فرونشست ۵۵ میلی متری شرق اصفهان

مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان گفت: در شرق اصفهان سالانه ۵۵ میلی متر فرونشست زمین وجود دارد که این بالاترین میزان در استان است.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،اصغر ذاکری هرندی مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان  در همایش روسای مجمع شوراهای اسلامی شهرستان های اصفهان، فلاورجان، خمینی شهر، مبارکه و لنجان اظهار کرد: اولین دغدغه استانداری اصفهان مشکلات معیشتی و مسائل اجتماعی پیرامون شهرستان هاست.

وی افزود: تصمیم بر این شد که استان از نظر مشکلات و مطالبات اجتماعی به چهار بخش تقسیم شود و در این تقسیم بندی نگاه جغرافیایی مورد نظر نبود بلکه تشابه مشکلات و مطالبات مناطق مورد نظر بود.

ذاکری اظهار کرد: مشکلات زاینده رود به افزایش دیگر مشکلات در حوزه اشتغال، زندگی مردم و صنعت منجر شده است که بیش از یک دهه مردم را با مشکل روبرو کرده و امروز دنبال راهکار برای این امور هستیم.

مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان کاهش چشمگیر آب را یک واقعیت دانست و افزود: کاهش یک میلیون و ۸۵۰ مترمکعب آب در دهه ۵۰ به ۵۴۰ میلیون مترمکعب رسیده و این واقعیتی انکار ناپذیر است. واقعیت دوم عدم صرفه جویی در بحث آب در حوزه های کشاورزی، صنعتی و خانگی بوده است در اینجا از کلمه شرب استفاده نمی‌کنم چون این موضوع عدد خاصی ندارد.

وی در خصوص افزایش چاه‌های غیرمجاز گفت: در نجف آباد از پنج هزار چاه فعال چهار هزار مورد آن غیرمجاز است و این امر فروشست‌های وحشتناکی در سطح استان و شهراصفهان را موجب شده است.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان در خصوص آمار فرونشست زمین در نقاط مختلف استان گفت: دشت مهریار سالانه ۴۶ میلی متر فرونشست دارد، در دشت نجف‌آباد سالانه ۴۱ میلی متر فرونشست به علت برداشت‌های غیرمجاز انجام می‌شود این عدد در دشت منطقه فریدن سالانه ۴۴ میلی متر است و در شرق اصفهان ۵۵ میلی متر سالانه فرونشست زمین وجود دارد که این بالاترین میزان در استان است.

ذاکری با اشاره به اینکه همایش امروز برای زنده نگه داشتن زاینده رود است، گفت: اجماع و همفکری همه ذینفعان در یک برنامه مدون برای برون رفت از این بحران با حصول نتیجه علمی و با گذشت بخشی از خواسته هایمان امکان پذیر است.

وی با تأکید بر اینکه صنعت گران و کشاورزان خواسته های به حقی دارند، افزود: برای تأمین این خواسته ها زمان و شرایط موجود بسیار تعیین کننده است، در شرایط فعلی باید از تهدیدها به عنوان فرصت استفاده کرد و این کار میسر نخواهد بود مگر با به کار گیری راه کارهای علمی و گذشت، تا به احیای زاینده رودکمک کنیم.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استان با اشاره به اینکه هفت طرح در سطح استان در دست بررسی است، تصریح کرد: از این هفت طرح پنج طرح در دست اجراست تا از ۵۴۰ میلیون مترمکعب آب پشت سدها در سال ۹۷ بتوانیم استفاده بهتری داشته باشیم و از این طریق صنعت، کشاورزی، باغات و زندگی مردم اصفهان را حفظ کنیم.

 

انتهای پیام/م

 

برگزاری همایش روسای مجمع شوراهای اسلامی شهرستان های اصفهان، فلاورجان، خمینی شهر، مبارکه و لنجان

برچسب ها: استانداری ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.