بررسی دیدار‌های تدارکاتی تیم ملی فوتبال ایران/ افزایش توان تهاجمی یا نمرات درخشان در کارنامه

تیم ملی فوتبال ایران در مسیر آماده سازی اش برای جام ملت‌های امارات تاکنون ۲ دیدار دوستانه مقابل تیم‌های ازبکستان و بولیوی برگزار کرده است.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، تیم ملی فوتبال ایران تاکنون در مسیر آماده سازی اش برای رقابت‌های جام ملت‌های ۲۰۱۹ امارات ۲ دیدار دوستانه مقابل تیم ملی ازبکستان و بولیوی برگزار کرده که در این ۲ مسابقه به ترتیب با نتایج یک بر صفر و ۲ بر یک به پیروزی رسیده است. از طرفی قرار است شاگردان کارلوس کی روش در روز‌های ۲۴ و ۲۹ آبان هم ۲ بازی تدارکاتی با ترینیداد و توباگو و ونزوئلا برگزار کنند.

دیدار با شاگردان لاورنس، سرمربی تیم ملی ترینیداد بی شک در تهران برگزار می‌شود، اما تاکنون محل دقیق این بازی مشخص نیست. مارکار آقاجانیان و دیه گو جیاچینو پنج شنبه هفته پیش به نمایندگی از کادرفنی تیم ملی امکانات تبریز را برای برگزاری دیدار ایران با توباگویی‌ها بررسی کردند و در صورت تائید نهایی کی روش این بازی در ورزشگاه یادگار امام تبریز برگزار می‌شود، اما درباره دیدار با ونزوئلا ماجرا کاملا متفاوت است چرا که برخی بازیکنان این تیم تبعه آمریکا هستند و به همین دلیل فدراسیون ونزوئلا از طرف ایرانی درخواست کرده است این بازی به جای کشورمان در یکی از کشور‌های حاشیه خلیج فارس برگزار شود. بر همین اساس مسئولان فدراسیون فوتبال دنبال پیدا کردن راهکاری برای برگزاری بازی با این تیم آمریکای جنوبی هستند.

رسانه‌های قطری در روز‌های اخیر از برگزاری دیدار تیم ملی این کشور با تیم ملی ایران در تاریخ ۱۰ دی به میزبانی دوحه خبر داده اند که این موضوع تاکنون از سوی فدراسیون فوتبال ایران تایید نشده است.

نکته‌ای که درباره دیدار‌های تدارکاتی تیم ملی ایران وجود دارد فرصت سوزی مسئولان فدراسیون و از دست رفتن ۲ فیفا دی در اردوی شهریور و مهر بود. درحالی که برخی رقیبان اصلی تیم ملی در راه کسب قهرمانی جام ملت‌های آسیا مانند عربستان، ژاپن، کره جنوبی و امارات میزبان تاکنون از هر ۴ فیفادی موجود در ماه‌های سپتامبر و اکتبر (شهریور و مهر) استفاده کرده و در در دیدار‌های تدارکاتی به میدان رفته اند.

از طرف دیگر در طول هفته‌های اخیر با توجه به کیفیت حریفان تدارکاتی تیم ملی انتقاد‌های زیادی به کارلوس کی روش شده است و بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند تیم‌هایی مانند بولیوی، ازبکستان، ترینیداد و ونزوئلا به این دلیل از سوی سرمربی تیم ملی کشورمان انتخاب می‌شوند که او بتواند با برتری مقابل آن‌ها ضمن حفظ رنکینگ ایران به عنوان بهترین تیم آسیا از پاداش اینگونه پیروزی‌ها بهره‌مند شود. منتقدان با مقایسه دیدار‌های دوستانه تیم ملی با جدال حریفان ما در قاره کهن برابر تیم‌های بزرگی مانند آرژانتین، برزیل، اروگوئه، کاستاریکا، کرواسی و شیلی می‌گویند حتی اگر وضعیت مالی فدراسیون فوتبال برای برگزاری بازی با این تیم‌های خوب، فراهم بود کی روش به دلایل ذکر شده به این امر تن نمی‌داد.

تاپ 12 شب بامداد چهارشنبه/ بررسی دیدارهای تدارکاتی تیم ملی فوتبال/ افزایش توان تهاجمی یا نمرات درخشان در کارنامه

البته سرمربی پرتغالی چنین فرضیه‌ای را به کل رد می‌کند. او در یکی از گفتگو هایش با اصحاب رسانه اظهار داشت: بولیوی و ونزوئلا ۲ تیم از آمریکای جنوبی و از تیم‌های بسیار رقابتی‌ای هستند. می‌خواهم بازیکنانم جلوی تیم‌هایی بازی کنند که بتوانند حفظ توپ کنند و حرکات هجومی خوبی انجام بدهند. فکر می‌کنید بازی تیم ملی فوتبال عراق مقابل آرژانتین برای تیم ملی عراق یک تمرین بود؟ ۹۰ درصد زمان بازی تیم آرژانتین صاحب توپ بود و در آخر تیم ملی عراق ۴ بر صفر بازی را واگذار کرد. زمانی که این بازی تمام شد بازیکنان عراق کاملا اعتماد به نفسشان را از دست داده بودند و در این میان واسطه‌ها یک پول خوب در جیب خود گذاشتند. من نمی‌خواهم چنین اتفاقی برای تیمم بیفتد. می‌خواهم تیمم مقابل تیم‌هایی بازی کند که بیش از ۵۰ درصد مالکیت توپ در اختیار ما باشد و تمرین کنیم و یاد بگیریم که چگونه به پیروزی برسیم این دقیقا همان اتفاقی خواهد بود که ما در جام ملت‌های آسیا با آن روبه رو خواهیم شد. اگر بخواهیم مقابل تیم اسپانیا بازی کنیم و ۹۰ درصد زمان بازی توپ دست این تیم باشد این بازی به ما کمکی نمی‌کند تا در مقابل یمن بتوانیم پیروز باشیم.

کی‌روش با این اظهارات اعلام کرد دلایل فنی برای انتخاب این تیم‌های درجه دوم برای او اهمیت بیشتری از کسب پاداش و همچنین حفظ رنکینگ دارد چرا که می‌خواهد سبک تیمش را نسبت به جام جهانی ۲۰۱۸‌روسیه و تقابل با تیم‌هایی مانند مراکش، اسپانیا و پرتغال تغییر دهد و با افزایش درصد مالکیت توپ شاگردانش در جام ملت‌های آسیا فوتبال هجومی تری از تیم ملی به نمایش بگذارد. البته تیم‌هایی مانند ژاپن و کره جنوبی در بازی‌های جام جهانی و حتی تقابل با اروگوئه در دیدار دوستانه نشان دادند حتی مقابل بزرگ‌ترین تیم‌های جهان هم توان ارائه فوتبالی تهاجمی و تماشاگرپسند دارند، اما تیم ملی ایران که در جام جهانی نمایشی تدافعی داشت، نمی‌تواند در بازی‌های تدارکاتی با تیم‌های گردن گلفت و سرسخت ناگهان تغییر سبک بدهد و از تیمی دفاعی به هجومی تبدیل شود. به همین دلیل کی روش قصد دارد راه هجوم به سمت دروازه حریفان را از دل همین بازی‌های تدارکاتی با تیم‌های درجه ۲ و ۳ پیدا کند.

مشکلات مالی فدراسیون فوتبال هم در راه برگزاری دیدار‌های تدارکاتی سطح بالا بدجوری گریبان مسئولان فدراسیون را گرفته است و در این‌ میان پیشنهاد‌هایی که هم برخی شرکت‌ها برای برگزاری بازی دیدار با برزیل و آرژانتین مطرح کرده اند هیچ اعتباری ندارد.

حال باید نگاهی به سطح حریفان تیم ملی فوتبال انداخت. هر چند بولیوی، ترینیداد و توباگو و ونزوئلا در سطح یک فوتبال جهان محلی از اعراب ندارند، اما همین تیم‌ها در بازی‌های اخیرشان با حریفان آسیایی نتایج خوبی کسب کرده اند.

بولیوی از چهار بازی اخیر خود با تیم‌های قاره کهن ۲ تساوی مقابل کره جنوبی، عربستان و برتری ۳ بر صفر مقابل میانمار را به دست آورده است و تنها مقابل ایران شکست خورد.

ترینیداد و توباگو در ۲ بازی اخیرش ابتدا امارات، میزبان جام ملت‌های آسیا را که برای موفقیت در این رقابت‌ها سرمایه گذاری زیادی انجام داده است ۲ بر صفر شکست داد، اما در ادامه از تایلند یک بر صفر شکست خورد که برای این تیم رده ۹۳ رنکینگ فیفا در تقابل با حریفی که ۲۸ رتبه از آن پایین‌تر بوده نتیجه ضعیفی محسوب می‌شود. در نهایت ونزوئلا ز. طرفی ونزوئلا هم در آخرین بازی دوستانه اش ۲ بر صفر از سد امارات گذشت و پیش از بازی با ایران هم در ورزشگاه «بانک دومه» اویتا به مصاف ژاپن می‌رود.

در نهایت ذکر این نکته الزامی است که کادرفنی تیم ملی ایران برای انتخاب حریفان تدارکاتی هم با محدودیت مواجه است چراکه با توجه به برگزاری رقابت‌های لیگ ملت‌های اروپا و مقدماتی جام ملت‌های آفریقا در حال حاضر امکان برگزاری دیدار تدارکاتی بین تیم‌های آسیایی با تیم‌هایی از این ۲ قاره وجود ندارد. تقویم بازی‌های دوستانه تیم‌های آسیایی هم تقریبا پر شده است و یوز‌ها (لقب تیم ملی فوتبال ایران) برای رویارویی با هم قاره‌های خود هم مشکل دارند. در این میان تیم‌های کم هزینه آمریکای جنوبی و شمالی برای دیدار‌های دوستانه حریفان مطمئنی محسوب می‌شوند.

مدیرروستا: هدف از برگزاری بازی با تیم‌های سطح پایین حفظ جایگاه ایران در صدر تیم‌های آسیایی است

علی اصغر مدیرروستا درباره ارزیابی اش از دیدار‌های تدارکاتی جام ملت‌های آسیا بیان کرد: تیم ملی باید با تیم‌های سطح بالا بازی کند تا به داشته هایش اضافه شود. حریفانی مانند بولیوی، ازبکستان، ترینیداد و توباگو و ونزوئلا از تیم‌هایی هستند که پیروزی مقابل آن‌ها تنها از لحاظ روحی و روانی به ما کمک می‌کند، اما از لحاظ فنی چیزی به تیم ملی اضافه نمی‌کنند.

او ادامه داد: رقیبان ما در جام ملت‌های آسیا در بازی‌های تدارکاتی به مصاف تیم‌های قدرتمند می‌رود تا نقاط ضعفشان را در این بازی‌ها شناسایی کرده و برای رفع آن اقدام کنند. به نظرم سیاست کارلوس کی روش و کادرفنی تیم ملی این است که با برتری‌های یک بر صفر یا ۲ بر یک مقابل تیم‌های درجه دوم آمار خود را حفظ کنند.

مدیرروستا تصریح کرد: نباید فقط بگوییم تیم‌های خوب با تیم ملی ایران بازی نمی‌کنند و این امر اشتباه است. به هر حال با رایزنی، دیپلماسی بین المللی و استفاده از قدرت سفارت خانه‌های ایران زمینه برگزاری بازی با تیم‌های بزرگ را فراهم می‌کند و اگر پای دیدار با تیم‌های مطرح در میان باشد می‌توان با جذب حامیان مالی هزینه برگزاری این بازی‌ها را هم تامین کرد. آیا فدراسیون فوتبال ایران ندار یا تا این اندازه بی پول است که در طول سال نمی‌تواند یک بازی بزرگ برگزار کند؟ اعتقاد دارم هدف گذاری فدراسیون و مربیان تیم ملی برای حفط عنوان برترین تیم آسیا در رنکینگ فیفا سبب می‌شود تیم ملی ایران با تیم‌های بزرگ بازی نکند.

مهاجم اسبق تیم ملی فوتبال ایران درباره اظهارات کارلوس کی روش مبنی بر اینکه هدف تیم ملی از برگزاری بازی‌های تدارکاتی اخیرش افزایش درصد مالکیت توپ است اظهار داشت: تیم ملی ایران هیچگاه در زمان سرمربیگری کارلوس کی روش فوتبال مالکانه بازی نکرده و حتی مقابل ضعیت‌ترین تیم‌ها هم بار‌ها شاهد بودیم درصد مالکیت توپ حریف بیشتر بوده است. با این وجود اگر هدف کی روش تغییر سبک است بحثش جدا است و برگزاری دیدار تدارکاتی با تیم‌هایی در این سبک و سیاق به تیم ملی کمک می‌کند.

مدیرروستا درباره شانس قهرمانی ایران در جام ملت‌های ۲۰۱۹ امارات تصریح کرد: تیم ملی ایران قدرتمند است که در جان تمام تیم‌های آسیایی ترس می‌اندازد، اما اگر خودمان از این قدرت استفاده نکنیم به حریفان اجازه می‌دهیم به ما چیره شوند. اکنون هم ایران در کنار استرالیا، ژاپن و کره جنوبی اصلی‌ترین مدعیان قهرمانی هستند و احتمال دارد عراق و عربستان هم به این جمع اضافه شوند. اگر امکانات و بازی‌های تدارکاتی تیم ملی را با این حریفان مقایسه کنیم متوجه می‌شویم عقب هستیم و این امر به ضرر تیم ملی ایران تمام می‌شود. با این وجود داستان جام ملت‌های آسیا با جام جهانی متفاوت است و تیم‌هایی که نام بردم روی قهرمانی آن حساب باز کرده اند. در بازی مالکانه باید در حمله هم برنامه داشته باشیم که این موضوع را کی روش بهتر از هر کسی می‌داند، اما فرصت برای تغییرات کلی در بازی تیم ملی محدود است.

مطهری:هدف کی روش از بازی تدارکاتی با تیم‌های سطح پایین افزایش توان تهاجمی تیم ملی است

حمید مطهری درباره ارزیابی اش از دیدار‌های تدارکاتی تیم ملی بیان کرد: به هر حال نظر کارلوس کی روش این است که تیم ملی در حال حاضر به مصاف تیم‌هایی مانند بولیوی، ونزوئلا و ازبکستان برود که این نظر کی روش بیش از هرکسی اهمیت دارد، اما من اعتقاد دارم تیم ما باید در بازی‌های سنگین‌تر امتحان خود را پس بدهد و با تیم‌های قدرتمندی بازی کند.

او ادامه داد: کی روش می‌خواهد در جام ملت‌های آسیا نسبت به جام جهانی درصد مالکیت توپ تیم ملی بالا برود و این تیم در بخش تهاجمی فعال‌تر باشد. به همین دلیل می‌خواهد تیم ملی در دیدار‌های تدارکاتی به مصاف حریفانی برود که بتواند این سبک کار را امتحان کند. اگر در جام جهانی و تقابل با تیم‌هایی مانند اسپانیا و پرتغال نمایش‌های دفاعی به کار تیم ملی می‌آمد، در جام جهانی باید نمایش هجومی تری ارائه دهیم.

مربی تیم فوتبال پیکان تهران درباره اینکه آیا بین سبک تیم‌هایی مانند ونزوئلا یا ترینیداد و توباگو با حریفان تیم ملی در جام ملت‌های آسیا تشابهی وجود دارد یا خیر، گفت: شاید آنچه کی روش در ذهن دارد از بازی با اینگونه تیم‌ها میسر نشود و یکی از دلایل هم اینست که تیم ما در راه برگزاری بازی‌های تدارکاتی با محدودیت‌های خارج از فوتبال هم مواجه است. این مسائل را هم باید درنظر بگیریم. اینگونه نیست که کی روش حق انتخاب داشته باشد و از میان گزینه‌های متعدد تیم‌هایی مانند بولیوی را انتخاب کند.


بیشتر بخوانید:چرا بازیکنان تیم ملی فوتبال بی خیال فضای مجازی شدند؟

زمان تمرین تیم ملی فوتبال مشخص شد

تاج: از سازمان لیگ خواستم تا با باشگاه پرسپولیس همکاری کند


انتهای پیام/

آخرین اخبار از بازیکنان و حواشی تیم ملی فوتبال ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.