رئیس پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی مطرح کرد؛

پارک صنایع فرهنگی؛ بازوی اجرایی معاونت علمی/ گردش مالی حوزه فرهنگ بسیار کم است

ایمانی گفت: علی‌رغم ظرفیت بالای فرهنگی ایران گردش مالی این حوزه بسیار کوچک است و کمترین میزان درآمدزایی در این بخش است.

پارک صنایع فرهنگی بازوی اجرایی معاونت علمی/ امروز زمان انتشار دومین فراخوان پارک علوم و فناوری نرم/ برای احیای اقتصاد به کمک فرهنگ تأسیس شده‌ایمبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدحسین ایمانی‌خوشخو رئیس پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در نشست خبری این پارک که امروز در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، با اشاره به توانمندی ظرفیت فرهنگی کشور برای رشد اقتصاد گفت: ظرفیت‌های فرهنگی امروز جزئی از اقتصاد کشور هستند و این بخش مولد اصلی اقتصاد است.

وی با اشاره به اهمیت فرهنگ اظهار کرد: با مطالعه روی فرهنگ و بخش‌های مختلف آن می‌توانیم به آمار و ارقام زیاد در گردش مالی دست یابیم، اما علی‌رغم ظرفیت‌ بالای فرهنگی ایران گردش مالی ما در حوزه فرهنگی بسیار کوچک است و کمترین میزان درآمد زایی متعلق به این بخش است.

ایمانی‌خوشخو با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی برای رشد اقتصادی کشور، ‌گفت: پس از سه سال به این نتیجه رسیدیم که باید از الگوهای فرهنگی در داخل کشور استفاده کرد و به واسطه همین الگوها پارک علوم و فناوری‌های نرم تأسیس شد.

رئیس پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی درباره بخش علوم انسانی این پارک، گفت: فعالیت‌های نرم متعلق به علوم انسانی است، متأسفانه در کشور ما بیش از آن که به علوم انسانی توجه شود به علوم مهندسی و پزشکی توجه شده است اما در بخش فعالیت‌های نرم ایده‌های علوم انسانی توسط محققان به محصول تبدیل می‌شود.

فرهنگ درکنار صنعت سبب رشد می‌شود

وی با بیان اینکه صنعت در کنار هر واژه‌ای که قرار بگیرد سبب درآمدزایی می‌شود، اظهار کرد: فرهنگ و صنعت یعنی اقتصاد درآمدزا و صنعت در برابر هر کلمه‌ای که قرار گیرد سبب رشد خواهد شد و قرار گرفتن نام صنعت اکنون در کنار فرهنگ به معنای رشد اقتصادی است.

ایمانی‌خوشخو با بیان اینکه این پارک تنها مرکز علوم و فناوری‌های نوین است، اظهار کرد: ما اولین پارک هستیم که توانسته مجوزهای لازم را از وزارت علوم دریافت کند و مراکز دانشگاهی در دیگر استان‌ها برای تأسیس این پارک می‌توانند پردیس‌های لازم را از ما دریافت کند.

استقرار 17 شرکت در پارک پس از فراخوان اولیه

رئیس پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی درباره فراخوان آزمایشی پارک علم و فناوری اظهار کرد: فراخوان آزمایشی اولیه با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم صادر شد که بیش از 60 داوطلب در آن اعلام آمادگی کردند و پس از داوری توسط متخصصان در کمیته‌های تخصصی 17 شرکت در پارک مستقر شدند.

وی با اشاره به برنامه‌های مختلف پارک صنایع فرهنگی، گفت: امسال جایزه تعالی گردشگری با حمایت دستگاه‌های ذی‌ربط در صنعت گردشگری از سوی پارک برگزار می شود و تمام بنگاه‌ها و دست‌اندرکاران عرصه فرهنگی می‌توانند برای حضور در آن اعلام آمادگی کنند.

نخستین دوره کارآموزی تخصصی در حوزه فناوری‌های نرم برگزار می‌شود

ایمانی‌خوشخو فراخوان نخستین دوره کارآموزی تخصصی به کمک معاونت علمی و فناوری برگزار می‌شود و برای پیشبرد فعالیت‌هایمان با برخی از کشورهای خارجی همچون ایتالیا، اسپانیا، کره جنوبی، هند و رومانی همکاری‌هایی را داشته‌ایم.

رئیس پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی با اشاره به برنامه‌های پارک صنایع فرهنگی و دستگاه‌های اجرایی گفت: همکاری خوبی را با شهرداری برای توسعه فیزیکی پارک داشته‌ایم و همچنین برای پیشبرد برخی از پروژه‌ها با وزارت ارشاد و سازمان گردشگری قراردادهایی منعقد شده است.

وی درباره زمان لازم برای گسترش پارک اظهار کرد:‌ از زمان صدور حکم پارک دو سال وقت داریم که آن را به زیرساخت‌های لازم برسانیم، این پارک می‌تواند روی پای خود بایستد و بی‌نیاز از پول دولتی باشد و همان طور که مقام معظم رهبری گفتند سازمان‌های فرهنگی باید در تمام حوزه‌ها وارد عمل شوند.

ریسک بالای حوزه فرهنگی دلیل نبود سرمایه گذاران

ایمانی‌خوشخو درباره چرایی نبود سرمایه گذاران در حوزه فرهنگی گفت: به دلیل آن که ریسک این حوزه بالاست و سرمایه گذاران ترس از دست دادن سرمایه خود را دارند کمتر در این حوزه وارد عمل می‌شوند اما ما برای تضمین شرکت‌ها و به میزان درآمد آنها وارد عمل شده‌ایم.

رئیس پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی با اشاره به همکاری پارک فناوری‌های نرم و معاونت علمی و فناوری، گفت: این پارک بازوی اجرایی معاونت علمی در حوزه فرهنگ و هنر است و به عنوان یکی از مبادی حوزه صنایع خلاق معرفی شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار