در گفت‎وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

درگیری نظامی با کشورمان، هزینه زیادی را به مهاجم تحمیل می‌کند/ مقاومت خوبی در برابر بسیاری از تهدیدها داریم

گفت‎وگوی ویژه خبری

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع پدافند غیرعامل و مقابله با تهدیدهای نوین پخش شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پدافند غیرعامل و مقابله با تهدیدهای نوین موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری یکشنبه 6 آبان ماه بود که با حضور سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل برگزار شد.

جلالی در ابتدای این برنامه در تشریح موضوع پدافند غیرعامل گفت: موضوع پدافند غیرعامل اساساً موضوعی سهل و ممتنع است. سهل به این علت که همواره تهدیداتی در زندگی انسان ها وجود دارد و ممتنع از این جهت که این تهدیدات پیچیده هستند. ما معمولاً تهدیدات را به دو دسته طبیعی و غیرطبیعی تقسیم می کنیم. منشأ تهدیدات طبیعی، طبیعت است. این تهدیدات دو ویژگی دارد؛ یکی اینکه در این تهدیدات دشمنی وجود ندارد و ویژگی دیگر این که این تهدیدات ثابت هستند. زلزله به عنوان تهدیدی طبیعی همواره یکسان بوده است و تفاوتی بین زلزله صد سال قبل با زلزله امروزه وجود ندارد.

وی در تعریف تهدیدات غیرطبیعی افزود: تهدیدات غیرطبیعی با تهدیدات طبیعی متفاوت هستند، زیرا ماهیت آن بر اساس تکنولوژی و دانش بوده و چون انسان در آن دخیل است؛ انگیزه، دشمنی و اراده در آن وجود دارد. دو عامل انسانی و فیزیکی در تهدیدات غیرطبیعی اثرگذارند ، عامل انسانی آن که کاملا متغیر است و عامل فیزیکی آن هم متناسب با فناوری ها تغییر می کند.

جلالی با بیان اینکه تهدیدات انسان‌ساز، تهدیداتی پویا، سیال و متحرک هستند، اظهار کرد: طبیعی است که این تهدیدات در هر زمانی اندازه ای متفاوت با گذشته و آینده داشته باشند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در پاسخ به این سوال که نهادها و سازمان ها تا چه میزان ضوابط و دستورالعمل های سازمان پدافند غیرعامل را رعایت می‌کنند گفت: سازمان هایی که بیشتر در معرض تهدیدات هستند بیشتر این ضوابط را جدی می‌گیرند. مثلاً در حوزه انرژی که با مباحثی نظیر حادثه و انفجار مواجه است و خطر در ذاتش وجود دارد؛ جدی‌تر به امنیت پرداخته می شود. در حوزه های نفت گاز و انرژی ما به صورت جدی برخورد می‌کنیم. البته ممکن است سازمان هایی که کمتر با خطر مواجه باشند خطرات را جدی تلقی نکنند.

جلالی با بیان اینکه ما در برآوردهای کلی خود به آینده نگاه می‌کنیم تصریح کرد: برای مثال در همایشی که در خصوص گسترش میادین عسلویه برگزار شد، ما این سوال را مطرح کردیم که آیا در ۱۵ سال آینده درگیر تنش امنیتی خواهیم بود یا خیر. اگر احتمال جنگ بالای ۵۰ درصد باشد پس باید این احتمال را در ساخت و ساز پروژه های جدید در نظر بگیریم. طبیعی است که این ملاحظات باید دیده شود. نمی توان پل و مسکن را در شرایط صلح ساخت و در شرایط جنگ از ابتدا این سازه‌ها را ساخت. باید تأسیساتی را طراحی و بسازیم که چه در زمان جنگ و چه در زمان صلح بتوانیم از آنها استفاده کنیم.

وی افزود: دستگاه های دفاعی و نظامی به شدت موضوع را جدی گرفتند و در زمان مشخصی توانستند و ضوابط و دستورالعمل های پدافند غیرعامل را اجرایی کنند. در حوزه رسانه ملی، صنایع هسته‌ای و انرژی هم اقدامات خوبی انجام شد، اما در برخی نهادها با ضعف هایی مواجه بودیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه بر اساس قوانین برنامه پنجم و ششم توسعه، توصیه ها و مصوبات سازمان پدافند غیرعامل در پیش و حین اجرای طرح‌ها باید اجرایی شود اظهار کرد: برخی از سازه هایی که در گذشته به خوبی ساخته شده باید امروز مجددا بررسی شود که آیا باز هم در برابر تهدیدات مقاوم هستند یا خیر. می توانیم بگوییم که تقریباً همه پروژه‌های جدید بر اساس قوانین پدافند غیر عامل اجرایی شده است. در خصوص میزان موفقیت سازمان پدافند غیر عامل هم باید بگوییم که اگر به گذشته نگاه کنیم مشاهده می‌کنیم که بسیاری از اقدامات انجام شده و عملکرد موفقی داشته ایم؛ اما وقتی به جلو نگاه کنیم می‌بینیم که هنوز جای خالی زیادی داریم و بسیاری از اقدامات هنوز انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته در صدا و سیما وابستگی های زیادی به ماهواره های خارجی داشتیم گفت: در زمان گذشته این احتمال را می دادیم که بر اثر تحریم یا تهدیدات خارجی ارتباط با ماهواره های خارجی قطع شود؛ برخی از مسئولان به ما می‌گفتند که این گونه نیست و قراردادهای محکمی به ثبت رسیده در حالی که در زمان تحریم های گذشته دوبار خلاف این امر ثابت شد. پس از آن توانستیم با همکاری صدا و سیما و وزارت ارتباطات سیگنال ها را بر اساس فیبر نوری تنظیم کنیم . که این فیبر نوری می تواند از ۸۵ تا ۹۰ درصد کشور را پوشش دهد. سالی ۲ بار هم با کمک معاونت فنی سازمان صدا و سیما، بررسی می‌شود که آیا این سامانه موفق است یا خیر.

جلالی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا علاوه بر اینکه بر دستگاه‌ها تکلیف می کنید بر فعالان سیاسی و غیر هم نیز تکلیف اعمال می شود یا خیر گفت: ما به کسی نمی توانیم تکلیف کنیم، طبیعتا آنها باید خودشان احساس تکلیف کنند. کسی که امروزه در کشور طرفدار انقلاب اسلامی است و حضور دشمن را حس می کند باید حتما نگاه مقاوم در برابر دشمن داشته باشد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در پاسخ به سوال دیگری پیرامون شایعاتی که درخصوص قطع کامل اینترنت وجود دارد اظهار کرد: این مسئله بیشتر از طریق رسانه های خارج از کشور و دشمنان مطرح شده و به نوعی تهدید محسوب می شود، ما از گوگل استفاده می کنیم، اگر آمریکایی ها بخواهند به گوگل فشار بیاورند که برای ما محدودیت به وجود آورد، طبیعتا گوگل می تواند برای ما اعمال محدودیت کنند و این مسئله اتفاق بیفتد، البته احتمال آن را ضعیف می دانیم، تهدید هیبریدی و ترکیبی است که با محوریت شبکه اجتماعی شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: اگر در شرایطی برای ما سرویس قطع شود و یا مشکل به وجود آید باید بتوان مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات که بخش عمده ای از آن در حال تکمیل و آماده سازی است خدمات ضروری کشور را پاسخ دهیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در پاسخ به سوال دیگری پیرامون ارز رمز ها گفت: این موضوع شمشیر دو لبه است، به طوری که ابعاد آن را بررسی کرده‌ایم، در بعد اقتصاد داخلی کشور در ارز رمز رویکرد کنترل گریز در آن وجود دارد ،اگر در داخل کشور خارج از کنترل نظامات پولی و بانکی کشور وارد شود می تواند اختلالاتی در حوزه نظام پولی و بانکی داخل کشور ایجاد کند، در خارج از کشور می تواند برای ما فرصت باشد لذا قابلیت های زیادی برای دور زدن تحریم‌ها و ایجاد و انجام عملیات بانکی مستقل از سوئیفت می تواند داشته باشد.

جلالی با بیان اینکه در این مسئله رویکرد دوگانه ای وجود دارد افزود : در داخل کشور باید به نوعی کنترل صورت گیرد تا اقتصاد کشور و چارچوب بانک مرکزی را تحت تاثیر قرار ندهد و در حوزه بیرون از کشور کاملا فرصت محسوب می‌شود و می‌تواند از آن استفاده کرد، لذا توصیه ما بر این است که در داخل کشور باید بتوانیم ارز رمز ملی داشته باشیم و از قابلیت های آن استفاده کنیم.

وی با اشاره به مفهوم بانک مرکزی دیجیتال ادامه داد: در جمع نخبگی که در بانک مرکزی و بخش های دیگر وجود دارد باید بتوانیم به تصمیم مشخص در این مسئله برسیم تا بتوانیم از فرصت ها استفاده و با تهدیدات مقابله کرد.

 رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به اینکه اثر ارز بر روی پول ملی ممکن است تضعیف کننده باشد، طبیعتاً باید مسیری را در پیش بگیریم که پول ملی تقویت شود گفت: باید از همه قابلیت ها و فرصت هایی که می توان ایجاد نمود، استفاده کرد.

جلالی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا می توان از سوییفت در شکل فعلی استفاده کنیم یا خیر ادامه داد: در این حوزه مشکل ما به اندازه زیادی مربوط به مسئله دلار می‌شود، بانک مرکزی آمریکا مسیر را به گونه ای طراحی کرده که هر کسی که می‌خواهد از دلار استفاده کند باید از مسیر آنها باید عبور کند ، هرچقدر اقتصاد ما مبتنی بر دلار باشد، به تعبیری وابسته به این حوزه خواهیم بود. امروز بُرنده ترین سلاح اقتصادی آمریکا دلار است ، در کشور باید وابستگی را از حوزه دلار بیرون بیاوریم و سایر ارزها استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه اگر  بتوانیم با ۷ کشور تبادلات بانکی غیر از دلار داشته باشیم بیش از ۶۰ الی ۶۵ درصد ظرفیت مورد نیاز ما را در تجارت خارجی می پوشند و می تواند جواب دهد افزود: البته ممکن است اشکالاتی در اجرا وجود داشته باشد لذا خیلی از کشورهای دیگر سبد توزیع شده و متنوعی از ارز ها را جلوی خود می‌بینند تا مشکلات اقتصادی به وجود نیاید، امروزه با جنگ اقتصادی که آمریکا با چین، روسیه و ما دارد طبیعتاً دشمن واحد ایجاب می کند که همگرایی با هم داشته باشیم و از قابلیت های سه کشور استفاده کنیم و به تعبیری سلاح آن ها را ناکارآمد کنیم ، تداوم فشارهای آمریکا در حوزه دلار برای خود آنها هم نیز مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

جلالی با بیان اینکه ما از گذشته با تهدید نظامی مواجه بوده‌ایم گفت: قدرت دفاعی ما متکی بر توانمندی‌های داخلی بوده و توانسته ایم از موشک تا ضد هوایی را خودمان بسازیم و امروزه به یک نخبه نظامی تبدیل شویم؛ به طوری که درگیری نظامی با کشورمان هزینه زیادی را برای مهاجم ایجاد می کند. حمله نظامی را رد نمی کنیم اما احتمال وقوع آن خیلی کم است.

وی تهدید دیگر را جنگ اقتصادی دانست و ادامه داد: در جنگ اقتصادی از ابزارهای اقتصادی و تعاملات بین المللی استفاده می‌شود و با استفاده از قراردادها و معاهدات جهانی بر کشور، فشارهایی وارد می گردد که اگرچه اقتصادی است اما تهدید در سطح امنیت ملی است. بسیاری از این تهدیدها می توانند بسیاری از کشورها را به زانو درآورند، اما عمق دفاعی کشورمان لایه لایه است و مقاومت خوبی در برابر بسیاری از این تهدیدات داریم.

جلالی در تشریح نوع دیگری از تهدیدات گفت: تحمیل اراده بر ملت ها نوع دیگری از تهدید است. تنظیم همه فشارها برای تحمیل اراده خود به کشوری دیگر تحمیل اراده نام دارد. البته تهدید دیگری هم وجود دارد که تهدید ترکیبی است، این تهدید ابتدا با عملیات روانی شروع می شود. عملیات روانی به وسیله رسانه ها صورت می‌گیرد و پس از آن ما با یک عملیات شناختی مواجه هستیم که از جنس محتوا و پیام است، برای مثال در قضیه نوسانات ارز دیدیم که در شبکه های اجتماعی موجی از پیام ها منتشر شد که موجب التهاب در بازار ارز گشت. این پیام‌ها همان عملیات شناختی است تهدید های دیگر هم فشارهای اقتصادی و در مرحله آخر تهدیدات تهدیدات نظامی است.

وی در خصوص اقدامات و عملکردهای سازمان پدافند غیرعامل در مواجهه با تهدیدات اظهار کرد: اقدام اول سازمان پدافند غیرعامل دیده بانی و رصد تهدیدات است. بررسی‌های دقیقی حتی در سطح آزمایشگاهی صورت می‌گیرد و پس از آن به نهادها و سازمان‌ها هشدارهای لازم داده شده و با دستگاه های ذیربط در تعامل هستیم. سازمان پدافند غیرعامل نهادی حاکمیتی بین بخش دفاع و بخش اجرایی کشور است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در خصوص مواجهه با تهدیدات اقتصادی گفت: در حوزه اقتصادی بررسی کردیم و دیدیم که بیشتر تهاجمات اقتصادی بر روی بستر شبکه های اجتماعی صورت می گیرد. اقدامات مربوط به تهدیدات اقتصادی در شبکه های اجتماعی متمرکز شده و تحولات بازار هم ناشی از همین اقدامات است. خوشبختانه توانستیم تا اندازه ای التهابات موجود در شبکه‌های اجتماعی را کنترل کنیم. شاید به میزان زیادی موفق نبوده‌ایم، اما باید بدانیم که در شرایط گذار هستیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.

وی با بیان اینکه باید به شبکه‌های اجتماعی داخلی تکیه کنیم اظهار کرد: درصدد هستیم تا به یک شبکه اجتماعی داخلیِ بومیِ موفق برسیم. اقدامات زیادی تاکنون صورت گرفته و این اقدامات ادامه دار خواهد بود. در موضوع تهدیدات سایبری جدای از شبکه های اجتماعی اقدامات دیگری هم انجام داده ایم که عبارت است از کشف و پیدا کردن نقاط آسیب پذیر در سازمان ها و نهادها، مرحله بعد برطرف کردن این نقاط ضعف است و در مرحله آخر آزمایش این موضوع بوده که آیا این نقاط ضعف برای همیشه برطرف شده اند یا خیر. از اواسط مرداد این فرایند در حوزه سایبری آغاز شده و تا پایان سال به اتمام می رسد. خوشبختانه شیب رشد توانمندسازی و مصون سازی بسیار خوب بوده است.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در داخل می‌توانیم نرم افزاری مانند سوئیفت طراحی کنیم عنوان کرد‌: به لحاظ طراحی در محصول کار مشکلی نیست، ولی به لحاظ اینکه چند کشور باید با هم توافق داشته باشم و مبادلات بانکی در این زمینه انجام دهند دارای بُعد سیاسی است، شرایط سیاسی جهان ، درگیری ارزی و تجاری آمریکا با روسیه و چین و برخی از کشورهای دیگر بهترین شرایطی برای ما است تا بتوانیم به این سمت و سو هدایت پیدا کنیم.

وی در خصوص FATF تصریح کرد: بخشی از FATF سیاسی، بخشی اطلاعاتی و بخشی دیگر اقتصادی و بانکی است ، بخش سیاسی طبیعتاً مربوط به پروتکل های بین المللی می شود که به تعبیری به هم پیوسته هستند و در هر یک از این پروتکل ها تأکیدی بر روی یکی از مواد پروتکل دیگر شده است .

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به اینکه ما کشوری نداریم که به اندازه عربستان و اسرائیل تروریست باشند، گفت: این دو کشور در FATF ناظر هستند و به تعبیری در یک گوشه ای تبادلات بانکی ، مالی و پولی انجام می دهند. در بحث فنی، نگاه FATF بر این است که بتواند کنترلی بر جابجایی ها و تراکنش های مالی کشورها داشته باشد تا بتواند مبدا و مقصد پول‌ها را بررسی کند و کنترل های لازم را انجام دهد و به تعبیری جابه‌جایی و اطلاعات مالی کشورها را می خواهد کنترل کند تا در انتها به ما بگوید که آیا تبادلات مالی به نفع تروریست داریم یا نه .

جلالی تصریح کرد : جهت های سیاسی بر FATF به شدت سنگینی می کند ،استراتژی بزرگ تری به نام جنگ اقتصادی بر علیه ما وجود دارد که یک جبهه آن جبهه مالی ، پولی و بانکی است. اینکه بخواهیم بپذیریم و به آنها بگویم که پذیرفته‌ایم طبیعتا خام نگاه کردن به مسئله است ، پذیرش و اجرای صحیح اشراف اطلاعاتی ایجاد می کند و برای ما کاملا ضرر دارد، ما به کمیسیون امنیت ملی مجلس و شورای نگهبان نظریات خود را مکتوب نوشته ایم و در جلسات دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مسائل را مطرح کرده‌ایم و از تصمیمات نظام تبعیت می کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار