تحلیلگر آمریکایی: دوران ارائه چک سفید واشنگتن به عربستان باید به پایان برسد

رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در پیامی توئیتری در پی اعتراف ریاض یه قتل خاشقجی، خواستار محدود شدن حمایت‌های واشنگتن از عربستان شد.

ریچارد هاس: دوران چک سفید آمریکا به عربستان باید به پایان برسد/ بن سلمان ثابت کرد استحقاق حمایت ما را نداردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان ریچارد هاس، رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در پیامی توئیتری با اشاره ضمنی به ماجرای قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول، اعلام کرد محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به حدی بی پروا است که ثابت کرده استحقاق حمایت آمریکا را ندارد.

این تحلیلگر آمریکایی در پیامی که در صفحه شخصی خود در توئیتر منتشر کرد، نوشت: اولویت‌های سیاست‌های آمریکا در قبال عربستان سعودی باید اول بر محدود کردن استفاده (عربستان) از اطلاعات و تسلیحات آمریکا در جنگ یمن به منظور پایان دادن به آن جنگ و دوم بازداشتن عربستان از شروع جنگ با ایران، قرار بگیرد.

رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در ادامه پیام توئیتری خود یادآور شد دوران ارائه چک سفید آمریکا (به عربستان) باید به پایان برسد، زیرا محمد بن سلمان ثابت کرده است به حدی بی پروا است که استحقاق چنین حمایتی را ندارد.

هاس چند روز پیش نیز در واکنش به رویکرد آمریکا در قبال ماجرای قتل خاشقجی با انتشار پیامی توئیتری اعلام کرد: روزی سیاست آمریکا این بود «اعتماد کن، اما صحت امر را مشخص کن»؛ اما حالا سیاست آمریکا این است «اعتماد کن و خودت را به آن راه بزن.»

خاشقجی منتقد جدی محمد بن سلمان بود که برای روزنامه واشنگتن پست کار می‌کرد. او آخرین بار در دوم اکتبر در هنگام ورود به کنسولگری این کشور در استانبول مشاهده شد. مقامات ترکیه اعلام کردند فایل صوتی و ویدئویی را در اختیار دارند که نشان می‌دهد جمال خاشقجی در دوم اکتبر و پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسیده است. سه شنبه گذشته روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد مقامات ترکیه موفق شدند هویت 5 تن از 15 مظنون به دست داشتن در ماجرای قتل خاشقجی را شناسایی کنند که بر اساس گفته آنها، چهار نفر از این افراد به دولت عربستان وابسته هستند. 

عربستان در حالی روز جمعه به کشته شدن روزنامه نگار سعودی در کنسولگری اعتراف کرد، که تا پیش از این هر گونه دست داشتن در ماجرای ناپدید شدن او را انکار می‌کرد. روایت مبهم ریاض از نحوه مرگ خاشقجی با انتقادات جهانی روبرو شد و بسیاری آن را غیرقابل باور دانستند.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، آمریکا ، ترکیه ، قتل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۱۳:۴۷ ۳۰ مهر ۱۳۹۷
به امید خدا .
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۱۳:۴۷ ۳۰ مهر ۱۳۹۷
به امید خدا .
آخرین اخبار