کد خبر: ۶۷۰۸۲۵۰
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰
باشگاه خبرنگاران جوان بیرجند گزارش می دهد؛

 فرودگاه بین‌المللی بیرجند یکی از آماده‌ترین فرودگاه‌های کشور است، اما شرکت‌های هواپیمایی تمایل به برقراری پرواز به بیرجند ندارند.

به گزارش  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند   فرودگاه ها که مبدا و مقصد مسافرت های هوايی و دروازه ورودی به شهرها و کشورها هستند به عنوان سمبل يک شهر و کشور شناخته می شوند و زيبايی، شکوه، امکانات و معماری يک فرودگاه بيانگر وضعيت اجتماعی فرهنگی و حتی سياسی آن شهر يا کشور است.

براین مبنا گسترش روز افزون توسعه صنعت حمل و نقل هوايی در دهه اخير در جهان، به عنوان يکی از مهمترين محورهای توسعه و رشد کشورها مطرح شده و در برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و تکنولوژيکی از جايگاه ويژه ای برخوردار است .

از این رو می توان گفت، رشد فعاليت های اقتصادی و اجتماعی در ايران، لزوم جا به جايی سريع مردم و کالاها و در نتيجه افزايش روز افزون تقاضای بخش حمل و نقل هوايی را يک ضرورت اجتناب ناپذير ساخته است چرا که حمل و نقل هوایی سهم عمده ای در فعالیت تجاری کشورها دارد، به نحوی که غالباً به عنوان یکی از شاخص های رشد اقتصادی مردم است.

بنابراین امروزه توسعه حمل و نقل هوایی با بهبود خدمات فرهنگی و اجتماعی، گسترش فعالیت های اقتصادی، افزایش سطح اشتغال منطقه ای و توسعه گردشگری پیشرفت محسوس تری نیز داشته است.

فرودگاه بیرجند چشم انتظار پروازهای بیشتر/ عدم تمایل شرکت های هواپیمایی به برقراری پرواز

تأمین کامل زیرساخت‌های فرودگاه بیرجند

سلامی مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند   با بیان اینکه صنعت حمل و نقل هوایی یکی از ابزارهای مهم توسعه است گفت: ایجاد زیرساخت‌های هوانوردی و حمل و نقل، لازمه  توسعه منطقه‌ای و از ملزومات جذب سرمایه‌گذار و افراد متخصص شامل پزشکان مجرب، اساتید دانشگاه و صاحبان صنایع است.

 وی با اشاره به سیستم‌های نصب دستگاه  ناوبری VOR (زاویه دهنده پروازها ) برای تردد ایمن در همه شرایط جوی، نصب چراغ‌های Simple Approach  و PAPI  ، احداث ساختمان CCTV و حراست و قرار گرفتن فرودگاه بین‌المللی بیرجند در نوبت دریافت گواهینامه فرودگاهی از ایکائو افزود: در طول چهار سال گذشته همه نیازمندی‌های فرودگاه در بخش‌های عملیاتی و تجهیزاتی توسط شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تامین شده است.

سلامی تصویب طرح توسعه ترمینال داخلی به مساحت 3500 متر مربع، مطالعه و طراحی ترمینال بین‌المللی پروازهای خارجی، ارتقاء سطح درجه‌بندی فرودگاه از B1 به A3 در بین فرودگاه‌های کشور، ارتقاء سطح تشکیلات اداری فرودگاه به اداره کل، تکمیل ساختمان یگان حفاظت هواپیمایی، احداث نمازخانه فرودگاه همراه با محوطه‌سازی‌ها و احداث سرویس‌ها، بازگشایی مسیر جدید فرودگاه از جاده کمربندی زاهدان از دیگر زیرساخت‌های فرودگاه بین‌المللی بیرجند است.

مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان جنوبی،گازرسانی به فرودگاه، احداث و آسفالت پارکینگ خودروها (افزایش تعداد مکان پارک به 3 هزار خودرو)، استانداردسازی مارکینگ باند و سطوح پروازی، نصب کنسول‌های برج مراقبت پرواز با استفاده از محصول داخلی، احداث هلی پد  (محل نشستن هلیکوپتر)، استریپ‌سازی را از امکانات فرودگاه بیرجند برشمرد.

فرودگاه بیرجند چشم انتظار پروازهای بیشتر/ عدم تمایل شرکت های هواپیمایی به برقراری پرواز

به گفته وی، پوشش کانال آب‌های سطحی و  ایمن سازی اطراف باند پروازی، احداث ساختمان RCAG در ارتفاعات تقی قنبر، پیگیری و تصویب نصب سیستم کمک ناوبری ILS، پیگیری و تصویب نصب Radar  در ارتفاعات باقران و پیگیری ساخت پروژه ساختمان تنها بخشی از پروژه‌های اجرا شده طی این چند سال است.

 سلامی اظهار کرد: اغلب هزینه‌های فرودگاه سهمی از اعتبارات استانی ندارند و تقریباً همه اعتبارات از طریق شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تامین می‌شود، همچنین فرودگاه زیرساختی استراتژیک برای کشور محسوب می‌شود و هزینه‌های مرتبط با آن نیز در هر صورت تامین می‌شود.

وی در چهار سال حضور خود در استان تا به امروز نزدیک به 400 میلیارد ریال برای تامین زیرساخت‌های فرودگاه بین‌المللی بیرجند توسط شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران هزینه شده است و در صورت تامین اعتبار جهت پروژهای احداث ترمینال جدید فرودگاه بیرجند و نصب سامانه راداری شرق کشور تنها برای این دو پروژه اعتباری بالغ بر 700 میلیارد ریال در اواخر سال جاری جذب می‌شود.

فرودگاه بیرجند چشم انتظار پروازهای بیشتر/ عدم تمایل شرکت های هواپیمایی به برقراری پرواز

آمادگی پذیرش 50 پرواز در شبانه روز

 مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان جنوبی در مورد مشکلات فرودگاه بیرجند افزود: از نظر زیرساختی هیچ گونه مشکل برای برقراری پروازها نداشته و روزانه آمادگی پذیرش تا 50 پرواز در طول شبانه روز را داریم.

سلامی گفت: در صورت صدور مجوزهای لازم توسط سازمان استخدامی کشور و تامین نیروهای متخصص در برخی امور تخصصی آمادگی کامل جهت تبدیل شدن به فرودگاه 24 ساعته را نیز داریم اما باز هم علی‌رغم کمبود نیرو برای تامین شیفت‌های شبانه روزی این فرودگاه در عملیات رفت و بازگشت حجاج در امسال و سال گذشته به  صورت 24 ساعته به مردم و زائران خدمت‌گذاری کرده است و رضایت 100 درصدی زائران را در این مدت داشته‌ایم.

ناوگان کشوری جوابگوی تقاضاهای موجود نیست

سلامی با اشاره به اینکه محدودیت‌هایی در تامین ناوگان کشور وجود دارد و ناوگان موجود کشور پاسخگوی تقاضای موجود نیست گفت: همان طور که بارها عنوان شده وظیفه فرودگاه‌ها تامین زیرساخت، تجهیزات ناوبری و کمک ناوبری، ساخت و تجهیز ترمینال‌ها و باند پروازی برای انجام پرواز امن و ایمن است که در این سال‌ها اداره کل فرودگاه‌های استان به وظیفه خود عمل کرده و به صد درصد اهداف تعیین شده خود رسیده است.

مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان جنوبی یاد آور شد: از تعداد پروازهای باطلی اعلام شده توسط شرکت‌های هواپیمایی هیچ کدام به دلیل کمبودی در زیرساخت‌های فرودگاه لغو نشده‌اند و علت اصلی لغو این پروازها شرکت‌های هواپیمایی که مستقیماً زیر نظر سازمان هواپیمایی کشور، هستند.

وی ادامه داد: با همه این موارد باز هم این اداره کل به جهت تکریم و خدمت به ارباب رجوع مکاتبات فراوانی با تمامی شرکت‌های هواپیمایی فعال در کشور و همچنین سازمان هواپیمایی کشوری داشته و تمام سعی خود را کرده تا بتوانیم این مشکل را برطرف سازد.

فرودگاه بیرجند چشم انتظار پروازهای بیشتر/ عدم تمایل شرکت های هواپیمایی به برقراری پرواز

سلامی در مورد لغو پروازها در بسیاری از فرودگاه‌های کشور از جمله فرودگاه بیرجند افزود: در کشور تعداد 17 شرکت هواپیمایی وجود دارد که امور مربوط به حمل و نقل هوایی را انجام می‌دهند که به دلیل تحریم‌های ظالمانه،  مشکلاتی در این چند سال دامن‌گیر این شرکت‌ها شده است.

همچنین تعداد 250 فروند هواپیما در کشور موجود است که حدود 52 درصد از این تعداد به دلیل عمر بالا دچار نقص فنی و تعداد زیادی زمین‌گیر هستند و یا به دلیل تحریم‌ها در انتظار خرید قطعه بوده و امکان پرواز ندارند و همین امر موجب شده با کمبود شدید هواپیما در ناوگان هوایی روبه‌رو شویم و از آن طرف هم شرکت‌های هواپیمایی با وجود این مشکلات و کمبودها تنها در صورتی که این تضمین را داشته باشند که متضرر نمی‌شوند حاضر به همکاری می‌شوند.

 مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان جنوبی ادامه داد : شرکت‌های هواپیمایی عمدتا خصوصی هستند و مالکیت هواپیماها را در اختیار دارند و عمده هواپیماهای شرکت‌ها در تهران مستقر است و صرفا اقدام به پرواز فرودگاه‌های استان‌ها می‌کنند و مجددا در تهران اسکان می‌یابند و همان طور که بارها در نشست‌های خبری، جلسات با مسئولان استان مطرح کرده‌ایم.

سلامی با بیان اینکه تاسیس ایرلاین به مرکزیت بیرجند، خرید هواپیما توسط استان و سپردن عملیات آن به شرکت‌های هواپیمایی فعال، ادامه داد: اعطای تسهیلات به شرکت‌های هواپیمایی و اخذ تعهد محکم و دقیق با هماهنگی سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برای بیس کردن پرواز در استان، استفاده از ظرفیت چارتری در استان و تشکیل کارگروه ویژه برای افزایش پروازها با حضور تمامی متخصصان و صاحب‌نظران را از راهکارهای مهم در برقراری یک پرواز منظم و بدون هیچ گونه باطلی مرکز استان است.

بعد از گفتگو با مدیر کل فرودگاه بین المللی بیرجند به سراغ چند آژانس هواپیمایی رفتیم تا از زبان آژانس های هواپیمایی دلایل عدم تمایل شرکت های هواپیمایی به برقراری پرواز به بیرجند را جویا شویم.

هزینه بر بودن خدمات هندلینگ

شرکت های  خدمات زمینی فرودگاهی به شخص حقوقی اطلاق می شود که از سازمان هواپیمایی پروانه بهره برداری در یک یا چند فرودگاه را دریافت داشته و تصدی امور اداره، نگهداری و بهره برداری خدمات زمینی فرودگاهی را به عهده دارد.

نوع فعالیت شرکت خدمات هندلینگ مبنی بر ارائه تأمین، تعمیر و نگهداری وسایل و تجهیزات، تأمین نیروی انسانی مجرب، جابه جایی مسافر و بار ورودی و خروجی از هواپیما به پایانه و بالعکس، سوار و پیاده کردن مسافر، تخلیه و بارگیری، انجام تشریفات مسافر ورودی و خروجی پایانه ها، قبول و پذیرش بار خروجی و تحویل بار ورودی به صاحب بار، جابه جایی و هدایت تجهیزات مورد نیاز هواپیما جهت خدمت رسانی، نظافت هواپیما، است.

فرودگاه بیرجند چشم انتظار پروازهای بیشتر/ عدم تمایل شرکت های هواپیمایی به برقراری پرواز

وقتی از دلایل  همکاری نکردن شرکت های هواپیمایی با فرودگاه از این آژانس ها پرسیدم مدیران آژانس ها در  گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ همه متفق به یک نظر بودند که ارائه خدمات فردگاهی برای شرکت های هواپیمایی به صرفه نیست و شرکتی تقبل نمی کند که این هزینه ها را برای یک شرکت هواپیمایی دیگر هم انجام دهد.

از سوی دیگر مدیران این آژانس ها معتقد بودند اکثر پروازهای بیرجند مأموریت های اداری بوده است و از زمانی که این مآموریت ها کم شده، پروازها با کمبود مسافر مواجه شده است.

به همین دلیل زمانی که شرکت های هواپیمایی با نبود مسافر رو به رو شدند در نتیجه برای این شرکت ها صرفه اقتصادی نداشت که سرمایه گذاری کنند.

گزارش از اکبرآبادی

انتهای پیام/س

کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
برچسب ها
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
سروش خبر
ایتا خبر
ویسپی خبر
گپ خبر
آی گپ خبر
بله خبر
توییتر خبر
اینستاگرام خبر
اپلیکیشن باشگاه خبرنگاران- صفحه خبر