راغفر در کنگره حزب اراده ملت ایران:

اقتصاد رفاقتی مشکل اساسی کشور ماست/مدیریت داخلی هیچ ارتباطی به تحریم‌ها ندارد

یک اقتصاددان گفت: ما شاهد شکل‌گیری یک اقتصادی هستیم که از آن به عنوان اقتصاد رفاقتی یاد می‌شود یعنی افرادی در این اقتصاد هستند که فقط حافظ منافع دوستان و احزاب خودشان هستند.


اقتصاد رفاقتی مشکل اساسی کشور ماست/مدیریت داخلی هیچ ارتباطی به تحریم‌ها نداردبه گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسین راغفر اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه در نهمین کنگره صبح امروز حزب اراده ملت ایران با اشاره به اصلی‌ترین مشکل در نظام تصمیم‌گیری‌های اقتصادی در ایران، اظهار کرد: راه‌حل مسائل اقتصادی همینجاست و دنبال راه‌حل جای دیگر نمی‌گردیم. نظام تصمیم‌گیری‌های اساسی که به عنوان نظام تدبیر و امید اسم برده می‌شود، از اصلی‌ترین مشکلات نظام اقتصادی است.

وی افزود: اصلی‌ترین مسئول همه مشکلات و عقب ماندگی کشور به نظام تصمیم‌گیری‌ها در ایران برمی‌گردد، این سیاست‌هاست که ساختار کنونی را حفظ و تقویت کرده است. راغفر تصریح کرد: ما به طور تاریخی با مشکلات ساختاری در اقتصاد رو به رو هستیم، یکی از آن‌ها سلطه سرمایه‌های تجاری در ایران یا به عبارت دیگر سلطه صاحبان سرمایه‌های تجاری بر نظام تصمیم‌گیری اقتصادی است.

این اقتصاددان ادامه داد: آن‌هایی که تصمیم‌گیری می‌کنند؛ منافع تبعات خاص خود را حفظ می‌کنند و نظام نابرابری را به وجود می‌آورند که این نابرابری منشأ ناامنی در نظام اقتصادی را به دنبال دارد.

وی درباره بی اخلاقی در جامعه کنونی گفت: اینکه اقشار مختلف علی رغم قربانی بودن با دیگران مانند طعمه نگاه می‌کنند به نابرابری، فقر و ناامنی برمی‌گردد.

راغفر با اشاره به افزایش بیکاری و رشد جرم و جرایم تاکید کرد: اخلاق آسیب خورده، آسیب‌های اجتماعی و رشد جرم و جرایم ناامنی‌هایی هستند که در جامعه شاهد آن هستیم. این‌ها ظرفیت‌هایی است که کشور ما برای حل مسئله به آن نیاز دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: آن‌هایی که تعیین می‌کنند نرخ ارز چقدر باشند زندگی مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهند و تعیین می‌کنند که منابع کشور به چه کسی داده شود؛ این‌ها مسبب مشکلات در نظام اقتصادی هستند.

وی تصریح کرد: ما شاهد شکل‌گیری یک اقتصادی هستیم که از آن به عنوان اقتصاد رفاقتی یاد می‌شود که یعنی افرادی که در این اقتصاد هستند فقط حافظ منافع دوستان و احزاب خودشان هستند. این ساخت اصلی کارکرد اقتصاد ایران بوده و باعث شاهد بحران در اقتصاد شده‌ایم که متأسفانه از مرحله بحران گذشته و به مسئولان اخطار می‌کنیم که مانع فاجعه شوند.

راغفر با بیان اینکه نرخ تورم در مهرماه ۵۰ درصد است، گفت: نرخ تورم تا پایان سال به ۸۰ درصد می‌رسد که منجر به از دست دادن یک میلیون و پانصد هزار شغل می‌شود.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه تحریم‌ها همواره بهانه‌ای بوده تا پول بزرگی را وارد جیب عده‌ای کنیم، تاکید کرد: مدیریت داخلی هیچ ارتباطی به تحریم‌ها ندارد که با دلار ۱۴ هزار تومان رانت ارزی را به جیب دولت نمی‌برد بلکه به جیب معدنی ها، فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها وارد خواهد شد.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته شاهد سلطه سرمایه‌های تجاری بودیم، اطهار کرد: پول دولت در جیب تولیدی‌ها نیست بلکه در جیب صاحبان تجاری است که ایجاد شغل نمی‌کنند و تجارت را آسان کرده اند.

این اقتصاددان با توجه به مشکلات فعلی اقتصاد کشور تصریح کرد: بیشترین سهم مشکلات بر گردن دولت و کابینه است که با تصمیمات خودش باعث این مشکلات شده و باید با کنترل مناسب بر واردات اوضاع را سامان دهد.

راغفر در رابطه با طرح‌های آمریکا که هر ارز‌های وارد می‌شود به همان صورت خارج می‌شود، خاطرنشان کرد: سیاستمداران باید با تصمیماتی اتخاذ کنند که همه منافع کشور تامین شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار