قائم مقام وزیر امور خارجه هند مطرح کرد؛

افزایش تردد کشتی‌‌ها با امضای موافقتنامه چابهار/ استقبال هند برای افتتاح طرح‌های راه‌آهن چابهار، زاهدان و خواف_ هرات

قائم مقام وزیر امور خارجه هند گفت: امضای موافقتنامه چابهار زمینه‌ساز توسعه کشتیرانی و ترانزیت بین‌المللی می‌شود.

افزایش تردد کشتی‌‌ها با امضای موافقتنامه چابهار/ استقبال هند برای افتتاح طرح‌های راه‌آهن چابهار، زاهدان و خواف_ هراتبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تیرو مورتی قائم مقام وزیر امور خارجه هند در نشست شورای هماهنگی موافقتنامه ترانزیتی سه‌جانبه ایران، هند و افغانستان با بیان اینکه بندر چابهار کانون حمل و نقلی منطقه محسوب شده و در توسعه روابط تجاری سه کشور ایران، هند و افغانستان موثر است، گفت: کشتیرانی شریان حیاتی کشورها برای توسعه محاسبات اقتصادی به شمار می‌رود و راه‌اندازی این کریدور و امضای موافقتنامه چابهار به هماهنگی بیشتر کشتیرانی کشورها منجر می‌شود.

قائم مقام وزیر امور خارجه هند توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی میان سه کشور به خصوص در مسیر ایران را ضروری دانست، گفت: پروژه راه آهن خاف_ هرات و چابهار به زاهدان دو پروژه ریلی مهم در دست احداث هستند و بهره‌برداری از آنها مشکل سختی ارتباط ایران با افغانستان را برطرف می‌کند.

وی تأکید کرد: هند مشتاقانه منتظر افتتاح پروژه‌های ریلی و دریایی است و بندر چابهار در مسیر ارتباطی هند به آسیای میانه قرار دارد، در نتیجه این بندر می‌تواند به کانون فعالیت‌های ترانزیتی تبدیل شود.

تیرو مورتی توضیح داد: به زودی مسابقه رالی اتومبیلرانی INSTC برگزار می‌شود و از مسیر کریدور چابهار عبور می‌کند که این خود در تثبیت موافقتنامه چابهار و شناسانده شدن آن بسیار موثر است.

وی تأکید کرد: ریزه‌کاری‌های ابتدایی امضای موافقتنامه سرعت پیشرفت کار را کند می‌کند، اما دقت بیشتر در ابتدای این موافقتنامه ضامن مطمئن شدن این همکاری‌ها است.

وی گفت: باید مناسبات امضای موافقتنامه به صورت گام به گام عملیاتی شود و من در پایان به تعهد کامل هند در موافقتنامه چابهار اطمینان می‌دهم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار