

مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: اگر مرغداران ضوابط و مقررات و امنیت زیستی و قرنطینه‌ای را در واحد‌های پرورش مدیریت نکنند به علت وضع خاص آب و هوایی این فصل، شاهد بروز موج جدیدی از بیماری‌های تنفسی و تلفات زیاد طیور در مرغداری‌های استان خواهیم بود.

وی افزود: با کاهش دما، سرد شدن هوا و همچنین شروع فصل مهاجرت پرندگان آبزی که به عنوان مخازن بیماری آنفلوآنزا است شرایط برای فعالیت بیشتر عوامل ویروسی و باکتریائی نیز فراهم می‌شود.

رضوانی گفت: رعایت ضدعفونی و جلوگیری از تردد افراد غیرمسئول به محل مرغداری و اخذ گواهی حمل بهداشتی از دامپزشکی برای جوجه، مرغ و نهاده‌های خوراک، استفاده از تهویه مناسب و کلیه مقررات بهداشتی می‌تواند در پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها مؤثر باشد.

مدیرکل دامپزشکی استان مازندران با توصیه به مرغداران برای پیشگیری از بروز این بیماری افزود: مرغداران با رعایت کامل اصول بهداشتی در مدیریت مرغداری، در صورت مشاهده نشانه‌های بیماری و تلفات غیرعادی در جمعیت طیور، به مسئولین فنی بهداشتی خود و یا به ادارات دامپزشکی به منظور انجام اقدامات فوری اطلاع دهند.

وی از مرغداران مازندرانی خواست تا با بیمه کردن واحد و پرندگان خود از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی علاوه بر تضمین سرمایه خود، برای حفظ این سرمایه ایجاد شده در استان تلاش کنند.
انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار