چاپ خاطرات جنایتکاران جنگی در صربستان جنجال‌آفرین شد

گروهی از فعالان حقوق بشر صربستان به اقدام وزارت دفاع این کشور در انتشار کتاب جنایتکاران جنگی شدیداً انتقاد کردند.

چاپ خاطرات جنایتکاران جنگی در صربستان جنجال‌آفرین شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، گروهی از فعالان حقوق بشر صربستان به اقدام وزارت دفاع این کشور در انتشار کتاب جنایتکاران جنگی شدیداً انتقاد کردند.

به نقل از آسوشیتد پرس، گروه ابتکار جوانان برای حقوق بشر با ارسال نامه ای سرگشاده به آنا برنابیچ، نخست وزیر صربستان، علیه مقامات وزارت دفاع در انتشار کتاب هایی که حاوی خاطرات جنگی دو ژنرال سابق کشور است انتقاد کردند.

این مقامات ارشد نظامی سابق صربستان از سوی دادگاه سازمان ملل به جنایات جنگی محکوم شده اند.

دربخشی از این نامه اعتراض آمیز آمده است: اقدام دولت صربستان برای چاپ کتب خاطرات جنگی این جنایتکاران سبب حمایت دولتی از جنایتکاران جنگی خواهد شد که از سوی دادگاه لاهه هلند در باره خشونت های یوگسلاوی محکوم شده اند.

این در حالی است که مقامات وزارت دفاع صربستان با رد کردن اینگونه انتقادات تاکید می کنند این مقامات ارشد نظامی سابق حق دارند دیدگاههای خود را در باره رویدادهای تاریخی که در آنها شرکت داشته اند، بیان کنند.

دادگاه لاهه نبوجسا پاوکوویچ و ولادیمیر لازارویچ را که مرتکب اقدامات خصومت آمیز از سوی نیروهای نظامی صرب در کوزوو شده‌اند، به ارتکاب جنایات جنگی محکوم کرد.

درپی جنایت‌های نیروهای نظامی به فرماندهی این دو ژنرال سابق صربستان در خلال خشونت‌های سال‌های 1998 و 1999 میلادی، ده هزار نفر کشته و تقریبا یک میلیون نفر آواره شدند.

دادگاه لاهه همچنین این دو نظامی سابق را به اقدامات تروریستی شامل قتل، تجاوز و بازگشت اجباری علیه شهروندان آلبانی در کوزوو محکوم کرد.

پاکویچ به 22 سال زندان محکوم شد و لازارویچ پس از 14 سال محکومیت به صربستان بازگشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار