پیاده روی اربعین را می توان نوعی پیوند عمیق میان مسلمانان و نشان دهنده ارادت و حب به امام حسین (ع) برشمرد.

 به گزارش خبرنگارگروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان ازاهواز، امام حسین(ع) خورشید تمام عالم، عصاره اسلام، مفهوم سلام و صلوات است. آیا می شود اینها را شنید و دانست و هواخواه و عاشق او نشد. امام شهیدان عشقش در قلب همه ماست و تا دنیا هست در قلب همه مان بوده و خواهد بود.خوب است بدانیم در پیاده روی اربعین چه بایدها و نبایدهایی را باید مد نظر قرار داده و رعایت کنیم.

 باز هم اربعینی دیگر فرا رسید و عاشقان و دلدادگان امام حسین (ع) عازم این سفر معنوی شدند. مسافرت اربعین به علت کاهش استراحت ، خستگی راه، تغییر شرایط آب و هوایی  زمینه سازکاهش مقاومت بدن می گردد. لذا رعایت ضوابط و نکات بهداشتی و ایمنی در سفر ضرورت بیشتری پیدا می کند و باید حساسیت بیشتری نسبت به آن نشان داد تا زائرین عزیز با حفظ صحت و سلامت مراسم معنوی خود را به خوبی انجام دهند. به همین منظور و جهت آگاهی از اقدامات و توصیه های ضروری با مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان گفتگویی داشتیم.خوب است بدانیم در پیاده روی اربعین چه بایدها و نبایدهایی را باید مد نظر قرار داده و رعایت کنیم.

 

علی خدادادی، مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگارانجوان از اهواز،گفت: جمعیت هلال احمر خوزستان با توجه به وظیفه حمایت و پشتیبانی از زوار اربعین حسینی، از طریق استقرار پایگاه های بین راهی از تاریخ 21 مهرماه به مدت 20 روز اقدام به خدمت رسانی  به زوارنموده است. در این مسیرها بیش از 27 پایگاه ثابت و دایمی مستقر شده اند. از بدو ورود به استان در اندیمشک، ورودی هندیجان، دیلم، بوشهر به بهبهان، تعداد 6 پایگاه ثابت در مسیر ورودی زائرین و همچنین بین اهواز تا چذابه 9 پایگاه و 1 قرارگاه وجود دارد.

وی افزود: در مرز شلمچه 6 پایگاه و 1 قرارگاه خدمات امداد رسانی با استقرار آمبولانس، موتورلانس و بالگرد به پشتیبانی نیرو ها مشغول هستند.

 

نکات بهداشتی و پزشکی جمعیت هلال احمر استان خوزستان برای زائرین اربعین

 

خدادادی بیان کرد: با توجه به ازدیاد جمعیت در اربعین، استفاده از ماسک نقش به سزایی در جلوگیری از ابتلا به بسیاری از ویروس‌ها و میکروب‌ها ایفا می کند، به همین دلیل بهتر است تا زائران به تعداد روزهای سفر، ماسک همراه داشته و روزانه یک ماسک را استفاده نمایند.خوب است بدانیم در پیاده روی اربعین چه بایدها و نبایدهایی را باید مد نظر قرار داده و رعایت کنیم.

وی ادامه داد: کرم های زینک ‌اکساید، کالاندولا یا پودر تالک را جهت وجود عرق سوز شدن و همچنین همراه داشتن لباس زیر به تعداد کافی برای تعویض مکرر همراه خود داشته باشند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان افزود: افراد بیش از مقدار مورد نیازشان، داروهای خود را همراه داشته باشند و همچنین نسخه مربوط به داروهای مصرفی مورد نیاز خود را به همراه داشته باشند تا اگر اتفاقی برای داروهایشان افتاد پزشکان بتوانند داروهای مورد نیازشان را برایشان تهیه کنند.

وی بیان داشت: چنان چه داروهایشان جنبه درمان روانپزشکی، کنترل صرع، فشار خون، بیماری‌قلبی و قند دارند،  تحت هیچ شرایطی نباید مصرف داروهایشان را قطع یا خودسرانه کم یا زیاد نمایند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان اظهار کرد: در هنگام شب پاشنه پای خود را آغشته به پماد ویتامین «آ د» نمایند و اگر امکان دارد شب پاها را 20 تا 30 سانتی‌متر بالاتر نگه‌دارند. در مسیر حرکت زائران به علت تغییرات آب و هوایی حتما از کرم های ضدآفتاب یا آ.د استفاده نمایند.

وی گفت:  لیوان شخصی دردار، چنگال، قاشق، بشقاب، پتوی مسافرتی، حوله کوچک، ملافه کوچک مسافرتی همراه خود داشته باشند.

علی  خدادی افزود: زائرین اربعین حسینی می توانند برای خود کارت شناسایی درمانی درست کنند، در برگه‌ای مشخصات خود از جمله نام و نام خانوادگی، نام پدر، سن، سابقه بیماری، شماره تلفن ضروری، آدرس، گروه خونی و محل استقرار خود را در این کارت نوشته به همراه عکس در کوله‌پشتی خود قرار دهند تا موقع نیاز از آن استفاده کنند.

 

توجه به نکات بهداشتی و نحوه تغذیه در قبل، حین و بعد از سفر پیاده روی اربعین برای کمتر شدن آسیب‌های جسمانی بسیار ضروری است

خدادی ادامه داد: همراه داشتن ۴ میوه ملین: مویز، خرما،  انجیر، عناب و بادام ۷ الی ۱۴ عدد طی سفر طبق دستور امام صادق(ع) مفید است. همچنین در وعده صبحانه پنیر را حذف نموده و جهت خوردن صبحانه از ارده شیره انگور، عسل، کره و عسل ، خامه و عسل استفاده نمایند.خوب است بدانیم در پیاده روی اربعین چه بایدها و نبایدهایی را باید مد نظر قرار داده و رعایت کنیم.

خدادی اظهار کرد: برای وعده ناهار غذای فشرده (حجم کم با قدرت زیاد) میل نمایند و در وعده شام: کدو، چغندر و شلغم پخته شده ، کل جوش، خوراک عدس و گلپر، سیب زمینی آبپز و آویشن، اشکنه شنبلیله میل نمایند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان ادامه داد: همچنین زوار می توانند جهت نوشیدنی از شربت سکنجبین، جلاب، سرکه شیره، شربت آبلیمو ترش، شربت عناب، شربت لیمو عمانی، شربت آویشن و نعنا ،‌عرقیجات: آویشن، نعنا، کاسنی استفاده نمایند.

خدادادی در پایان اذعان داشت: برای جلوگیری از گرفتگی عضلات و اسپاسم سعی کنند پیاده‌روی آرام و منسجم داشته باشند.

 

در این ایام توصیه های بهداشتی برای حفظ سلامت و ایمنی بیشتر، باید بیش از پیش رعایت شوند با رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان خوزستان گفتگویی داشتیم.خوب است بدانیم در پیاده روی اربعین چه بایدها و نبایدهایی را باید مد نظر قرار داده و رعایت کنیم.

 

شهیار میرخشتی، رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگارانجوان از اهواز،گفت:  خدمت رسانی به زوار اربعین حسینی آغاز گردیده و تا 15 آبان ماه ادامه دارد. خدمات رسانی به زوار 2 بخش دارد که بخشی در خود چذابه  است، که چادر بیمارستانی سیار احداث گردیده شده که در این چادر بیمارستانی سیار 24 ساعته به همراه پزشک عمومی، پرستار مرد و زن، ماما، کاردان فوریت های پزشکی در حال خدمت رسانی به زوار اربعین حسینی هستند.

وی افزود: علاوه بر این در خود مرز 5 دستگاه آمبولانس نیز مستقر گردیده شده است.

میرخشتی تصریح کرد: در مسیر اهواز، حمیدیه، سوسنگرد، بستان و چذابه هلال احمر پوشش کامل زوار را به علت پیاده روی و تردد زیاد خودروها برعهده گرفته است تا زمان رسیدن به صحنه حادثه را به کمترین زمان ممکن برسانند.

این مقام مسئول بیان کرد: ستاد بحران دانشگاه 24 ساعته فعال است و کاملا بحث ارائه خدمات به زوار را مانتیور می کند. علاوه بر درمانگاه، بیمارستان صحرایی ارتش که ظرفیت بستری 30 تخت را دارد آماده خدمت رسانی است. هماهنگی با بیمارستان دشت آرادگان و اهواز نیز انجام شده است که در حالت آماده باش باشند.

 

شهیار میرخشتی در ادامه گفت: سازمان های مدیریت درمان تامین اجتماعی، معاونت بهداشت و درمان سپاه، بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز، بهداری ارتش، بهداری نیروی انتظامی و هلال احمر جهت تامین پزشک و پرستار با  فوریت های پزشکی همکاری می کنند.

وی تصریح کرد: همچنین از سایر دانشگاه های کشور استان های لرستان، قم، کرج و اصفهان تحت فرماندهی اورژانس دانشگاه علوم پزشکی خوزستان جهت کمک رسانی به زوار همکاری می نمایند.

 

 

توصیه های ضروری و مهم مدیر حوادث و فوریت های پزشکی استان خوزستان به زائرین اربعین حسینی

میرخشتی افزود: حتما از آب بسته بندی استفاده نمایند و شستن دست ها در هر مکانی که امکان شستشو بود را فراموش نکرده و به این کار اهمیت بدهند.خوب است بدانیم در پیاده روی اربعین چه بایدها و نبایدهایی را باید مد نظر قرار داده و رعایت کنیم.

این مقام مسئول اذعان داشت: غذای گرم استفاده کرده و حتی الامکان از سبزی خوردن استفاده ننمایند.

وی در پایان گفت: افرادی که بیماری های زمینه ای داشته و قرص مصرف می کنند، حتما داروهای خود را به همراه داشته باشند و دفترچه بیمه خود را نیز به همراه داشته باشند.

گزارش از مهتاب محمدحسینی

انتهای پیام/ح

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.