هشدار برای مصرف همزمان داروهای «کتوتیفن» و «دیفن هیدرامین»

مصرف همزمان دارو‌های «کتوتیفن» و «دیفن هیدرامین» می‌تواند منجر به بروز علائم حساسیت یا آلرژی شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ کیمیا حمیری کارشناس مرکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: مصرف داروی دیفن هیدرامین و کتوتیفن در صورت مواجهه با برخی مواد مانند پشم یا موی حیوانات، گرده گیاهان، گرد و خاک و مصرف بعضی مواد غذایی می‌تواند با آزادسازی ماده‌ای به نام «هیستامین» در بدن منجر به بروز علائم حساسیت یا آلرژی شود.

وی افزود: آزادسازی هیستامین از سلول‌های بدن منجر به بروز آبریزش بینی، عطسه، خارش، آبریزش چشم، التهاب پوستی و در مواردی تنگی نفس و سایر علائم التهابی می‌شود.

حمیری ادامه داد: کتوتیفن به عنوان یک داروی ضد حساسیت یا آنتی هیستامین با مهار اثرات هیستامین می‌تواند علائم حساسیت را تسکین دهد و از تشدید آن‌ها جلوگیری کند؛ دیفن هیدرامین نیز از دارو‌های دسته آنتی هیستامین است که برای تسکین سرفه و نشانه‌های احتقانی در زمان سرماخوردگی مصرف می‌شود.

این دکتر داروساز، مصرف این دو دارو رابه صورت همزمان، منجر به افزایش عوارض خواب آلودگی و گیجی در بیماران دانست.
حمیری گفت: پیش از مصرف کتوتیفن در صورت بارداری، شیردهی و یا داشتن هر گونه اختلالات کبدی و یا کلیوی، سوابق بیماری‌های چشمی مانند فشار چشم (آب سیاه)، اختلالات پروستات و یا هرگونه مشکل در دفع ادرار، مشکلات گوارشی و یا سابقه حساسیت به این دارو یا سایر دارو‌های آنتی‌هیستامین لازم است به پزشک خود اطلاع دهیم.

او هشدار داد: در برخی مواقع دیده شده در صورت مصرف زیاد این دارو، بعضی بیماران دچار مشکلات تشنج شده اند.

حمیری یادآور شد: بیماران باید به علت عوارض ناخواسته، از مصرف خودسرانه و همزمان این دارو‌ها پرهیز کنند و در صورت مبتلا بودن به بیماری صرع و سابقه داشتن هر گونه تشنج پیش از مصرف این دارو به پزشک خود اطلاع دهند.

مردم استان فارس در صورت داشتن هر گونه پرسش در زمینه مصرف دارو‌ها می‌توانند موضوع را با کارشناسان مرکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز با شماره تماس‌های ۱۹۰ ویا ۱۴۹۰ و یا ۳۲۳۳۱۰۱۷، ۰۷۱ در میان بگذارند.
انتهای پیام/ر

هشدار درباره داروهایی که نباید با هم مصرف شوند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یوسف
۰۶:۴۹ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
عالی
آخرین اخبار