مدیرکل زندان‌های کردستان خبر داد:

ارائه ۲۸۱۰ مورد خدمات مشاوره‌ای به خانواده زندانیان کردستان

مدیرکل زندان‌های استان کردستان از ارائه دو هزار و ۸۱۰ مورد خدمات مشاوره‌ای به خانواده زندانیان استان طی سال‌جاری خبر داد.

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،اسحاق ابراهیمی گفت: فعالیت واحد مددکاری در زندان‌ها و مراکز اصلاحی و تربیتی استان از جمله فعالیت‌های زندان‌های استان است و در حال حاضر ۱۷ مددکار در زندان‌های استان مشغول ارائه خدمات مددکاری و مشاوره‌ای به زندانیان هستند.

وی با اشاره به لزوم توجه به حرفه مددکاری در جامعه افزود: این شغلِ حساس به مثابه ابزاری مهم و اصلی در حل مشکلات فردی و اجتماعی افراد به کار می‌رود و در سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف بالاخص زندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ابراهیمی بیان کرد: شغل مددکاری در مراکزی همچون زندان‌ها که افراد آسیب دیده و یا در معرض آسیب جامعه را در خود جای داده است، دارای اهمیتی به مراتب بیشتر است و یک مددکار اجتماعی که در زندان مشغول به کار است باید بداند که یک زندانی در کدام مرحله از زندگی دچار اختلال و مشکل شده که با دریافت نتایج حاصل از این پیگیری و انجام اقدامات مددکاری لازم در این خصوص، شرایطی فراهم خواهد کند که مددجو در مسیر بازگشت شرافتمندانه به جامعه قرار گیرد.

مدیرکل زندان‌های کردستان همچنین با اشاره به آیه ۳۲ از سوره مائده که می‌فرماید «وَ مَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا» بیان کرد: تمام تلاش مددکاران زندان‌های کردستان بر این است تا ضمن بازاجتماعی کرد زندانیان شرایط مساعد را برای بازگشت و حضور موثر و مفید آنان در جامعه را فراهم نمایند که این آیه از قرآن مجید نیز به اینچنین موضوعاتی در جامعه اشاره دارد.

ابراهیمی با بیان این مطلب که مددکاران زندان‌های استان صرفا به زندانیان خدمات مددکاری ارائه نمی‌دهند بلکه این خدمت شامل خانواده‌های آنان نیز می‌شود، گفت: در ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۷ تعداد دو هزار و ۸۱۰ مورد خدمت و مشاوره از سوی مددکاران زندان‌های استان در حوزه‌های مختلف از قبیل: اعتیاد، طلاق وغیره به خانواده‌های زندانیان ارائه شده است.

وی  زندانیان را همچون سایر افراد عضوی از جامعه انسانی تلقی کرد و با تاکید بر این موضوع که نباید آنان را بالفطره مجرم دانست، تصریح کرد: یک فرد بنابه هر جرمی که به زندان وارد می‌شود زندگی او به سه دوره‌ی قبل از ورود به زندان، دوران محکومیت و پس از آزادی تقسیم می‌شود.

ابراهیمی اضافه کرد: مددکار نباید صرفا بر دوره محکومیت مانور بدهد بلکه باید بین این سه فرآیند تعامل ایجاد کند و موظف است به دوران پس از محکومیت مددجو نیز توجه ویژه کرده و برای این دوران نیز برنامه‌ریزی نماید.

این عضو شورای قضایی استان، پیگیری‌های مستمر از سوی مددکاران زندان‌های استان را موجب فراهم شدن زمنیه آزادی بسیاری از زندانیان در سطح استان دانست و اظهار داشت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون، مددکاران مراکز اصلاحی و تربیتی استان با تماس‌ها و نشست‌های متعدد با شاکیان پرونده‌های زندانیان، در ۷۸۸ مورد از مذاکرات خود دست پر بیرون آمده و زمنیه اخذ رضایت از شکات را فراهم کرده‌اند.

ابراهیمی، تلاش‌های شبانه‌روزی مددکاران زندان‌های استان در پرونده‌هایی که پای اولیای دم در میان بوده است را نیز بسیار موثر جلوه داد و گفت: در بهار و تابستان سال ۹۷ مددکاران زندان‌های کردستان که باید آن‌ها را قلب تپنده این مراکز دانست، در ۱۱ مورد موفق شده‌اند تا با کسب رضایت از اولیای دم، زندگی دوباره را به زندانیانی که به قصاص محکوم شده بودند، بازاعطا نمایند.

مدیرکل زندان‌های کردستان، نقش و اثرگذاری مددکاران را در کاهش استرس‌های فردی و محیطی زندان و در نتیجه تعمیق امور پیشگیری و کاهش آسیب رفتار‌های پر خطر را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: مددکاران با اجرای دقیق دستورالعمل حوزه کاری خود خواهند توانست آرامش روحی و روانی را که پیش زمینه‌ای مهم برای ورود به سایر فعالیت‌های اصلاحی و تربیتی است را به مددجویان القا کنند که خوشبختانه این مهم در زندان‌های کردستان تحقق یافته است و مددکاران با داشتن وجدان کاری و روحیه‌ی جهادی توانسته‌اند در فرآیند بازاجتماعی کردن بسیاری از زندانیان موثر واقع شوند.

انتهای پیام/م

فعالیت ۱۷ مددکار در زندان‌های استان کردستان

برچسب ها: مددجویان ، زندان ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.