معاون بهداشت وزارت بهداشت مطرح کرد؛

جلوگیری از سرطان تخمدان با مصرف لبنیات/ سرانه مصرف مواد لبنی در کشور نگران کننده است

رئیسی گفت: مصرف مناسب شیر و لبنیات در پیشگیری از سرطان گوارش، تخمدان و در نرمال نگه‌داشتن فشار خون موثر است.

فنلاند رتبه اول مواد مصرفی در دنیا را دارد/ ارتباط مستقیم مصرف لبنیات با اقتصاد کشورها/ مصرف کم مواد لبنی سبب بروز سرطان گوارش و پوکی استخوان در افراد می‌شودبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت امروز در همایش غذای سالم لبنیات سالم که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، اظهار کرد: امروزه بحث سلامت از اهمیتی ویژه‌ برخوردار است، سلامت افراد با میزان مصرف لبنیات ارتباطی مستقیم دارد به طوری که اگر در کشوری سرانه مصرف مواد لبنی بالا باشد آن کشور از نظر شاخص‌های سلامت و بهداشت در جایگاهی مطلوب قرار دارد.

فنلاند؛ رتبه اول مصرف لبنیات دنیا

وی ادامه داد: کشور فلاند از نظر میزان مصرف مواد لبنی رتبه اول را در دنیا دارد و مردم این کشور سالیانه در حدود 365 کیلوگرم شیر و لبنیات مصرف می‌کنند اما مصرف روزانه شیر در ایران بین 130 تا 190 گرم است، این مطلب بدان معناست که مردم ایران روزانه کمتر از یک لیوان مصرف می‌کنند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: پوکی استخوان، سلامت دهان و دندان، کوتاهی قد از جمله موارد مصرف کم مواد لبنی در بین مردم است و مصرف مناسب شیر و لبنیات در پیشگیری از سرطان گوارش و تخمدان همچنین در نرمال نگه‌داشتن فشار خون بسیار موثر است. فرهنگ مصرف لبنیات باید  از کودکی در بین افراد جامعه آغاز شود تا شاهد دیری روند پیری بین مردم باشیم.

وی افزود: متاسفانه مصرف مواد لبنی در کشور ما پایین است و باید یک فکر جدی در زمینه افزایش مصرف سرانه مواد لبنیات در کشور داشته باشیم.

انقباض عضلات؛‌ نتیجه مصرف پایین لبنیات

رئیسی با اشاره به اینکه مصرف پایین مواد لبنی باعث انقباض عضلات می‌شود، افزود: میزان مصرف سرانه لبنیات ارتباطی مستقیم با اقتصاد و جی‌پی‌جی کشورها دارد، قیمت تمام شده مواد لبنی به گونه‌ای باشد تا همه مردم نسبت به این مواد دسترسی آسانی داشته باشند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: با کمک اصناف و همکاری وزارت بهداشت دستورالعملی در کشور  تدوین شده است تا یک ساماندهی در عرضه و تولید مواد لبنی ایجاد شود، خوشبختانه دستورالعمل در حال تهیه و گروه‌های تولیدی و عرضه‌کنندگان مواد لبنی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و پس از مدتی باعث بهبود شاخص‌های تولید و عرضه خواهد شد.

رئیسی با اشاره به اینکه در کشور 9 هزار واحد صنفی و 120 هزار نفر در این واحدها مشغول به فعالیت هستند، افزود: در کنار تولیدات صنعتی در کشور تولیدات سنتی نیز در حوزه مواد لبنی داریم و در سال گذشته با کمک دوستان واحد بهداشت همه اصناف حوزه لبنیات پایش و ارزیابی شده است.

وی اضافه کرد: وزارت بهداشت و اصناف بر تولیدکنندگان سنتی نظارت دارند و خوشبختانه این کار به خوبی در حال انجام است.

رئیسی گفت: بیماری تب مالت بر اثر مصرف لبنیات ناسالم در افراد ایجاد می‌شود و وزارت بهداشت وظیفه دارد در کنار اصناف چنین مواردی را کنترل کند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت یادآوری کرد: من امیدوارم فرهنگ‌سازی لازم در زمینه افزایش مصرف سرانه لبنی در کشور توسعه دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۳۰ مهر ۱۳۹۷
قیمت لبنیات را بیارید پایین اگه اینقدر به فکر سلامتی مردم هستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۳ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
قیمتها اونقدر رفته بالا خوردن لبنیات مضره تا نخوردنش
آخرین اخبار