هپاتیت؛ از راه‌های انتقال تا درمان و پیشگیری

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران از بیماری هپاتیت، علائم و راه‌های پیشگیری از آن خبر داد.

بیماران مبتلا به هپاتیت چگونه پیاده روی اربعین را به سلامت پشت سر بگذارند؟به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  زهرا روددهقان دکترای آموزش پرستاری و هیئت علمی گروه داخلی و جراحی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: به التهاب و ورم کبد، هپاتیت گفته می‌­شود و عوامل مختلفی منجر به ایجاد التهاب در کبد می­‌شود که یک نوع آن، وجود ویروس هپاتیت A در بدن است.

علائم ابتلا به هپاتیت

وی درباره علائم هپاتیت، بیان کرد: علائم ابتلا در همه انواع هپاتیت مشابه است؛ به این صورت که ابتدا علائم عمومی مثل بی‌اشتهایی، ضعف، خستگی، تهوع، استفراغ و درد مبهم در قسمت فوقانی و راست شکم بروز می­‌کند، گاهی در این مرحله تب هم وجود دارد، بعد از این مرحله زردی پیش رونده بروز می­‌کند که طی آن ملتحمه، مخاط­‌ها و پوست بدن زرد می­‌شود؛ این علائم معمولاً حدود 4 تا 6 هفته بعد از ورود ویروس به بدن بروز می‌کند.

این دکترای آموزش پرستاری ادامه داد: همان‌طور که متوجه شدید اگر کسی در حین سفر به این بیماری مبتلا شود، قاعدتاً هیچ کدام از علائم بالا را در طی سفر تجربه نخواهد کرد و  علائم 4 تا 6 هفته بعد بروز خواهند کرد.

 روددهقان ادامه داد: این بیماری از طریق تماس‌های نزدیک منتقل می‌شود که عمده‌ترین راه انتقال آن از طریق مدفوعی - دهانی است؛ یعنی در مناطقی که بهداشت رعایت نشده است و یا پس از استفاده از دستشویی، دست­‌ها با آب و صابون شسته نمی­‌شود و با همان دست غذا خورده می­‌شود، این ویروس به راحتی انتقال می­‌یابد؛ همچنین این ویروس در اثر خوردن گوشت نپخته ماهی منتقل می‌شود.

راه‌های پیشگیری از هپاتیت A

وی افزود: از آن جا که هپاتیت A از طریق مدفوعی - دهانی منتقل می‌شود، بهترین راه برای پیشگیری از آن رعایت نکات بهداشتی  و جدا کردن وسایل شخصی بیمار مبتلا به هپاتیت A در دوران بیماری است؛ مورد اول که بسیار راحت است و مهمترین بخش آن هم شستن دست­‌هاست و اما چون شما نمی­‌دانید که چه کسی مبتلا به بیماری است، عاقلانه­‌تر این است که ظرف مخصوص به خود را به همراه داشته باشید.

این دکترای آموزش پرستاری یادآوری کرد: مسائل بهداشتی باید یکی از ملاک­‌های انتخاب ظرف غذا باشد؛ همچنین توصیه می­‌شود که یک لیوان در دار و یک قاشق مخصوص به خود همیشه در کیفتان حمل کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
ناشناس
۱۲:۲۵ ۰۲ آبان ۱۳۹۷
ممنون،مفید بود.لطفا در مورد جوشهای صورت هم مطلب تهیه کنید.چند وقت پیش هم ازتون خواسته بودم در مورد لیزیک چشم و عمل برداشتن عینک هم گزارش بزارید تو سایتتون.مرسی