با حضور رزمندگان افغانستانی دفاع مقدس؛

کتاب از دشت لیلی تا جزیره مجنون در قم رونمایی شد

کتاب "از دشت لیلی تا جزیره مجنون"،مجموعه خاطرات رزمندگان افغانستانی دفاع مقدس،نوشته محمدسرور رجایی در قم رونمایی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم ، آیین رونمایی از کتاب" از دشت لیلی تا جزیره مجنون "با محوریت خاطرات رزمندگان افغانستانی دفاع مقدس ،نوشته محمدسرور رجایی، ظهر پنجشنبه در حوزه هنری قم واقع در خیابان شهدا با حضور جمعی از رزمندگان افغانستانی برگزار شد.

رونمایی از کتاب از دشت لیلی تا جزیره مجنون در قم

آغاز این مراسم با پخش سرود ملی دو کشور ایران و افغانستان همراه بود.

رونمایی از کتاب از دشت لیلی تا جزیره مجنون در قم

روح الله رضوی،مسئول اتحادیه بین المللی امت واحده و فعال جهان اسلام معروف به سرباز روح الله، جوان انقلابی کشمیری در این مراسم با اشاره به ایده برگزاری کنگره شهدای غیر ایرانی دفاع مقدس گفت:از زمان دانشجویی در دانشگاه تهران این ایده در من شکل گرفت،زمانی که به قم می آمدم به گلزار شهدای علی بن جعفر می رفتم و در آنجا  بر سر مزار شهدای عراقی و افغانستانی می رفتم؛ دلیر مردانی که با حضور در جبهه های حق علیه باطل در دوران دفاع مقدس در کنار رزمندگان ایرانی شجاعانه جنگیدند.

رونمایی از کتاب از دشت لیلی تا جزیره مجنون در قم

وی در ادامه افزود:پاسداری از انقلاب اسلامی مرز جغرافیایی نمی شناسد و و هر زمان که ارزش‌های اسلام مورد تهدید دشمنان قرار گیرد رزمندگان با ملیت های مختلف از جان خود که ارزشمند‌ترین هدیه آنان به اسلام است خواهند گذشت.

سرباز روح الله گفت:امروز هم برای پاسداری از اسلام برای دفاع از ارزش‌های نظام اسلامی، مرز جغرافیایی و ملیت متصور نیست و پاسداران جان برکف اسلام هر لحظه آماده دفاع از آرمان‌های اسلام و انقلاب اسلامی هستند.

رونمایی از کتاب از دشت لیلی تا جزیره مجنون در قم

در ادامه این مراسم محمد سرور رجایی، نویسنده افغانستانی کتاب از دشت لیلی تا جزیره مجنون گفت:ایده نویسندگی خاطرات رزمندگان دفاع مقدس  در کابل و از زمان نوجوانی ام،شکل گرفت،آن زمان  مجله جهادی مخفیانه به دست ما می رسید و بین دوستان دست به دست می شد،در یکی از شماره های این مجله مطلبی در مورد شهید کربلایی  ابوالفضل پور یزدی منتشر شد،شهیدی که از قم به افغانستان رفته بود و در هرات به شهادت رسیده بود،و زمان شهادتش پیش از جنگ ایران و عراق بود و در آرامستان شیخان دفن شده است،و در واقع از زمان نوجوانی در کابل متوجه شدم از ملیت های مختلف در کشوری  غیر کشور خود شهید می شوند، می خواستم خانواده های این شهدا را پیدا کنم تا خاطراتشان بازگو شود.

رونمایی از کتاب از دشت لیلی تا جزیره مجنون در قم

وی در ادامه عنوان کرد:در ابتدای کار انگار دنبال سوزن در انبار کاه بودم،خیلی از دوستان مانع می شدند، می گفتند این خط قرمز است حتی محکوم به سیاسی کاری می شدم تا این که جانباز افغانستانی امان الله امینی به سختی خاطرات را بیان کرد، برای تالیف کتاب بیش از ده سال وقت گذاشتم بارها به قم آمدم.

این نویسنده بیان کرد:خاطرات رزمندگان افغانستانی دفاع مقدس تنها به شخص رزمنده اختصاص ندارد متعلق به تمام مهاجران افغانی است که در کنار ایرانی ها به جبهه رفتند جانباز ،اسیر،مفقود الاثر و یا شهید شدند.

رونمایی از کتاب از دشت لیلی تا جزیره مجنون در قم

محمد سرور رجایی افزود:کتاب  از دشت لیلی تا جزیره مجنون تنها بیان خاطرات نیست مجموعه ای از مستندات به همراه تصاویر است موضوعی فراموش شده که چندین لایه غبار بر رویش نشسته بود غبار را پاک کردم و شروع به نگارش کردم. 

کتاب از دشت لیلی تا جزیره مجنون ،جدیدترین  اثر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی به همت واحد تاریخ شفاهی این مجموعه و از سوی  دفتر نشر معارف در 528 صفحه منتشر شده و با ارائه مستندات تصویری، خاطرات رزمندگان افغانستانی هشت سال دفاع مقدس را روایت می‌کند.

انتهای پیام/ش

کتاب از دشت لیلی تا جزیره مجنون

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار