انتقاد صریح دادستان مرکز استان گلستان از شبکه بانکداری کشور /نحوه کنونی پرداخت تسهیلات ، تولید کنندگان را ورشکست می‌کند

دادستان عمومی و انقلاب گرگان گفت: شبکه بانکداری ما ناکارآمد است و در حمایت از تولیدکنندگان نیست و سیستم فعلی پرداخت تسهیلات، تولید کنندگان را به سمت ورشکستگی سوق می‌دهد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ازگرگان؛ و به نقل از دادگستری استان گلستان ،حجت الاسلام سید رضا سیدحسینی دادستان عمومی و انقلاب گرگان امروز در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی که با حضور فعالان بخش تولید استان برگزار شد گفت: یکی از مشکلات تولید کنندگان شبکه بانکداریست و همانگونه که مقام معظم رهبری در آخرین دیدار با مسئولان سه قوه فرمودند، نظام بانکداری باید اصلاح شود.

وی با بیان این که شبکه بانکداری ما ناکارآمد است و در حمایت از تولیدکنندگان نیست افزود: سیستم فعلی پرداخت تسهیلات، تولید کنندگان را به سمت ورشکستگی سوق می‌دهد.

دادستان سید حسینی گفت: با کمک نمایندگان مجلس و بانک مرکزی باید نحوه پرداخت و بازپرداخت تسهیلات، نحوه‌ محاسبه‌ سود و نوع قرارداد‌ها با تولید کنندگان و کشاورزان اصلاح شود.

سیدحسینی با انتقاد از عملکرد بانک‌ها گفت: بانک‌ها فقط به فکر سودآوری هستند و در تسهیلاتی که می‌پردازند بین تولید کننده و غیرتولید کننده تفاوتی قائل نیستند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان با بیان این که نگه داشتن درصدی از مبلغ تسهیلات که بر خلاف بخشنامه‌های بانک مرکزی نیز هست در برخی بانک‌ها همچنان انجام می‌شود گفت: بانک‌ها برای دور زدن این قانون پیش از پرداخت تسهیلات، از متقاضیان می‌خواهند مبلغی پول به حساب بانکی خود واریز کنند و همین مبلغ واریزی را به عنوان سپرده نگه می‌دارند.

دادستان سیدحسینی دریافت سود مرکب را از دیگر تخلف‌های بانکی در استان عنوان کرد و گفت: در این روش در برخی موارد سود دریافتی از وام گیرندگان تا ۵۰ درصد می‌رسد که این خود یکی از علل ورشکستگی تولیدکنندگان است.

وی ادامه داد: پس از ورشکستگی هم بانک‌ها، کارخانه‌های تولیدی را برای وصول طلب برمی دارند و، چون نسبت به کار تولیدی آگاهی ندارند کارخانه و همه سرمایه موجود در آن متوقف می‌شود.

سید حسینی گفت: هر چند ما در دادسرای مرکز استان برای حل مشکلات تولید کنندگان و استمهال تسهیلات شان تلاش می‌کنیم، اما این اقدامات مقطعی است و برای حل اصولی و منطقی آن باید نمایندگان مجلس و بانک مرکزی با اصلاح قوانین بانکداری در راستای حمایت از تولید، این مشکل را یک بار برای همیشه حل کنند.

دادستان از تولید کنندگان خواست: اگر بانک‌ها سود اضافی از آنان دریافت کرده اند به مراجع قضایی و تعزیرات حکومتی شکایت کنند تا بانک‌ها سود اضافی را پس بدهند.

دادستان عمومی و انقلاب در پایان سخنان خود تنها راه عبور از تحریم‌ها را حمایت از تولید کنندگان خواند و گفت: اگر مردم به تولید تشویق شوند مشکلات حل می‌شود.
 
انتهای پیام/م
 

دادستان عمومی و انقلاب گرگان از شبکه بانکداری کشور انتقاد کرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.