کشفی جدید برای کاهش خطر عفونت‌های بیمارستانی/ با این راهکار ساده افسردگی کارمندان را درمان کنید

عفونت‌‌های بیمارستانی باعث مرگ افراد زیادی در جهان شده است؛ دانشمندان راهکار جدیدی برای کاهش اثرات این عفونت‌ها کشف کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان دانشگاه اورگان، به سرپرستی محقق ایرانی اشکان فهیمی پور (Ashkaan Fahimipour) دریافتند استفاده از تابش مستقیم نور خورشید می‌تواند سبب از بین بردن میزان زیادی از باکتری‌های موجود در گرد و خاک روی سطوح درخانه و محل کار شود.

کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند درمحل کار یا خانه خود پنجره‌ها را در روز‌هایی که هوا آلوده نیست باز بگذارند تا پرتو‌های نورخوشید به درون راه یابد تا به این ترتیب خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های ناشی از باکتری از جمله مشکل‌های تنفسی  کاهش یابد.

تابش نور خورشید افزون بر خاصیت ضد عفونی کنندگی سبب جلوگیری ازابتلا به اختلال‌های خلقی، چون افسردگی نیز می‌شود،  پژوهش‌ها نشان داده است کارکنانی که در دفتر‌هایی به کار مشغول‌اند که تابش نور خورشید درآنجا کم است بیش از دیگران در معرض ابتلا به افسردگی قراردارند.

محققان اعتقاد دارند این کشف می‌تواند به پزشکان و مراکز درمانی، چون کلینیک و بیمارستان‌ها کمک کند تا مانع از گسترش منابع عفونت بیمارستانی شوند، عفونت‌های بیمارستانی یکی از خطر‌های فوق العاده جدی است که همه ساله سبب بیماری و حتی مرگ بیماران درکشور‌های مختلف دنیا می‌شود.

وجود پنجره در اتاق‌های بیمارستان و حتی اتاق عمل ایده جدیدی است که دانشمندان درحال توسعه آن هستند تا میزان گسترش عفونت بین بیماران کاهش یابد.
پژوهش دانشمندان دانشگاه اورگان نشان داده است اجازه دهی ورود نور به درون اتاق خانه یا محل کار می‌تواند سبب نابود شدن نیمی از باکتری‌ها به ویژه باکتری (Saccharopolyspora rectivirgula) شود که عاملی جدی برای ابتلای افراد به بیماری‌های تنفسی ازجمله سرفه، تنفس کوتاه و آسم است.

دراین پژوهش دانشمندان گردو غبار جمع آوری شده از جارو برقی خانگی را در اتاق‌هایی کوچک به مدت ۹۰ روز قرار دادند. این اتاق‌ها به سه دسته اتاق‌های بدون پنجره و کاملاً تاریک، اتاق‌های دارای پنجره واتاق‌های باتابش نور ماورای بنفش تقسیم شدند.

پس از ۹۰ روز نمونه گرد وغبار‌ها از هرسه نوع اتاق جمع آوری و مورد بررسی قرار گرفت و این نتیجه به دست آمد که حدود نیمی از باکتری‌های موجود در نمونه گرد و غبار که در اتاق با تابش مستقیم نور خورشید قرار داشتند از بین رفته‌اند که بسیار بیشتر از اتاق با نور ماورای بنفش بود، در اتاق تاریک نیز باکتری‌ها زیاد شده بودند.

راهی ساده برای کاهش بیماری‌ها بین افراد خانواده

کارشناسان به افراد به ویژه خانواده‌هایی که دارای فرزند خردسال، سالمند، فرد مبتلا به بیماری‌های مزمن به ویژه مشکل‌های تنفسی است توصیه می‌کنند پنجره‌های خانه را باز کنند واجازه دهند نور خورشید به درون خانه‌ها راه یابد.

خشک کردن لباس‌ها درمعرض نور خورشید، قراردادن لحاف و پتو برای ضدعفونی شدن دربرابر نور خورشید وانجام ورزش روزانه درساعت‌های غیر اوج تابش نور خورشید همگی می‌توانند مانع از ابتلای فرد، اعضای خانواده و همکاران او به انواع بیماری‌ها شود.

تابش خورشید از پشت شیشه پنجره اثربخشی بسیارکمی دارد و توصیه براین است که وسایل خانه و اتاق‌ها درمعرض تابش مستقیم نور خورشید قرار بگیرند.

گرد گیری منظم خانه و محل کار با مواد دوست دار محیط زیست، خودداری از مصرف خوراک و نوشیدنی دراتاق‌ها یا پشت میز کار و حضور درآشپزخانه یا سالن غذا خوری، استفاده از گل و گیاهان تصفیه کننده هوا و استفاده از شیشه‌های چند جداره می‌تواند مانع از ایجاد گرد وغبار و آلودگی درفضای بسته و افزایش خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های تنفسی شود.
منبع:Dailymail