نهم آبانماه سالگرد عملیات قهرمانانه ذوالفقاری در آبادان

دریاقلی سورانی ، قهرمان ملی که آبادان را از خطر سقوط نجات داد.

نهم آبانماه سالگرد عملیات قهرمانانه ذوالفقاری در آبادان

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛نهم آبان ماه سالگرد واقعه‌ای بزرگ در تاریخ جنگ تحمیلی است، واقعه مهمی که اگر به نفع دشمن رقم می‌خورد می‌توانست طومار جنگ را برای کشورمان بسیار پیچیده‌تر و مشکل‌تر کند.

تحرکات نیرو‌های عراقی در ذوالفقاری

نیرو‌های ارتش حزب بعث در آبان ماه ۱۳۵۹ با ارزیابی منطقه، تصمیم ورود به جزیره آبادان گرفتند، آن‌ها کم عرض‌ترین قسمت جزیره آبادان را برای ورود انتخاب کردند، جایی که نزدیک شهر بود و براحتی می‌توانستند وارد شهر شوند، جایی که می‌توانستند به سرعت عرض جزیره آبادان را طی کنند و با دو نیمه کردن جزیره و قطع ارتباط با نیرو‌ها  شکست سختی را به مدافعین وارد کنند.

دریاقلی مدافعان شهر را خبر می‌کند

در این بین گوشی شنوا و مردی هوشیار مراقب اوضاع بود، مردی که صدای خصم دون را در تعدی به شهر شنید و با همه وجود خود را به سایر یاران رساند تا آنان را از نقشه شوم دشمن بعثی آگاه کند.

دریاقلی نامی که هیچگاه از ذهن‌ها پاک نخواهد شد، مردی که با هوشیاری خود مدافعان شهر را با خبر، و نقشه حساب شده دشمن بعثی را برای اشغال شهر و جزیره مهم و سوق الجیشی آبادان نقش بر آب کرد.

وی که در آن منطقه به شغل اوراق فروشی مشغول بود صدای جابجایی و نیز صدای ادوات زرهی دشمن را در میان نخلستان‌های کوی ذوالفقاری شنید و پس از آن مطمئن شد که نیرو‌های بعثی قصد ورود به شهر را دارند، لذا با سرعت هر چه تمامتر با دوچرخه‌ای که در اختیار داشت به سمت مقر فرماندهی نیرو‌های مدافع شهر براه افتاد و خبر حمله نیرو‌های بعثی را از منطقه ذوالفقاری به نیرو‌های خودی اعلام کرد.

ورود نیرو‌های بعثی به جزیره آبادان

یکی از مدافعان شهر در عملیات ذوالفقاری گفت: نیرو‌های بعثی با احداث پل شناور قصد داشتند به سرعت از رودخانه بهمن شیر عبور کنند و وارد جزیره آبادان شوند.

سردار یازع از فرماندهان مدافع شهر در عملیات ذوالفقاری نیز در این زمینه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛گفت: نیرو‌های بعثی در ابتدا با نیرو‌های مخصوص خود دست به حمله زدند تا ضریب پیروزی خود را افزایش دهند.

سرهنگ قاسمی زاده بازنشسته سپاه و از مدافعان آبادان در عملیات ذوالفقاری در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛گفت: نیرو‌های عراقی با شناسایی‌های که از قبل انجام داده بودند از کم و کیف نیرو‌های ما مطلع بودند و فکر نمیکردند که با مقاومت چندانی روبرو شوند.

نیرو‌های بعثی در تاریکی شب و با پوشش نخلستان عملیات خود در عبور از رودخانه بهمن شیر را آغاز کردند؛ مدافعان شهر نیز که با تلاش خستگی ناپذیر دریاقلی سورانی از حمله نیرو‌های دشمن آگاه شده بودند با همه توان سعی کردند خود را به سرعت به منطقه ذوالفقاری برسانند.

سردار یازع از فرماندهان مدافع شهر در عملیات ذوالفقاری علت انتخاب منطقه ذوالفقاری توسط نیرو‌های بعثی را چنین بیان می‌کند: چند دلیل داشت که نیرو‌های بعثی این منطقه را انتخاب کردند. یکی اینکه در این منطقه رودخانه کم عرض بود.

دوم اینکه اینجا پوشش نخلستان داشت و استتار مناسبی برای نیرو‌های دشمن بود، سوم اینکه اینجا نقطه کوری بود که نیرو‌های دشمن به سرعت می‌توانستند خود را به رودخانه اروند برسانند.

نبرد نا برابر در ذوالفقاری آبادان

پس از مطلع شدن مدافعان شهر از حمله نیرو‌های بعثی، آن‌ها با هر چه که داشتند به سوی منطقه ذوالفقاری شتافتند، برخی که سلاح نداشتند حتی با چوب به منطقه رفته بودند، خیلی‌ها هیچ اسلحه‌ای نداشتند، ولی با این حال جضور یافته بودند تا شاید بتوانند کمکی کنند.

رادیو آبادان در آن زمان دائما هشدار جدی به مردم می‌داد که شهر مورد هجوم دشمن قرار گرفته و آماده نبرد باشید، وضعیت بسیار خطرناکی برای شهر آبادان ایجاد شده بود، زیرا از یک طرف تجهیزات دفاعی شهر بسیار اندک بود و از طرف دیگر نیرو‌های دشمن هم از بهمن شیر عبور کرده و وارد جزیره آبادان شده بودند.

نبرد سختی بین قوای تا دندان مسلح بعثی و مدافعان شهر رخ داد و مزدوران تیپ ۶ از لشکر ۳ زرهی ارتش بعث عراق آرزوی تصرف آبادان را به گور بردند و تصرف آبادان برای آن‌ها تبدیل به رویایی دست نیافتنی شد.

سرهنگ قاسمی بازنشسته سپاه و از مدافعان آبادان در عملیات ذوالفقاری در این زمینه گفت:نبرد ذوالفقاری از اهمیت خاصی برخوردار بود، زیرا اگر نیرو‌های بعثی موفق می‌شدند آبادان را اشغال کنند، می‌توانستند همه اهداف و مناطق اشغالی خود در خوزستان را تثبیت کنند.

نبرد ذوالفقاری نبردی سرنوشت ساز برای آبادان بود؛ نبردی که مدافعان شهر با دست خالی در مقابل دشمن سرتا پا مسلح ایستادگی و مقاومت کردند، و همین مقاومت موجب نجات شهر و جزیره آبادان شد، اما در این بین نباید فراموش کرد که اگر تلاش شهید دریاقلی سورانی در آگاه کردن مدافعین نبود، آبادان از دست می‌رفت، دریاقلی سورانی کمی بعد زخمی و در ۲۸ آبان ۱۳۵۹ یعنی ۱۹ روز پس از حماسه ذوالفقاری به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

انتهای پیام / د

گزارش از هدی دریس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.