گزارش/

کشاورزان نسبت به بیمه محصولات کشاورزی دلسرد شدند/ صندوق بیمه راه به جایی نبرد

جبران خسارت اندک و تاخیر در پرداخت غرامت کشاورزان موجب شده تا صندوق بیمه محصولات کشاورزی کارایی لازم را نداشته باشد.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،بیمه به عنوان یکی از مهم ترین ابزارهای بخش کشاورزی، می تواند کشاورزان را به تولید دلگرم و امیدوار کند چرا که حوزه کشاورزی به دلیل قرار گرفتن در معرض حوادث طبیعی و تنش های محیطی بسیار پرخطر است به گونه ای که هر لحظه ممکن است آسیب جدی به باغات، مزارع و تولید وارد کند.
 
با وجود آنکه جلوگیری از ورود خسارت به بخش کشاورزی از لحاظ کمیت و کیفیت قابل کنترل است و تنها نمی توان جلوی وقوع  آن را گرفت،بنابراین کشاورزان برای کاهش زیان خود باید اقدام به بیمه محصولات کشاورزی کنند.
 
ناگفته نماند که جبران خسارت اندک و تاخیر در پرداخت غرامت باغداران موجب شده تا صندوق بیمه محصولات کشاورزی کارایی لازم را نداشته باشد و بخش غالب فعالان این بخش را از بیمه کردن باغات و مزارع خود در برابر خسارت احتمالی منصرف کند.
 
این درحالی است که صندوق بیمه محصولات در بخش کشاورزی می تواند خسارت در مراحل مختلف تولید ناشی از خشکسالی و وقوع بلایای طبیعی به حداقل برساند و کشاورزان را نسبت به آینده کشت و کار امیدوار کند اما در سال های اخیر به سبب عملکرد ضعیف پاسخگوی نیاز کشاورزان نیست.
 
حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین وضعیت غرامت پرداختی به باغداران خسارت دیده از سوی صندوق بیمه محصولات کشاورزی با خبر شویم:
 
علی خان محمدی مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با انتقاد از نبود کارایی مناسب صندوق بیمه محصولات کشاورزی اظهار کرد: صندوق بیمه محصولات کشاورزی آن طور که باید و شاید جوابگوی هزینه کشاورزان نیست تا آنها بتوانند در مواقعی که دچار خسارت می شوند،نگرانی جز ادامه تولید نداشته باشند.

وی افزود: در مواقعی که کشاورزان و باغداران به سبب عوامل طبیعی نظیر سیل،سرمازدگی،خشکسالی و... دچار خسارت می شوند، حداقل بررسی های اولیه برای اعلام خسارت وارده از سوی کارشناسان بیمه دو ماه طول می کشد.

به گفته خان محمدی طی چند سال اخیر، غرامت باغداران به بهانه های مختلف نظیر کمبود منابع مالی صندوق بیمه، به موقع پرداخت نمی شود که این امر کشاورزان را برای ادامه فعالیت با مشکلات متعددی روبرو کرده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بیمه کنونی محصولات کشاورزی دردی از کشاورزان دوا نمی کند،بیان کرد: براین اساس بیمه تخصصی باید وارد بخش کشاورزی شود تا کارایی لازم برای خدمات رسانی به کشاورزان را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه صندوق بیمه محصولات کشاورزی از کمبود اعتبار رنج می برد، افزود: با توجه به وضعیت کنونی صندوق بیمه نمی توان کشاورزی را نجات داد و  تا به کشاورزان این اطمینان خاطر را داد که در برابر حوادث غیر مترقبه هیچ گونه نگرانی نداشته باشند.

خان محمدی  با انتقاد از عدم پرداخت غرامت باغداران خسارت دیده گفت: با گذشت شش ماه از خسارت سرمازدگی بهاره،تا کنون غرامت باغداران پرداخت نشده است که این امر برای افرادی که خود را در بخش کشاورزی مسئول می دانند جای تاسف دارد.

مدیرعامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی ادامه داد: امسال باغات ۱۷ استان  کشور دچار خسارت شدند و متاسفانه تاکنون اقدامی برای پرداخت غرامت باغداران صورت نگرفته است.
 
وی با اشاره به آثار سوء تاخیر در پرداخت غرامت ها بر بخش کشاورزی گفت: اگرچه معاون اول رییس جمهور طی بخشنامه ای اعلام کرد که بانک ها موکلفند وام های پرداختی کشاورزان را به مدت سه سال استمهال کنند،اما تا کنون این بخشنامه اجرا نشده است و با  ادامه این روند نمی توان امیدوار بود که تولید پایدار در بخش کشاورزی استمرار یابد؟

به گفته خان محمدی وضعیت بخش کشاورزی هر سال بدتر از سال گذشته است که این موضوع تاثیر بسزایی در امنیت غذایی دارد،همانگونه که امسال سرمازدگی بهاره و کاهش تولید بر گرانی میوه تاثیر بسزایی داشت.

خان محمدی در پایان تصریح کرد: با وجود آنکه تاخیر در پرداخت غرامت ها تاثیر بسزایی در آینده کشت باغات دارد، از اینرو انتظار می رود که هر چه سریع تر خسارت باغداران پرداخت شود.
 

ریالی از غرامت باغداران خسارت دیده پرداخت نشده است

 
مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران استان تهران در گفت و گو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی،گفت: با وجود آنکه خسارت برخی مناطق در اواخر فروردین قطعی بود، اما متاسفانه تا کنون غرامت باغداران‌ به بهانه های مختلف پرداخت نشده است.

وی افزود: باتوجه به آنکه زمان برداشت عموم محصولات باغی خسارت دیده به پایان رسیده ، اما تاکنون ریالی از غرامت وارده در اختیار باغداران قرار نگرفته است.

شادلو درباره دیگر مشکلات پیش روی باغداران بیان کرد: ابلاغیه اخیر دولت مبنی بر استمهال وام های کشاورزان که بازپرداخت آن تا تاریخ ۷ شهریور ماه بود،نمکی بر زخم کشاورزان خسارت دیده  است چرا که بخش باغبانی تنها یک‌محصول در طول سال برداشت می کند.

به گفته وی با مکاتبات و پیگیری های صورت گرفته، انتظار می رود که استمهال وام کشاورزانی که بازپرداخت آن تا پایان سال ۹۷ است،شامل این قانون شود .

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به آنکه باغداران خسارت دیده از نقدینگی لازم برای ادامه فعالیت برخوردار نیستند و از طرفی تمامی امور باغداری همچون هرس، خاک ورزی، کود دامی و ...باید در فصل زمستان صورت گیرد، از این رو انتظار می رود که پرداخت غرامت باغداران هرچه سریع تر صورت گیرد تا آنها برای ادامه فعالیت خود مشکلی نداشته باشند.

نایب رئیس اتحادیه باغداران در پایان تصریح کرد: در گذشته کشاورزان نهاده های مورد نیاز خود را به صورت وعده ای و مدت دار تهیه می کردند،این درحالی است که هم اکنون به سبب نوسان نرخ ارز و شرایط فعلی اقتصاد، تمامی خریدها به صورت نقدی انجام می شود. حال اگر نقدینگی مورد نیاز کشاورز از محل پرداخت غرامت یا استمهال وام ها تامین نشود،لطمه شدیدی به بخش باغداری کشور وارد خواهد شد چرا که باغداران قادر به تامین نهاده و هزینه های کارگری نخواهند بود.
 

صندوق بیمه محصولات کشاورزی جوابگوی خسارت کشاورزان نیست

 
عنایت اله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با انتقاد از تاخیر در پرداخت غرامت باغداران اظهار کرد: طی چند ماه اخیر باغداران در فصل شکوفه دهی درختان به دلیل تگرگ و سرمازدگی میوه های سردرختی دچار خسارت شدند.
 
وی افزود: با وجود اعلام خسارت سرمازدگی بهاره از سوی کارشناسان، تاکنون غرامت چندانی پرداخت نشده است چرا که صندوق بیمه محصولات کشاورزی جوابگوی این گونه خسارت نیست.
 
بیابانی ادامه داد: اگرچه گفته می شود که 700 تا 800 میلیارد تومان از غرامت باغداران خسارت دیده پرداخت شده است، اما باید بررسی کرد که آیا این پرداخت ها واقعیت دارد؟ یا تنها در حد حرف باقی مانده است.
 
عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در پایان تصریح کرد: با وجود آنکه در برخی استان ها، خسارت جزئی به کشاورزان پرداخت شده است، اما  میزان خسارت پرداختی توسط کارشناسان بخش تایید نشده است چرا که  کشاورزان به دلیل وقوع  تگرگ، سیل، و بارش های سیل آسا خسارت جدی دیدند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کیانوش
۲۰:۰۵ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
با سلام چرا کشاورزان فقط جهت بیمه حتما از انحصار بیمه کشاورزی باید استفاده کنند و اجازه ورود سایر بیمه ها در تمام زمینه های کشاورزان داده نمی شود .
Iran (Islamic Republic of)
آزادی
۱۴:۲۸ ۰۸ آبان ۱۳۹۷
وقتی صندوق به کارشناس خودش که درشرایط بدجوی داره کارمیکنه دربهترین شرایط بعد ازشش ماه کارمزد پرداخت میکنه درحالی که بیمه هم نیست وبا اتومبیل وبا هزینه شخصی خودش به نقاط مختلف سرکشی میکنه توجهی نداره چه انتظاری میره که حق کشاورز پرداخت کنه اقایون کار وزندگی خودشان روبراهه توفکر بقیه نیستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۰۸ آبان ۱۳۹۷
بیمه محصولات کشاورزی هم مثل نرخ تضمینی گندم إإإإإ
Iran (Islamic Republic of)
کشاورز
۱۳:۲۲ ۰۸ آبان ۱۳۹۷
مسولین صندوق بیمه محصولات کشاورزی در موعد مقرر به عقد قرار داد با کشاورزان اقدام می کنند و هزینه ملیاردی آنها را وصول می کنند ولی موقع پرداخت خسارت کشاورزان را خون بدل می کنند و متاسفانه داد کشاورز هم بجایی نمیرسه بهتره در در این روندی که پیش گرفتند تجدیدنظر کنند
Iran (Islamic Republic of)
کارگزار بیمه کشاورزی کردستان
۱۲:۲۸ ۰۸ آبان ۱۳۹۷
تو هیچ منطقی نمیگنجه سیستمی که توان ساماندهی و بیمه نیروهای خودشو انجام بده چطوری میخواد به داد کشاورزا برسه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۰۸ آبان ۱۳۹۷
وقتی نوبت به مردم میرسه بودجه نیست،اما حقوقهای نجومی سر به فلک زده....کی میخواهید به داد این مردم برسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۰۸ آبان ۱۳۹۷
انتظار دارید بیمه خسارت سود محصول راب دهد که برداشت نشده است - محصول گندم ارزانترین کشت و بصرف ترین زراعت است با اندک هزینه که ضعیف ترین افراد هم در فعالیت آن مشارکت و کشت و برداشت دارند - دلیل ارزانی سرمایه گذاری است لیکن سودبسیار بالائی دارد بیمه سرما را بیمه می کند هزینه بذر و کشت را اندک هم هزینه دارد متقبل می شود - چرا انتظار داریم بیمه منفعتی هم فرای سرمایه اولیه که آن را جبران خسارت می کند بپردازد - یک سال دولت این محصول گران همین گندم را که حد اقل در کیلو 11000ریال هزار و صدتومان در هر کیلو سود تولید است 11 برابر اصل سرمایه سرمایه گذار را نخرد گندم دویست تومان هم مشتری نخواهد داشت یکسال دولت امتحان کند.
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۸:۳۸ ۰۹ آبان ۱۳۹۷
اصلا شما میدونی کشت استراتژیک یعنی چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۰۸ آبان ۱۳۹۷
وضعیت بیمه کشاورزی اسفناکه اگه 50 ملیون خسارت ببینی حداکثر 800 هزار تومن بهت پرداخت می کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۲ ۰۸ آبان ۱۳۹۷
سلام وضعیت سیستم بیمه محصولات کشاورزی افتضاح میباشد این چه نوع بیمه ای هست که کارگزار بیمه ناراضی کشاورز یا دامدار ک مشتری ست ناراضی.مجری بیمه ک بانک کشاورزی و صندوق بیمه هست ناراضی .کارشناسا ناراضی.ما کارگزار بیمه محصولات کشاورزی هستیم فوق لیسانس کشاورزی با۶سابقه کارگزاری بیمه محصولات کشاورزی هستم اما خودمان بیمه نیستیم.متلسفانه مسئولین بفکر سرمایه های انسانی نیستن عمر مفید ما تلف شد خدا به داد نسل های بعد برسه که در بخش کشاورزی قراره کار کنن، طرح جذب کارگزارای بیمه چندبار تومجلس رای اورد اما اجرا نشد معلوم نیست گناه ما ه....افزایش سن و هدر دادن بهترین روزهای عمران جهت خدمت به کشاورزان و دامداران متاسفانه مسولان هیچ ارزشی برای ما قائل نیستن متاسفم
France
وحید
۰۱:۵۱ ۰۸ آبان ۱۳۹۷
صندوقی که به داده کارشناسای خودش نمیرسه. و در کمال ناباوری خود کارشناسی صندوق بیمه تامین اجتماعی نمیشن چه انتظاری میشه از این صندوق داشت و چطور این صندوق میخواد به داد کشاورزا برسه.
آخرین اخبار