توجه به فعالان عرصه رباتیک می‌تواند مصرف کننده این علم را به تولید کننده تبدیل سازد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مانند هرپدری روزی دغدغه او هم این بود که برای راهنمایی و حتی خوشحال کردن پسرانش بهترین کاری که باید انجام دهد چیست؟ حتی فکرش را هم نمی‌کرد مسیر زندگی خودش، جهت حرکت زندگی کودکانش را مشخص کند.

وقتی ۷ سال پیش روی پشت بام خانه اش کارگاهی کوچک می‌ساخت نمی‌دانست مسیری برای ادامه زندگی پسر بزرگش علیرضا تعیین می‌کند و حمیدرضای کوچک را هم در معرض یک انتخاب قرار می‌دهد. سلیمی پدر علیرضا و حمیدرضا سال ها است که دربخش تاسیسات الکتریکی و مکانیکی فعالیت دارد.

علیرضا ۱۴ ساله با کسب چندین عنوان ملی و حتی بین المللی رقابت‌های رباتیک از نوجوانان موفق این عرصه است و حمیدرضای ۷ ساله هم علاقه زیادی به عرصه علم رباتیک دارد و کم کم همه آموزش‌ها از کارگاه کوچک روی پشت بام خانه برای علیرضا آغاز شد.

سازندگان امروز ربات‌های جنگجو، آینده سازان فردای علم رباتیک

علیرضا سلیمی که در بخش ربات‌های جنگجو در رقابت‌های ملی و بین المللی کشور عناوین برتر را کسب کرده، موفقیتش را مدیون پدر می‌داند و معتقد است اگر پدرش در عرصه فنی فعالیت نداشت او نمی‌توانست وارد این عرصه شود و ربات جنگجو بسازد.

پدر علیرضا آن روزها که او کودکی ۷ ساله بود را خوب بخاطر دارد، روز‌هایی که وقت علیرضا با شیطنت درکارهش سپری می‌شد. حتی آن ابزاری را هم که علیرضا خراب می‌کرد و باعث می‌شد زحمتش چند برابر شود راهم خوب به یاد می‌آورد.

وی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ با بیان این که وقتی دیدم علیرضا در کنار خرابکاری‌های کودکانه در کارگاهم می‌آموزد و می‌سازد سعی کردم اورا بیشتر راهنمایی کنم و بعد هم برای این که او در مسیر صحیح تری قرار بگیرد او را در آموزشگاه‌هایی  ثبت کردم که بتواند به صورت علمی از علم رباتیک بیاموزد.

پدر و مادر علیرضا تا به امروز از هیچ کوششی برای شکوفایی استعداد فرزندشان دریغ نکردند. اما! دغدغه شان این است که از این بعد نمی‌توانند حامی خوبی علیرضا باشند.

 مادر علیرضا در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ گفت: او با کسب عناوین برتر رقابت‌های ملی مجوز حضور در رقابت‌های جهانی که خارج از ایران برگزار می‌شود را دارد، ولی آن‌ها این توان مالی راندارد که امکان حضور در رقابت‌های جهانی را برای علیرضا فراهم کنند.

سازندگان امروز ربات‌های جنگجو، آینده سازان فردای علم رباتیک

پدر و مادر علیرضا احساس می‌کنند پسرشان استعداد زیادی برای شکوفایی در عرصه رباتیک دارد دارد، اما! توان مالی آن‌ها حتی در عرصه ساخت ربات‌ها هم اندازه‌ای دارد.

با همه دغدغه ها و هزینه‌های سنگین تلاش و همت علیرضا برای آموزش و تولید در عرصه رباتیک به مدد پشتیبانی خانواده اش ادامه دارد. او در حال حاضر با همکاری پدرش در حال ساخت یک ربات انسان نما هستند. این ربات قرار است به عنوان پیشخدمت در رستوران کاربرد داشته باشد. علاوه بر رویای شرکت در رقابت‌های جهانی درکشور‌های مختلف آرزوی دیگر علیرضا تکمیل کردن و به نتیجه رسیدن این ربات است.

علیرضا در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ با بیان این که کارشناسان هزینه ساخت این ربات انسان نمای پیشخدمت را ۲۵۰ میلیون  تومان برآورد کرده اند، گفت: با آشنایی که پدرم با قطعات فنی دارد ما موفق شدیم با ۵ میلیون تومان مراحل مکانیکی را به پایان ببریم که این یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود.

سازندگان امروز ربات‌های جنگجو، آینده سازان فردای علم رباتیک

بعد از به پایان رسیدن مراحل مکانیکی علیرضا برنامه نویسی این ربات را با راهنمایی‌های مربیانش انجام خواهد دارد. چون از نظر او ناامیدی معنا ندارد هر چند پدر و مادر نگران این هستند که روزی شعله امید برای پسرشان کم نور شود.

تعداد افراد موفق کم سن و سال فعال در عرصه رباتیک که سهمیه حضور در رقابت‌های جهانی را دارند زیاد نیست

نوح پیشه عضو کمیته آموزش لیگ شبیه سازی دوبعدی ایران در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ با بیان این که تعداد افراد موفق کم سن وسال فعال در عرصه رباتیک که سهمیه حضور در رقابت‌های جهانی را دارند کم است گفت: نوجوانان موفق عرصه رباتیک امروز در حقیقت آینده سازان علم رباتیک فردا هستند.

او درباره اهمیت فعالیت در عرصه ربات‌های جنگجو عنوان کرد: ربات‌های جنگجو در حقیقت پایه مکانیک در علم رباتیک هستند بچه‌ها با ساخت ربات‌های جنگجو در حقیقت سازه‌های مکانیکی رابرای ساخت ربات‌های پیشرفته‌تر می‌آموزند.

سازندگان امروز ربات‌های جنگجو، آینده سازان فردای علم رباتیک

نوح پیشه که چندین تجربه داوری رقابت‌های های ملی و بین المللی را دارد با اشاره به این که در کشور ما چندین رقابت معتبر ملی و بین اللملی رباتیک به صورت آزاد برگزار می‌شود گفت: ورود و حمایت آموزش و پرورش و وزارت علوم به چنین رقابت‌هایی علاوه برغنی‌تر شدن رقابت‌ها می‌تواند به شکوفایی علم رباتیک کمک کند.

رباتیک علمی مدرن در دنیای امروز است که از پایه‌های شکوفایی تولید و اقتصاد آینده هر کشوری محسوب می‌شود.

این فناوری با سرعت شگرفی در حال شکوفایی است تا ربات‌ها هر چه بیشتر جایگزین انسان در فعالیت‌های مختلف شوند. این علم زندگی بشر را روز به روز بیشتر تحت تاثیر قرار خواهد داد و همچنان که جوامع امروز را به دو دسته تولید کننده و مصرف کننده تبدیل کرده است. توجه به فعالان عرصه رباتیک به ویژه نوجوانان این عرصه سرمایه گذاری ارزشمندی برای شکوفایی آینده محسوب می‌شود و می‌تواند مانع از این شود که ما فقط مصرف کننده علم رباتیک باقی بمانیم.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.