تلألو زشتی سیب در بهشت سیب ایران

هرسال مهاباد به طور متوسط ۱۱۰ هزار تن سیب تولید می‌کند که ۳۰ درصد تبدیل به سیب زیر درختی می‌شود.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، هرسال با فرارسیدن فصل برداشت و روز‌های مهر در کنار جاده‌های بین شهری و روستایی و یا کنار باغ‌های سیب، صحنه‌های ناخوشایند وچشم آزاری را می‌بینیم و آن هم تلنبار شدن سیب‌های زیر درختی است.
 
قسمت تاسف برانگیز بحث سیب در مهاباد تبدیل ۲۰ درصد سیب‌های تولیدی به سیب زیر درختی است. بر اساس اعلام جهاد کشاورزی مهاباد پارسال ۴۰ هزار تن سیب زیر درختی و ۱۳۰ هزار تن سیب درختی داشتیم که با توجه به اینکه میزان تولید سیب امسال در مهاباد به علت سرمازدگی به نصف کاهش می‌یابد پیش بینی می‌شود امسال حدود ۱۰ هزار تن سیب زیر درختی و حدود ۵۰ هزار تن سیب درختی داشته باشیم.
 
مهاباد به واسطه موقعیت جغرافیای خاص، ظرفیت بالایی در زمینه گردشگری و کشاورزی دارد ،به همین دلیل در طول سال به ویژه در ایام سفر، این شهرستان شاهد حضور گردشگران زیادی از سراسر کشور است.پراکندگی باغ ها در شهرستان های مهاباد، ارومیه، سلماس، اشنویه و نقده و میاندآوب سبب شده که این استان هر سال محصول با کیفیت سیب را تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی کند.

تلألو سیب در بهشت سیب ایران

پراکندگی باغ ها در شهرستان های مهاباد، ارومیه، سلماس، اشنویه و نقده و میاندآوب سبب شده که این استان هر سال محصول با کیفیت سیب را تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی کند.

افت 65 درصدی تولید سیب به دلیل سرمای بهاره

امانی مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: امسال به دلیل خسارت ناشی از سرمای بهاره تولید این محصول 65 درصد افت کرده است.

تلألو سیب در بهشت سیب ایران

امانی افزود: پیش بینی می کنیم امسال 750 هزار تن محصول سیب از باغ های استان برداشت شود این در حالی است که پارسال یک میلیون و 300 هزار تن سیب برداشت شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۵۰ الی ۶۰ هزار تن محصول سیب از باغ‌های شهرستان برداشت شود در صورتی که پارسال ۱۲۰ هزار تن محصول برداشت شد.

کشاورزان موفق همچنان از شکوفه های باغشان مراقبت کردند

محمد کشاورز 28 ساله یکی از باغداران موفق مهابادی است که امسال با به کارگیری شیوهای فنی کشاورزی از سرمازدگی بهاره که مهمان ناخوانده ی شکوفایی باغش بود، میزبانی کرد.

تلألو سیب در بهشت سیب ایران

باغ وی نسبت به باغ های همجوار 10 درصد خسارت دیده است. وی در حالی که جعبه های سیب را بسته بندی می کرد در گفتگو با خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت: با به کار گیری توصیه های جهاد کشاورزی که تغذیه ی مناسب درخت ها بود  هم در فصل پاییز و هم در فصل بهار زمانی که درخت ها تازه شکوفه می‌دادند  با استفاده از راهکارهای غیر شیمیایی و شیمایی  درخت ها را تغذیه   کردیم و آن ها  را در برابر سرما محافظت کردیم.

محصولی که زمینه اشتغال را برای جوانان منطقه نیز رقم می زند

برداشت محصول سیب هر سال در این فصل زمینه اشتغال را برای 6 هزار در نفر دراستان آذربایجان غربی و 3500 نفر در شهرستان مهاباد ایجاد می کند.

تلألو سیب در بهشت سیب ایران

آقای افسری یکی از باغدارن شهرستان مهاباد گفت:در فصل برداشت سیب در باغ 5 هکتاری ما روزانه به طور معمول حدود 200 الی 300 نفر کار می کنند.

نقش صادرات سیب در  ارز آوری بیشتر برای کشور

کلیجی مدیر جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: حدود یک سوم سیب کشور در استان ما تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می شود.

تلألو سیب در بهشت سیب ایران

وی افزود: در صورت مساعد شدن شرایط صادرات پیش بینی می شود بیش از یکصد هزار تن از این محصول به کشورهای همجوار صادر کنیم.

بازار سردخانه های سیب هم کم کم رو به گرمی است

شهرستان مهاباد حدود  ۱۰ درصد از تولید سیب استان را به خود اختصاص می‌دهد که ۷۰ درصد آن در سردخانه‌ها نگهداری می‌شود.

تلألو سیب در بهشت سیب ایران

قادری رئیس صنعت، معدن و تجارت شهرستان مهاباد گفت: حدود40 هزار تن سیب در سردخانه ها نگهداری می کند و حدود 80 درصد سیب های سردخانه به استانها و کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان و روسیه صادر می شود.

 قیمت سیب در میدان میوه شهرستان

در ادامه برای کنترل قیمت ها سری به بازار میوه شهر زدیم. ۱۰ درصد از محصولات سیب در شهرستان مهاباد به صورت حاضری خوری به بازار عرضه می‌شود.

تلألو سیب در بهشت سیب ایران

کاک مصطفی یکی از فروشندگان میوه گفت: تقریبا 2 هزار و 300 تومان می خریم و 3 هزارتومان می فروشیم.

شریف زاده رئیس اتاق اصناف شهرستان مهاباد در گفتگو با خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: فروش میوه به صورت عمده در میدان میوه با سود 3 درصد است و فروش آن به صورت خرده طبق قانون نظام صنفی تا 25 درصد هست برای بعضی از سبزیجات مثل سبزی و کاهو تا 30 درصد، فروشنده می تواند سود بگیرد.

شریف زاده افزود: نظارت دقیق مسئولان از همین الان که زمان برداشت این محصول است می تواند راهی باشد تا این میوه با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد و در ادامه هم تأمین میوه شب عید و صادرات و ارز آوری بیشتر برای کشورمان رابه همراه داشته باشد.

سیب زیر درختی و کام تلخ کشاورزان

در بحث سیب درختی اما مقوله سیب صنعتی یا زیر درختی یا درجه سه موضوعی چالش برانگیز است که هرسال پیش از برداشت کام کشاورزان را تلخ می کند .گفته می شود امسال 30 درصد از سیب تولیدی استان  تبدیل به زیر درحتی می شود.

تلألو سیب در بهشت سیب ایران

کاک جعفر یکی از کشاورزان شهرستان مهاباد در حالی که به سیب های زیر درخت باغش اشاره  میکرد گفت: تقریبا 7 یا 8 روز است که سیب ها را از زمین جمع نکردم به این دلیل که هزینه کارگر زیاد است و واسطه ها و کارخانجات تبدیلی هم به میل خود قیمت گذاری می کنند .

آقای زارع کشاورز دیگر مهابادی گفت: دلال ها هر روز قیمت و بالا و پایین می برند یه روزی می گویند  قیمت کارخانه 600تومان است یه روز می گویند 500 تومان...

محصولی که در حاشیه جاده ها نرخ گذاری می شود

تلألو سیب در بهشت سیب ایران

 کاک انور باغداری که در حاشیه جاده ی مهاباد کوگ تپه سیب های زیر درختی اش را به واسطه ها می فروخت گفت: ما این ها را کیلویی 670 تومان  به واسطه ها می دهیم در حالیکه هزینه بیشتری برای ما دارد.باید سیب را از باغ جمع کنیم هزینه کارگر، هزینه کرایه ماشین... اصلا درآمدی برای  ما ندارد یعنی سیب زیر درختی برای ما هزینه و خرج است.

تلألو سیب در بهشت سیب ایران

یکی از واسطه ها گفت: سیب را به تاریخ روز خریداری می کنیم امروز از کشاورزها سیب را به قیمت 700 تومن خریداری و تا زمانی که به دست کارخانه برسد 780 تومان خودمان خرج می کنیم، آنرا به مبلغ 790 تومان به کارخانه می فروشیم و در کل  هر کیلو برای ما 10 تومان سود دارد.

یکی از راننده های کامیون که برای خرید سیب از یکی از واسطه ها آمده بود، گفت: بارم 21 تن است و آن را به  کارخانه دهگلان کردستان می برم تا در آنجا تبدیل به کنسانتره و آب میوه شود.

امسال 225هزار تن سیب صنعتی در استان آذربایجان غربی تولید خواهد شد

کریمی مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت:امسال 20 هزار تن سیب در شهرستان مهاباد تولید میشود که عمده محصولات زیر درختی مون به کارخانه های صنایع تولیدی مخصوصا آب میوه و به شهرستان های هم جوار صادر می شود.

تلألو زشتی سیب در بهشت سیب ایران

با توجه به اینکه دپوی سیب در کنار جاده های موجب آلودگی  بصری برای ساکنین و گردشگران می شود به سراغ رئیس راهداری شهرستان مهاباد رفتیم وموضوع را از طریق وی بررسی کردیم.

عبدلله پوری رئیس راهداری شهرستان مهاباد در گفتگو با گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت: دستورالعملی صادر شده مبنی بر اینکه تمام افرادی که به حریم راه ها تجاوز  می کنند و در محدوده راهها سیب دپوکرده اند در اسرع وقت باید جمع آوری کنند در غیر این صورت به دادگاه معرفی و دادگاه  خارج از نوبت به تخلف آن ها رسیدگی خواهد شد.

تلألو سیب در بهشت سیب ایران

خیاط رئیس تعاون روستایی شهرستان مهاباد در این زمینه گفت: اواخر شهریور ماه کمیته های شهرستانی استانی آمارگیری خود را نسبت به خرید سیب صنعتی اعلام کرده اند  و مراکزی راجهت جمع آوری سیب های دپو شده ایجاد کرده اند  ولی متاسفانه هنوز از سازمان مرکزی در رابطه با خرید سیب صنعتی برای ما ابلاغیه صادر نشده است.

شهرستان مهاباد سالانه با تولید متوسط ۱۱۰ هزار تن سیب، دست کم ۱۰ درصد از تولید سیب استان را به خود اختصاص می‌دهد در این میان 20درصد  آن به صورت زیر درختی درمی آید.

خرید تضمینی سیب و  پرداخت به موقع پول باغداران می تواند پایانی باشد برای داستان خرید وفروش این محصول در کنار وحاشیه جاده ها که هر سال تکرار می شود.

تلألو سیب در بهشت سیب ایران

نظارت دقیق مسئولان و توجه به تولید با کیفیت این محصول می تواند کمکی برای تأمین میوه شب عید، صادرات و ارز آوری بیشتر برای کشورمان باشد.

گزارشی از نگار هنرمند

انتهای پیام/ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.